جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

باتلاش محقق ایرانی صورت گرفت: امکان جداسازی فیزیکی آب و روغن بدون استفاده از جریان برق

نسخه قابل پرینت
کد خبر:37663
دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 12:53

باتلاش محقق ایرانی صورت گرفت: امکان جداسازی فیزیکی آب و روغن بدون استفاده از جریان برق

امکان جداسازی فیزیکی و جذب نفت از آب حتی در حجم وسیع مانند سطح دریا از سوی یک محقق ایرانی امکان‌پذیر می‌شود.

 

به گزارش دیده بان علم ایران روش جداسازی فیزیکی آب و روغن؛ بدون استفاده از جریان برق (مانند روش‌های جداسازی بر اساس انعقاد) و یا بدون استفاده از غشاهای نیمه تراوا که از جمله روش‌های جداسازی گران قیمت به شمار می‌آیند، امکان جداسازی فیزیکی و جذب نفت از آب حتی در حجم وسیع؛  مانند سطح دریا امکان‌پذیر می‌شود.


ایده  “جداسازی فیزیکی آب و روغن” یکی از برگزیدگان در رویداد چالش فناوری “ساخت مواد جدید جاذب آلودگی‌های نفتی”، توسط محقق ایرانی به انجام رسیده است، در این روش بدون استفاده از جریان برق امکان جداسازی فیزیکی و جذب نفت از آب حتی در حجم وسیع مانند سطح دریا امکان‌پذیر می‌شود.

مهدی خدایی، یکی از برگزیدگان این چالش دکتری نانوفناوری از دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی در مورد ایده خود گفت: در این ایده روشی نسبتاً ارزان و ساده برای جداسازی فیزیکی آب و روغن (نفت و مشتقات نفتی و محلول‌های آلی) ارائه‌شده است که بر مبنای پدیده ابرآبگریزی استوار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر طوسی بابیان اینکه در این روش از مش‌های فلزی متداول به عنوان بستر فیلتر استفاده می‌شود گفت:  در این ایده با اعمال نانو پوشش های عمل‌گرا با خاصیت ابرآبگریزی بر سطح آن‌ها از مش‌های فلزی ساده به مش‌های عملگرا با قابلیت جداسازی و جذب نفت از آب تبدیل خواهند شد و برای ساخت دستگاه‌های جداکننده با طراحی‌های گوناگون بر حسب حجم جدایش مورد نظر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خدایی در ادامه با اشاره به چالش اصلی در اجرایی سازی این ایده گفت: چالش اصلی در این ایده ایجاد نانو پوشش های عملگرا با پایداری مناسب، قابلیت تولید انبوه و مقیاس بزرگ و همچنین مقرون‌به‌صرفه است. تاکنون دانش فنی ساخت نانو پوشش های ابرآبگریز با روش‌های مختلف به دست آمده است و در ادامه با اعمال یکی از روش‌ها بر روی مش‌های فلزی، فیلترهای عملگرای ساخته می‌شود.

وی در خصوص چگونگی رفع چالش مورد نظر توسط این محصول اظهار کرد: این محصول با پدیده جدایش فیزیکی آب و نفت بر مبنای پدیده ابرآبگریزی و روغن دوستی عمل کرده و قادر است با دفع آب و جذب نفت عمل جدایش را انجام دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر تصریح کرد: فناوری به کاررفته در این محصول استفاده از نانو پوشش های عملگرای ابرآبگریز بوده که دارای ساختار نانومقیاس است.

خدایی در مورد مشکلات و چالش‌های ایده گفت: نداشتن امکانات آزمایشگاهی و تجربی جهت آزمودن ایده‌های اولیه به منظور تکمیل ایده‌ها، از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی ایده پردازان در ایران است.

وی در خصوص نقش برگزاری چنین چالش‌ها و مسابقات ایده پردازی در جهت توسعه فناوری مذکور عنوان کرد: با برگزاری چالش‌های فناوری از دو جنبه می‌توان به گسترش فناوری کمک نمود؛ بدین ترتیب که از یکسو متقاضیان فناوری با راهکارهای و دیدگاه‌های مختلفی آشنا می‌شوند و قابلیت انتخاب حتی چند روش حل مساله وجود خواهد داشت. و از طرف دیگر صاحب ایده با شرکت در این چالش علاوه بر آشنایی با ایده‌های گوناگون برای حل یک مساله، راهکارهای و ایده‌های بیشتری جهت تکمیل ایده محوری خود خواهد یافت.

خدایی اظهار کرد: تغییر ملاک‌های ارزشیابی اعضای هیئت علمی دانشگاه و یا حداقل افزودن ملاک‌های جدید ارزشیابی بر مبنای کارآفرینی و تحقیقات کاربردی می‌تواند نقش موثری در ترغیب اساتید دانشگاه در رویکرد کارآفرینی و تحقیقات جهت‌دار  ایفا نماید.

وی در پایان اضافه کرد: همچنین حمایت‌های تشویقی و نیز تأمین امکانات موردنیاز،برای ترغیب اساتید به هدایت تیم‌های کارآفرینی نیز پیشنهاد می‌شود.

در رویداد چالش فناوری “ساخت مواد جدید جاذب آلودگی‌های نفتی” که توسط دانشگاه هرمزگان و با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تاریخ سیزده اسفندماه سال سال گذشته برگزار شد، سه طرح برگزیده شامل توپ‌های بتنی فوق سبک جاذب مواد نفتی، تهیه ابر جاذب نفت بر پایه الیاف پلیمری الکتروریسی شده و ساخت دستگاه جاذب مواد نفتی بر پایه پالایه‌های فلزی با خاصیت ابرآبگریزی و روغن به مرحله نهایی راه یافتند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان منتشر شد

محققان دانشگاه تهران نشان دادند: سرنوشت قطره‌های استنشاقی در مجاری تنفسی انسان

در دانشگاه تهران ساخته شد: دستگاه کیفیت‌سنجی و تشخیص سریع تقلب در روغن زیتون

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها