- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

سامانه رادار دهانه مصنوعی هواپایه در کشور رونمایی شد

سامانه رادار دهانه مصنوعی (سار هوا پایه) با حضور رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در پژوهشکده مکانیک رونمایی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران پروژه رادار دهانه مصنوعی (سار هوا پایه) با حضور دکتر حسن حدادپور رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در پژوهشکده مکانیک در شیراز، رونمایی شد.در مراسم رونمایی از این سامانه، ریاست پژوهشگاه فضایی ایران از مدیر و همکاران پروژه رادار دهانه مصنوعی تقدیر کرد.

دکتر حدادپور رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در این مراسم اظهار داشت سامانه رادار دهانه مصنوعی هواپایه از پروژه‌ها و فناوری‌های بسیار مهم در عرصه علم و فناوری فضایی کشور است که توسط متخصصان متعهد و توانمند پژوهشکده مکانیک به اجرا درآمده است و این توفیقی برای کشور در این حوزه بوده است.

وی یادآور شد سامانه رادار دهانه مصنوعی هواپایه کاربرد بسیاری در علم سنجش از دور دارد و امروزه از این فناوری در اموری چون مطالعه زمین و کشاورزی، زلزله شناسی، مطالعات بیابان‌زدایی استفاده می‌شود.

گفتنی است رادار دهانه مصنوعی، سامانه‌ای است که با استفاده از ارسال و دریافت امواج راداری، از سطوح مختلف، تصاویر دو بعدی و سه بعدی تهیه می‌کند.

این سامانه می‌تواند در روز و شب، برف و باران، با وضوح و دقت زیاد به تصویربرداری ادامه دهد و برخلاف سایر سامانه‌های تصویربرداری، وضوح و دقت این سامانه مستقل از فاصله است.

طراحی اولیه، تفصیلی و ساخت یک سامانه سنجش از دور فعال سار هواپایه در پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده و آزمون آن با موفقیت صورت گرفته است.

این پروژه در قالب مأموریت محوله و بر اساس یک رویکرد کلان‌نگر به منظور اکتساب دانش فنی و دستیابی به فناوری رادار دهانه مصنوعی سار تعریف شده و از تیر ۱۳۹۵، در گروه پژوهشی محموله‌های سنجشی پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران آغاز شده و در اواخر سال ۹۶، آزمون‌های پروازی آن با موفقیت به انجام رسیده است.

سامانه مذکور از زیرسیستم‌های فرستنده، گیرنده، آنتن، واحد ناوبری و پردازش تشکیل شده است.

سامانه سار می‌تواند نقش مهمی در برآورده سازی نیازهای سازمان‌ها و ارگان‌های متعدد کشور در تحقیقات مربوطه داشته باشد که از آن جمله می‌توان به مطالعات زمین شناسی، کشاورزی و جنگلی، منابع آب، دریایی، بلایای طبیعی و برنامه ‌ریزی شهری و شهر سازی، پایش آلودگی‌های محیط زیست و زمین شناسی و … اشاره کرد.

انتهای پیام