جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

آزمایشگاه فوتونیک دانشگاه اصفهان با حضور وزیر علوم افتتاح شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:37882
سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 11:25

آزمایشگاه فوتونیک دانشگاه اصفهان با حضور وزیر علوم افتتاح شد

آزمایشگاه تحقیقاتی پیشرفته فوتونیک دانشگاه اصفهان با حضور وزیر علوم به بهره برداری رسید.

 

به گزارش دیده بان علم ایران مسئول آزمایشگاه فوتونیک دانشگاه اصفهان در این خصوص  گفت: این آزمایشگاه  با حمایت معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه اصفهان و پژوهشکده الکترواپتیک و لیزر صاایران راه اندازی شده است.

غلام محمد پارسانسب افزود : این آزمایشگاه در حوزه مدارات مجتمع نوری (نور و لیزر) سه تحقیق و پژوهش در ساخت میکروتراشه های مجتمع نوری با قابلیت پردازش و انتقال اطلاعات با سرعت و راندمان بسیار بالاتری نسبت به میکرو تراشه های الکترونیکی- افزایش انتقال اطلاعات هزار تا ۱۰ هزار برابری و مصرف انرژی نامرتبه یک هزارم کمتر و ساخت حسگرهای نوری با دقت بالاتر فعالیت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در واقع فوتونیک و استفاده از ذره فوتون به جای الکترون در مدارات مجتمع نوری در آینده نزدیک تمام عرصه های زندگی بشر را متحول خواهد کرد به گونه ای که تکنولوژی مبتنی بر نور و لیزر و تجارت مبتنی بر آن، بیش از صد میلیارد دلار ارزش اقتصادی دارد و در ردیف پنج تکنولوژی برتر قرار دارد.

استادیار دانشگاه اصفهان ادامه داد: فوتونیک بزرگترین تکنولوژی دارای قابلیت اقتصادی در اروپا در حال سرمایه گذاری و تحقیقات است و در آمریکا بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۴ در یکی از موسسات تحقیقات دفاعی در این حوزه سرمایه گذاری شده است.

وی خاطر نشان کرد: امروزه در کشورهای پیشرفته تحقیقات در این حوزه به صورت شبکه ای با سرعت زیادی در حال انجام است، بنابراین اهمیت سرمایه گذاری هرچه بیشتر کشور را در حوزه های مختلف دفاعی، صنعت، کشاورزی، پزشکی قدرتمند می سازد و ثروت زیادی را در آینده نصیب کشور خواهد کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دکتر رکنی زاده، استاد فیزیک دانشگاه: سخنان اخیر وزیر بهداشت، نشان روشنی از عدم شناخت بخش بزرگی از دولتمردان و حتی دانشگاهیان از مفهوم «نهاد علم» است

سنگ مزار استاد کیاست پور، «ساعت آفتابی» شد

پیکر استاد کیاست پور، صبح سه شنبه از دانشگاه اصفهان تشییع می شود

درمان «نارساخوانی» با نرم افزار ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها