پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

تشخیص برخی از سرطان ها با آزمایش خون

نسخه قابل پرینت
کد خبر:37792
دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 08:12

تشخیص برخی از سرطان ها با آزمایش خون

عضو گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تشخیص برخی سرطان ها از طریق آزمایش خون یک شیوه تشخیصی بر مبنای تکنولوژی است و دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تحقیقات در حال انجام در آینده این قابلیت را کسب می کند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محمد امین کراچیان با تاکید بر اهمیت علم ژنتیک، گفت: بخشی از پیدایش سرطان ژنتیکی است و به تغییرات در هسته سلول ها و عوامل محیطی باز می گردد. برای شناسایی این افراد بر اساس تحقیقات می توانیم در حالی که فرد علامتی ندارد و غربالگری ها به شکل مرسوم انجام می شود سراغ ژن ها برویم.

وی تاکید کرد: تلاش ما این است که به کمک ژنتیک تغییرات را شناسایی و قبل از ایجاد توده با نمونه گیری مایع به تشخیص بیماری بپردازیم امری که اکنون پس از ایجاد توده با نمونه برداری از آن، نوع سرطان را شناسایی می کنند.

عضو گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این علم تلاش دارد تا به جای نمونه گیری از بافت سرطانی از خون که در همه جای بدن در جریان است استفاده کند به این معنا که با آزمایش خون رد پای سرطان را شناسایی کنیم.

کراچیان ابراز داشت: این مهم مزایای بسیار زیادی دارد از جمله این که شما می توانید به راحتی از فرد خون بگیرید و روند شکل گیری و درمان سرطان را بررسی و بازگشت آن را دنبال کنید.

 وی ابراز داشت: این علم یک شیوه تشخیصی به روز است که در کشور در حال انجام می باشد. از نظر علمی دانشگاه مشهد جزو دانشگاه هایی است که این قابلیت را دارد و به این سمت در حال حرکت است.

کراچیان افزود: شناسایی سرطان از طریق خون برای برخی سرطان ها انجام شده و سازمان غذا و داروی آمریکا این موفقیت را اعلام و در برخی کشورهای اروپایی و چین در حال انجام است. این علم هنوز جایگزین نمونه برداری از بافت سرطانی نشده است؛ اما کمک کننده بوده و بر بهبود کیفیت و دقت کار تاثیر گذار است.

وی اذعان داشت: در دانشگاه مشهد ایجاد این روش تشخیصی یکی از موضوعات داغ است؛ اما دارای محدودیت برای همه سرطان ها بوده و با توجه به سرمایه گذاری که در این خصوص می شود در شرایط فعلی در مشهد اجرایی نشده و در آینده جایگاه خود را پیدا خواهد کرد.

عضو گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در خارج از کشور تمرکز ما بیشتر بر روی بیماری های استخوانی شکل گرفته بود و در ادامه بیومارکری را جهت شناسایی بیماری استئونکروز سر و استخوان فمور ایجاد کردیم.

 وی ادامه داد: در ایران نیز بر روی این بحث تحقیقات خود را متمرکز و در چهار سال در زمینه سرطان با هدف شناسایی زودرس این بیماری کار کرده ایم؛ زیرا می دانیم این بیماری سخت درمان می شود.

عضو گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: علم ژنتیک کمک می کند تا افراد در معرض خطر و دارای احتمال بالای ابتلا به سرطان را شناسایی کنیم. در حقیقت هیچ بیماری ای وجود ندارد که ژنتیک در آن سهمی نداشته باشد و این سهم در بیماری سرطان بسیار پررنگ است.

عضو گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: باید محققان بالینی که معضلات را در سطح بیماران می بینند با علوم پایه ارتباط داشته باشند و با ارائه طرح های مشترک معضلات خود را بیان کنند تا در رفع آن تلاش کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دستاورد محققان ریاضی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه شناسایی ژن‌های محرک سرطان

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

کتاب «پتانسیل‌های درمانی اگزوزوم در سرطان» منتشر شد

مرکز مشاوره رایگان در حوزه خون و سرطان به همت پژوهشکده سرطان معتمد راه اندازی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها