جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

طراحی نرم‌افزار فرمولاسیون ساخت انواع رنگ‌ها در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:37539
شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 12:12

طراحی نرم‌افزار فرمولاسیون ساخت انواع رنگ‌ها در کشور

محققان موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش موفق به طراحی و ساخت نرم افزاری برای محاسبه فرمولاسیون صحیح رسیدن به رنگ هدف شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر مهزیار گرجی، دانش‌آموخته دکتری موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش و مجری طرح گفت: در حال حاضر در صنعت و کارخانه های مختلف برای رسیدن به یک رنگ خاص از روش سنتی استفاده می‌شود که در این روش‌ها با استفاده از روش سعی و خطا و تکرار، رنگ‌های اولیه را به نسبت‌های مختلف با هم مخلوط کرده و با تغییر درصدهای اختلاط در نهایت به رنگ مورد نظر می‌رسند.

وی ادامه داد: برای ساخت رنگ مورد نظر با طراحی نرم‌افزاری توانستیم این فرایند تجربی را مدل‌سازی و درصد مورد نیاز از رنگ‌های اولیه برای رسیدن به شید رنگی را به صورت دقیق محاسبه کنیم.

گرجی کاهش زمان و هزینه تولید را از مزایای این نرم‌افزار دانست و یادآور شد: این نرم‌افزار می‌تواند نتایج محاسباتی خود را با توجه به تغییرات مواد اولیه، خطاهای آزمایشگاهی و تغییرات جزئی دیگر، اصلاح کند و با توجه به مواد رنگی اولیه چندین فرمولاسیون را محاسبه کرده و با توجه به قیمت تمام شده هر کدام، آنها را طبقه‌بندی کند.

مجری طرح با اشاره به تولید این نرم‌افزار در فاز صنعتی، خاطر نشان کرد: از این نرم‌افزار می‌توان برای تمامی رنگ‌ها شامل رنگ‌های پایه آب، پایه حلال و رنگ‌های پودری استفاده کرد.

این طرح پژوهشی با راهنمایی دکتر فرهاد عامری و دکتر کیوان انصاری و مشاوره پروفسور سیامک مرادیان از اعضای هیات علمی موسسه رنگ اجرایی شد.

دکتر گرجی در جلسه دفاع رساله

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول رنگبر با قابلیت استفاده مجدد در کشور

تولید آزمایشگاهی رنگ‌های خوراکی ضد سرطان از عصاره‌ تمشک

هشدار یک پژوهشگر: پرینترهای لیزری رایج تا ۳٫۵ برابر استاندارد آلایندگی دارند!

آلاينده هاي نشر شده از پرینترها را جدی بگیرید!/شناسایی و حذف آلاینده های پرینترهای لیزری در یک رساله دکتری

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها