پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

محققان دانشگاهی موفق به تکثیر سریع گیاه تاتوره تماشایی از طریق کشت بافت شدند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:37875
سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 09:52

محققان دانشگاهی موفق به تکثیر سریع گیاه تاتوره تماشایی از طریق کشت بافت شدند

محققان دانشگاه آزاد موفق به تکثیر سریع گیاه تاتوره تماشایی از طریق کشت بافت شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران، ابوالفضل حاجی حیدر و سمیه قادرمرزی، اعضای باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با ثبت این اختراع در کشور، گامی برای رفع نیاز و تقاضای بازار  فرآورده‌های گیاهان دارویی به ویژه در بازارهای جهانی برداشتند.

حاجی حیدر در این باره گفت: تا زمانی که انسان در این کره خاکی به سر میبرد، به گیاهان نیاز دارد. تقاضا برای فرآورده های حاصل از گیاهان دارویی در کشورهای پیشرفته بیش از سایر کشورهاست در حالی که منابع گیاهی این مواد، عمدتا در کشورهای جهان سوم است.

وی با بیان اینکه انسان به حکم تجربه، علم و اندیشه، بنا به مقتضیات خود در طول عمر حیات در کره زمین به کمک گیاهان دارویی خود را مداوا کرده و می کند؛ افزود: محدودیت های کاشت و نگهداری گیاهان دارویی متعدد میباشد که از آن جمله میتوان به کوتاه بودن فصل کاشت و یا برداشت بعضی از گونه های گیاهی، کمبود زمین های مناسب جهت داشت، ناچیز بودن مواد موثره حاصل از گیاه و غیره اشاره کرد.

سمیه قادرمرزی نیز با تایید وجود این موانع، یکی از راه های رفع این محدودیت‌ها را دستیابی هر چه بیشتر و سریعتر به متابولیت‌های ثانویه، کشت بافت گیاه دانست و گفت: تکثیر تاتوره به وسیله بذر در زمین‌های قابل نفوذ و مرطوب صورت گرفته و با استفاده از این روش تعداد محدودی گیاه با توجه به حجم خزانه در دسترس و تعداد پایه های مادری اولیه تولید می شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در کشور پتانسیل زیادی برای تولید گیاهچه‌های تاتوره وجود دارد؛ این محصول که می توان آن را جزو محصولات نوین در عرصه کشاورزی ایران دانست، می تواند چشم انداز تولید فرآورده‌های دارویی از جمله فرآورده‌های حاصل از تاتوره را متحول کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاهش ساعات موظفی تدریس اعضای هیات علمی فناور دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد، مهلت دفاع از پایان‌نامه ها را تمدید کرد

پذیره‌نویسی “فراصندوق سرمایه‌گذاری” آغاز شد

آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد به آذرماه موکول شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها