جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

در نشست بین‌المللی توسعه ژئوپارک‌های یونسکو مطرح شد: ژئوپارک منطقه آزاد ارس به شبکه جهانی ژئوپارک‌ها می‌پیوندد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:37616
یکشنبه، ۹ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 14:52

در نشست بین‌المللی توسعه ژئوپارک‌های یونسکو مطرح شد: ژئوپارک منطقه آزاد ارس به شبکه جهانی ژئوپارک‌ها می‌پیوندد

نخستین نشست بین المللی و کارگاه آموزشی تخصصی ژئوپارک های جهانی یونسکو با حضور مقامات یونسکو و کشوری در جزیره قشم برگزار شد .

 

به گزارش دیده بان علم ایران نخستین نشست بین‌المللی و کارگاه آموزشی – تخصصی توسعه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو در جزیره قشم در راستای تایید نقش منطقه‌ای ژئوپارک قشم در توسعه ژئوپارک‌ها و آموزش و بازخوانی تجربه‌های جزیره قشم در دستیابی به کارت سبز شبکه جهانی ژئوپارک‌ها به عنوان الگویی موفق برای سایر مناطق و کشورهایی که خواهان ثبت جهانی تحت عنوان ژئوپارک هستند، با حضور نمایندگانی از ۲۲ کشور جهان و بیش از ۲۵۰ شرکت‌کننده داخلی به همراه مهمانان خارجی ‌از کشورهایی اروپای غربی، آسیای میانه، خاورمیانه و شرق آسیا در تالار آیینه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد .

مرتضی بانک، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست بین المللی گفت: زمین میراثی از گذشته به امروز و میراث ما برای آینده است و در این میان ژئوپارک‌ها، ارتباط تاریخی، طبیعی و فرهنگی جوامع را به‌عنوان سرمایه جهانی حفظ و انتقال می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه نخستین ژئوپارک خاورمیانه متعلق جزیره قشم است، گفت: ۸۰ ژئوپارک در دنیا به ثبت جهانی یونسکو رسیده که جزیره قشم در این فهرست جای گرفته و امیدواریم که در سال ۹۷ ژئوپارک منطقه آزاد ارس نیز به شبکه جهانی ژئوپارک‌ها بپیوندد.

بانک ادامه داد: سازمان منطقه آزاد قشم با حرکت بزرگی که در سهیم ساختن جامعه محلی در توسعه و گسترش مفاهیم پایداری و گرامیداشت زمین و طبیعت از طریق ژئوپارک قشم انجام داد، نقش و مأموریت جدیدی را برای مناطق آزاد کشور متصور کرد.

به گفته مشاور رئیس‌جمهور، ژئوپارک قشم نشان داد که مناطق آزاد نه‌ تنها می‌توانند به توسعه اقتصاد و تجارت در مناطق بپردازند؛ بلکه در کنار آن نقشی پر رنگ و تأثیرگذار برای جامعه محلی خود قائل شده‌اند و با درگیر کردن آن‌ها در امور مربوط به حفاظت و بهره‌برداری صحیح از میراث آن سرزمین به توسعه کسب‌وکار و ارتقای سطح معیشت آن‌ها کمک کند.

بانک، مشاور  با اشاره به اینکه مناطق آزاد کشور با توجه به ویژگی‌های مدیریتی و اختیارات ویژه خود می‌توانند به مناطق هدف برای ثبت ژئوپارک‌های جدید تبدیل شوند، ادامه داد: یکپارچگی و تمرکز سیستم مدیریتی و نبود محدودیت‌ها و موانعی که در دیگر بخش‌های کشور در این راستا وجود دارد، مناطق آزاد را به مناطقی ایده آل برای گسترش فلسفه ژئوپارک‌ها تبدیل کرده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ایجاد توازن و تعادل توسعه در مناطق آزاد را به عنوان دستاورد مهم دیگر معرفی ژئوپارک در مناطق آزاد کشور یاد کرد و گفت: با توجه به رویکرد اصلی تشکیل مناطق آزاد نیاز به یک عامل متوازن‌کننده احساس می‌شود؛ عاملی که علاوه بر توسعه زیرساخت‌های تجاری، اقتصادی و صنعتی توجه ویژه‌ای به میراث طبیعی، فرهنگی و زمین‌شناختی منطقه داشته و در حفظ و حراست از آن‌ها تلاش کند.

وی در ادامه تأکید کرد: دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور برای توسعه و گسترش ژئوپارک‌ها آمادگی دارد در این زمینه هماهنگی و تسهیلات لازم را فراهم کند.

مشاور رییس‌جمهور تاکید کرد: مناطق آزاد کشور در صیانت از ژئوپارک‌ها، توانمندسازی مدیریت منطقه‌ای و جوامع محلی بدین منظور، همکاری با برنامه شبکه جهانی ژئوپارک‌ها و یونسکو، ایجاد الگوی مناسب توسعه در گسترش ژئوپارک‌ها برای سرزمین اصلی، همکاری بین منطقه‌ای با کشورهای آسیایی برای برپایی کارگاه‌های آموزشی در این خصوص در مناطق آزاد، همکاری با کشورهای عضو شبکه جهانی ژئوپارک‌ها برای ارتقای بهره‌وری ژئوپارک‌ها در زمینه‌های آموزشی، ترویج و تبلیغ، همکاری جهانی برای توسعه ژئوتوریسم و گردشگری اختصاصی آمادگی خود را اعلام می‌کنند

دکتر راضیه لک، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست بین‌المللی گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با توجه به توانمندی‌های علمی و اجرایی خود، آماده شناسایی ژئوپارک‌های جدید در ایران و کشورهای منطقه است.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که این سازمان پیش از این نقش مهمی در شناسایی ژئوپارک‌های قشم، ارس و طبس ایفا کرده، خاطرنشان کرد: از حدود ۲۰ سال قبل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران فعالیت‌های خودجوش و فرآیندی خود برای شناسایی ژئوپارک‌های ایران را آغاز کرده و اکنون آماده است توانمندی اش را برای توسعه و شناسایی ژئوپارک‌های جدید به کار گیرد.

 ژئوپارک قشم، به عنوان الگوی موفق در خاورمیانه و غرب آسیا

پروین فرشچی معاون محیط‌ زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز با بیان این‌که ژئو پارک قشم در کنار اهمیت ملی آن می‌تواند به عنوان الگوی موفق در خاورمیانه و غرب آسیا مطرح شود، تصریح کرد: برخورداری از ژئو پارک‌ها به معنای مشارکت اجرایی مردم در توسعه پایدار با محوریت گردشگری طبیعی است.

وی ادامه داد: پیش از این نقش مردم در موضوع‌هایی مانند تغییر اقلیم دیده شده اما این تاثیرگذاری در ژئو‌پارک‌ها از سایر عرصه‌ها پررنگ‌تر است.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن ابراز امیدواری از این‌که ژئوپارک قشم بسترساز آموزش و پژوهش‌های گسترده در منطقه شود، تاکید کرد: داشتن ژئوپارک شکوفایی فرهنگی و اقتصادی جامعه محلی را به دنبال خواهد داشت

نقش کلیدی ژئوپارک جهانی قشم در حمایت از جوامع محلی

در ادامه نیکولاس زوروس رییس شبکه جهانی ژئوپارک‌ها،  از ژئوپارک جهانی قشم به عنوان عاملی در جهت حمایت از جوامع محلی یاد کرد و ضمن اشاره به نقش ژئوپارک جهانی قشم در حمایت از جوامع محلی گفت: ژئوپارک جهانی قشم در حمایت از جوامع محلی و کمک به بهبود زندگی و معیشت مردم محلی نقشی کلیدی دارد.

وی از برگزاری اولین نشست بین‌المللی همایش ژئوپارک‌ها در جمهوری اسلامی ایران و جزیره زیبای قشم ابراز خرسندی کرد و افزود: سال‌های متمادی از حضور و تلاش ما برای کشف امکانات و توانمندی‌های ژئوپارک قشم می‌گذرد و امروز حضور ما در این همایش بیانگر ثبت این توانمندی‌ها در جزیره قشم است.

رییس شبکه جهانی ژئوپارک‌ها ادامه داد: با پتانسیل بالایی که در ژئوپارک جهانی قشم وجود دارد، مسئولیت اعضای این شبکه در انتقال اطلاعات و استفاده از توان جوامع محلی چندین برابر خواهد بود.

زوروس با بیان این‌که مبحث ژئوپارک فقط مباحث مرتبط با صخره و زمین‌شناسی نیست، عنوان کرد: درک درست از نیروهای زمین و نحوه شکل‌گیری یک ژئوپارک به تنهایی در تثبیت  و ورود آن به شبکه جهانی ژئوپارک ها کافی نیست بلکه توانایی منطقه در توسعه معیشت محلی، شناخت رسوم و احیا جوامع محلی  از عوامل مهم برای دستیابی به این امتیاز است.

ژئوپارک قشم  الگویی موفق در دستیابی به کارت سبز شبکه جهانی ژئوپارک‌ها

مدیر ژئوپارک جهانی قشم نیز در سخنرانی خود با بیان این‌که این نشست در راستای تایید نقش منطقه‌ای ژئوپارک قشم در توسعه ژئوپارک‌ها در سطح خاورمیانه در حال برگزاری است؛ از حضور بدون وقفه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در هیجده‌ سال مطالعات در حوزه زمین‌‌گردشگری و شناسایی میراث‌زمین‌شناختی تشکر کرد.

علیرضا امری‌کاظمی ادامه داد: بر این اساس ژئوپارک قشم به‌عنوان الگویی موفق در دستیابی به کارت سبز شبکه جهانی ژئوپارک‌ها، خدمات تجربی و کارشناسی خود را به سایر منطقه‌های نامزد ثبت در شبکه جهانی ژئوپارک‌ها ارائه می‌دهد

.

وی ابراز امیدواری کرد که با حمایت مسئولان کشوری، این مناطق نیز مانند جزیره قشم، به ایجاد ژئوپارک‌های ملی و یا جهانی بینجامد.

ژئوپارک قشم ظرف ۲ سال به شبکه جهانی ژئوپارک‌ها بازگشت

مدیرعامل منطقه آزاد قشم به عنوان سخنران دیگر نخستین نشست بین‌المللی و کارگاه آموزشی-تخصصی توسعه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو با بیان این‌که ژئوپارک قشم زمان پنج ساله بازگشت به شبکه جهانی ژئوپارک‌های بین‌المللی را ظرف مدت ۲ سال پشت سرگذاشت، گفت: آن زمان اغلب کارشناسان این کار را تقریبا غیر ممکن می‌دانستند

 

حمیدرضا مومنی با اشاره به این‌که این کار جسورانه و حساب شده بود که با توان مدیریتی، حضور مردم و کارشناسان انجام شد، تصریح کرد: قشم نشان داد پیشرفت زمانی شکل می‌گیرد که اصول آن در بین مردم نهادینه شود و تلاش و کوشش رمز موفقیت و کامیابی است و امیدواریم ژئوپارک جهانی قشم به عنوان الگویی برای ژئوپارک‌های جهان تبدیل شود.

وی گفت: رسیدن به رتبه جهانی ابتدای کار است و حفظ کیفیت، ارتقای سطح کیفیت و تدوام پیشرفت در ادامه کار در دستور کار است

مدیرعامل منطقه آزاد قشم  گفت: تلاش می‌کنیم سه هدف اصلی و مفهوم ارزشمند یونسکو در خصوص ژئوپارک‌ها را که شامل حفاظت از میراث به خصوص میراث زمین‌شناسی، عمومی‌سازی و آموزش مفاهیم توسعه و زمین گردشگری را ترویج کنیم

دبیرکل برنامه بین‌المللی علوم زمین و ژئوپارک‌های یونسکو  نیز اعلام کرد: قشم نه‌ تنها در ایران، بلکه در دنیا می‌تواند یک الگو باشد

 پروفسور مک کیور گفت: پارسال ۱۳ ژئوپارک جدید به ثبت رسیده و امیدواریم سایر ژئوپارک‌ها از تجارب ژئوپارک قشم استفاده کنند.

وی بیان کرد: در ۱۰ سال اخیر، جزیره قشم تحولات زیادی را شاهد بوده و خوشحالم که در سال گذشته ژئوپارک قشم با گرفتن کارت سبز این جای خالی با ورود جزیره قشم، پر شد.

مک کیور، لازمه ارتقای ژئوپارک‌ها را تبادل اطلاعات دانست و عنوان کرد: امروز ۱۷ کشور در این همایش حضور دارند تا از تجارب ژئوپارک جهانی قشم استفاده کنند.

دبیرکل برنامه بین‌المللی علوم زمین و ژئوپارک های یونسکو اظهار کرد: ایران، میراث زمین‌شناسی فوق‌العاده‌ای دارد و قشم نه‌ تنها در این کشور بلکه در دنیا می‌تواند یک الگو باشد.

 ۳۰منطقه در ایران پتانسیل ژئوپارک دارند

رییس اداره علوم کمیسیون ملی یونسکو در تهران نیز با بیان این‌‎که ایران دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان زمین‌شناختی است، گفت:  بیش از ۳۰ منطقه پتانسیل لازم بر اساس شاخص‌های ژئوپارک‌ها را برای پیوستن به ژئوپارک‌های یونسکو دارند.

به گفته مهین گزانی، از بین تمامی مناطق دارای ویژگی، «طبس» و «ارس» در حال مطالعه برای معرفی به یونسکو هستند و امیدواریم با اقدامات در حال انجام، به‌زودی شاهد پیوستن این دو ژئوپارک در زمره ژئوپارک‌های خاورمیانه و غرب آسیا باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حمایت‌های مسئولان، امیدواریم مرکز توسعه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو برای منطقه خاورمیانه، غرب آسیا و آسیای میانه در جزیره قشم فراهم شود تا این مرکز زمینه‌ساز ایفای نقش مؤثر در برگزاری نهمین کنفرانس ژئوپارک‌های یونسکو در سال ۲۰۲۰ باشد.

دبیر کمیسیون ملی یونسکو در تهران با تشکر از زحمات مدیرعامل و مسئولان منطقه آزاد قشم در راستای الحاق ژئوپارک قشم به یونسکو بیان کرد: امیدواریم ژئوپارک قشم روز به روز بر توسعه کمی و کیفی خود بیفزاید تا سایر ژئوپارک‌ها در کشور و منطقه بر اساس همین شاخص توسعه‌ای رشد و گسترش پیدا کنند.

رونمایی از تمبر ملی ” ژئوپارک جهانی قشم” در جزیره قشم

افتتاحیه نخستین همایش بین‌المللی توسعه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو در جزیره قشم، رونمایی از تمبر ملی “ژئوپارک جهانی قشم” را نیز در برنامه داشت. این تمبر به عنوان یادبودی انحصاری از ژئوپارک قشم و به منظور آشنایی و خواناسازی مفهوم ژئوپارک طراحی و با حضور کلیه مهمانان خارجی و داخلی این نشست رونمایی شد.

قلمرو ژئوپارک قشم ۲۶۰ کیلومتر مربع شامل جزیره‌های قشم و هنگام و ۵۰۰ متر مرز حاشیه دریایی این جزایر و خلیج دیرستان است و شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع است

این ژئوپارک دارای ۲۵ سایت متنوع و اصلی همچون تنگه چاهکوه، دره ستاره‌ها، دره تندیس‌ها، دره شور و غار نمکدان است و مجاورت آن با جنگل‌های حرا واقع در شمال جزیره قشم که دارای پنج عنوان تالاب بین‌المللی، ذخیرگاه زیست کره، منطقه حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان است، به ارزش‌ها و جذابیت های طبیعی ژئوپارک قشم افزوده است.

ژئوپارک قشم تنوع عظیمی از چشم‌اندازهای زمین‌شناسی در کنار تنوع سایت‌های مختلف را ارائه می‌کند و علاوه بر این، تنوع اکولوژیکی، باستان‌شناسی و فرهنگی خاصی دارد.

این ژئوپارک به دلیل موقعیت راهبردی آن در خلیج‌فارس و به عنوان نمونه منطقه‌ای که در میان ژئوپارک‌های منطقه آسیای شرقی و ژئوپارک‌های اروپایی قرار گرفته، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اسلامشهر، رباط‌کریم و شهریار،کانون های فرونشست در استان تهران

کلوت‌های بیابان لوت و غار نمکدان قشم در فهرست ۱۰۰ محدوده برتر میراث زمین شناختی جهان

سازمان زمین شناسی اعلام کرد: فرونشست وسیع دشت‌های کرج و هشتگرد با نرخ ۷ سانتی متر در سال

سامانه «مدیریت اطلاعات مکانی زمین‌شناسی» رونمایی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها