جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

پرتاب قطعی سه ماهواره دانشجویی ۱۰ سانتی متری ایران به فضا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:37838
دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 14:27

پرتاب قطعی سه ماهواره دانشجویی ۱۰ سانتی متری ایران به فضا

سرپرست معاونت فناوری فضایی سازمان فضایی ایران تاکید کرد: سه طرح ماهواره برگزیده مسابقات دانشجویی ماهواره های مکعبی که به فاز آخر رسیده اند، پس از ساخت از داخل یا خارج کشور به فضا پرتاب می شوند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، مجتبی سرادقی که در اختتامیه دهمین دوره مسابقات ملی هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر سخن می گفت، خاطرنشان کرد: در مسابقات ماهواره های مکعبی که از سال ۹۴ آغاز شد تیم هایی از ۲۱ دانشگاه کشور شرکت داشتند که در نهایت سه تیم به فاز آخر مسابقه رسیدند.

وی با بیان اینکه این رقابت در راستای ساخت ماهواره هایی با قطر ۱۰ سانتیمتر برگزار شد، گفت: قرار است این ماهواره ها ساخته شوند و به فضا پرتاب شوند؛اگر در خارج پرتاب نشوند حتما در کشور پرتاب خواهند شد.

سرادقی با اشاره به این که سازمان فضایی برنامه های مختلفی برای ترویج و توسعه فناوری فضایی در سطوح مختلف اجرا می کند افزود: یکی از این برنامه ها، برگزاری مسابقات هوافضا مختص دانش آموزان است که می توانند ایده های خود را برای ورود به بازار و صنعت ارائه کنند.

دکتر مهدی سبزه پرور، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر و دبیر اجرایی مسابقات ملی هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم از راه اندازی مرکز نوآوری هوافضایی در این دانشگاه خبر داد.

وی گفت: با توجه به اهمیت فناوری های هوافضا قصد داریم در تابستان امسال، مرکز فناوری هوافضا را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه اندازی کنیم.

به گفته دبیر علمی دهمین دوره مسابقات هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر، هدف از راه اندازی این مرکز ارائه ایده ها و ورود بی واسطه آنها به بازار است.

وی خاطرنشان کرد: در دهمین دوره مسابقات هوافضا که در شش لیگ برگزار شد ۱۶۰ تیم با بیش از ۶۰۰ شرکت کننده حضور داشتند.

ظهور کسب و کارهای جدید با ایجاد مرکز نوآوری هوافضا

دکتر صادق تابع جماعت، رییس دانشکده هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم طی سخنانی در اختتامیه مسابقات ملی هوافضا گفت: این دوره از مسابقات با استقبال خوبی از سوی تیم های دانش آموزی، دانشجویی و آزاد مواجه شد.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز نوآوری هوافضا در دانشگاه گفت: این مرکز منجر به ظهور کسب و کارجدید و توسعه دانش این حوزه در بخشهای عمومی می شود که امیدواریم این تلاشها در نهایت منجر به ارتقای فناوری در این حوزه شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سخنگوی سازمان فضایی خبر داد: انجام هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت فعلی/تصویب انجام ۳۰ پرتاب فضایی تا پایان ۱۴۰۶

رونمایی از دو ماهواره «ناهید ۲» و «طلوع ۳» همزمان با روز ملی فناوری فضایی

برآورد سطح زیرکشت گندم، جو و برنج کشور با فناوری سنجش از دور

شورای عالی فضایی پس از یک سال تشکیل جلسه می دهد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها