- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ابرجاذب نفت پلیمری برای پاکسازی آبهای دریا، برنده یک چالش فناوری در کشور شد

با تلاش یک محقق ایرانی روشی نوین به‌منظور جلوگیری از نشت نفت به آب‌های دریایی و کمک به محیط‌ زیست ارائه شد.

 

به گزارش دیده بان علم ایران در رویداد چالش فناوری ساخت مواد جدید جاذب آلودگی‌های نفتی که توسط دانشگاه هرمزگان و با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، ۳ طرح برگزیده به مرحله نهایی راه یافتند که از میان آن‌ها می توان به طرح تهیه ابر جاذب نفت بر پایه الیاف پلیمری الکتروریسی برای پاکسازی آب‌های دریا اشاره کرد.

حمید نجار زادگان یکی از برگزیدگان چالش فناوری ساخت مواد جدید جاذب آلودگی‌های نفتی بابیان این‌ که یکی از دغدغه‌های حال حاضر در بحث محیط‌ زیست دریایی، نشت نفت به آب‌های دریایی است گفت : سالانه دو میلیون بشکه نفت به آب‌های خلیج‌فارس نشت پیدا می‌کند و عدم توجه به این اتفاق، آسیب‌هایی را برای سلامت انسان و محیط‌ زیست به همراه خواهد داشت، با توجه به این دغدغه سعی کردیم راهکارهای عملی در جهان را بررسی کنیم و به یک روش با عملکرد بالا و هزینه پایین‌ دست پیدا کنیم.

وی در ادامه گفت: بهترین روشی که در دنیا استفاده می‌شود، استفاده از جاذب‌ها هستند. این جاذب‌ها در دودسته طبیعی و سنتزی تقسیم می‌شوند. که در حال حاضر توانسته‌ایم ، در مرحله آزمایشگاهی محصولات مختلف را ساخته و آزمایش‌های مربوطه را انجام دهیم.

برگزیده‌ این چالش فناوری در خصوص چگونگی رفع چالش موردنظر و فناوری مورداستفاده آن اظهار کرد : در طراحی جاذب‌ها از تولید نانو الیاف پلیمری شروع کردیم و به نتایج فوق‌العاده‌ای در جذب نفت رسیدیم، به‌طوری‌که هر جاذب قابلیت جذب نفت تا ۷۰ برابر وزن خودش رادار است و مثل یکپارچه نفت را جذب می‌کند و می‌توان به‌راحتی آن را از آب جدا کرد و سپس با استفاده از دستگاه‌های پرس نفت جذب‌شده را خارج و استفاده کرد.

این فعال حوزه فناوری، ادامه داد: در این روش از دستگاه الکتروریسی بهره بردیم. با توجه به حجم نفت موجود این روش به دلیل محدودیت تولید دچار مساله می‌شود.

نجار زادگان گفت:  ما سعی کردیم از روش‌های تجاری که در دنیا استفاده می‌شود کمک بگیریم و بر اساس مکانیسم‌های عملکردی نانو الیاف به ساخت ذرات میکرونیزه روی آوردیم. برای صرفه اقتصادی از ضایعات و مواد غیرقابل استفاده بهره بردیم و روی  نفت‌های سبک، نیمه سنگین و سنگین که از سکوهای مختلف نفتی داشتیم، آزمایش انجام دادیم و به بازدهی جذب نفت بین ۱۰ تا ۲۰ برابر برای نفت‌های مختلف دست پیدا کردیم. در این روش از فناوری‌های غربالی و میکرونایزه کردن بهره بردیم.

وی با اشاره به چالش‌ها و مشکلات ایده پردازی بیان کرد: در دنیا روش ایده پردازی یا به عبارتی مطرح کردن مسئله و گرفتن ایده‌ها روش مرسومی است و در چند سال اخیر این ادبیات در کشور راه افتاده است.

نجار زادگان بابیان این‌که در مورد مسائل محیط زیستی در مرحله اول باید دنبال دغدغه مندی ها و تأمین بودجه بود چراکه در مرحله اول بحث سلامت عمومی و منافع ملی مطرح است افزود در مرحله بعدی ارزیابی ایده‌ها و امکان‌سنجی آن‌هاست. در مجموعه دانشگاه شریف، مسابقات ماشین و موتورسیکلت‌های الکتریکی از ۱۲ سال پیش آغازشده است و امسال شاهد این هستیم که از دل تیم‌ها و افرادی که در این مسابقات و چالش‌ها شرکت می‌کردند، شرکت‌هایی تأسیس‌شده‌اند که آینده حمل‌ونقل را می‌سازند. باید بتوان این چالش‌ها و مشکلات را در یک بازه چندین ساله در نظر گرفت و سعی کرد در طی سال‌های مختلف به حل مسئله پرداخت و از آن به‌عنوان فرصت مناسبی استفاده کرد.

برگزیده‌ چالش فناوری جاذب مواد جدید نفتی در خصوص نقش برگزاری چنین چالش‌ها و مسابقات ایده پردازی در جهت توسعه فناوری گفت: این مسابقات و چالش‌ها راهگشای حل مسائل کشور و منافع ملی است. باید از متصدیان این پروژه تشکر، تقدیر و حمایت کرد تا بتوان شاهد باروری و رسیدن به نتیجه مطلوب در مورد چالش‌ها باشیم. در برخی موارد از شرکت‌های بزرگ‌تر یاری گرفت. پشتیبان جذب کرد و به‌طورکلی مسئله را به‌نوعی در نظر گرفت تا به سرانجام مطلوب رسید.

نجار زادگان عنوان کرد: دنیا در حال پیشرفت و گذر است. هرچه که بیشتر می‌گذرد نیازها و مسائلی که پیش روی جامعه قرار می‌گیرد، خاص‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. بنابراین لازم است که با روش‌ها و متدهای روز آشنا باشیم و آن‌ها را ارتقا دهیم. اگر مسئله آب‌داریم، باید به استفاده‌های به‌روز از آب و جلوگیری از هدر رفت آن روی بیاوریم و یا در مورد نفت و فراورده‌های آن باید به سمت فنّاوری‌هایی برویم که از خام فروشی جلوگیری شود. در مورد این چالش‌ها و مشکلات در مرحله اول باید نیازسنجی مناسب انجام شود. متولی کار مشخص شود و سپس فراخوان‌های لازم تبلیغ شود.

انتهای پیام