جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تولید نخستین گل شیشه و پایه‌های کشت بافتی گل محمدی در دانشگاه آزاد کرمانشاه

نسخه قابل پرینت
کد خبر:37510
شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 10:05

تولید نخستین گل شیشه و پایه‌های کشت بافتی گل محمدی در دانشگاه آزاد کرمانشاه

رئیس مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، تولید پایه‌های کشت بافتی گل محمدی را مهم‌ترین دستاورد این مرکز تحقیقاتی دانست و از تولید گل‌شیشه و ارائه آن به بازار در ماه‌های آینده خبر داد.

 

به گزارش دیده بان علم ایران لیا شوشتری با بیان مختصری از روند شکل‌گیری مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی گیاهی واحد کرمانشاه، اظهار کرد: مجوزهای راه‌اندازی این مرکز در سال ۱۳۹۳ اخذ شد، سال ۹۴ فعالیت عمرانی و احداث آن صورت گرفت و شهریور سال ۹۵ راه‌اندازی شد؛ مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی گیاهی واحد کرمانشاه در سه زمینه تحقیقاتی، آموزشی و خدماتی فعالیت دارد.

شوشتری سپس به تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه تحقیقاتی پرداخت و گفت: در بعد تحقیقاتی مهم‌ترین پروژه‌ای که اخیرا انجام شده است، طرح تولید پایه‌های کشت بافتی گل محمدی است؛ مزیت این روش نسبت به روش‌های سنتی تکثیر گل محمدی این است که تعداد زیادی گیاه که از نظر ژنتیکی یکسان هستند را می‌توان با کشت بافت تولید کرد.

وی افزود: این روش برای تولید گیاهان عاری از بیماری استفاده می‌شود و سرعت و نرخ تولید گیاه در آن بسیار بالاتر از روش‌هایی است که به صورت جنسی و غیرجنسی استفاده می‌شود؛ پروتکل تولید پایه‌های کشت بافتی گل محمدی پس از مراحل تحقیقاتی، بهینه سازی کشت، رشد جوانه‌های جانبی، ریشه زایی و در نهایت سازگاری گیاهان تکمیل شده و تکثیر گل محمدی از طریق کشت بافت برای نخستین بار در غرب کشور و استان کرمانشاه با اجرای این پروژه تحقق یافت و این طرح آذر ۹۶ به عنوان دستاورد پژوهشی منتخب استان کرمانشاه در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی کشور در تهران ارائه شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: تولید نهال‌های گونه‌های جنگلی در حال انقراض مانند بلوط، قره‌قات، مازو و بنه که در غرب کشور بسیار حائز اهمیت و متأسفانه در حال انقراض است، از جمله فعالیت‌های مهم این مرکز در سال گذشته بوده است؛ خوشبختانه نهالستانی در مجاورت گلخانه تحقیقاتی واحد کرمانشاه احداث شد و از بذر گیاهان، نهال تولید شد؛ مرکز تحقیقات با اجرای این طرح حدود ۱۲۰ میلیون ریال درآمد کسب کرد.

استادیار واحد کرمانشاه در ادامه گفت: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در این مرکز، تولید بذر گیاهانی مانند بادرنجبویه، آویشن، ریحان و … در گلخانه تحقیقاتی واحد کرمانشاه است؛ در مرحله نخست فروش این گیاهان که به صورت تازه بود، حدود ۲۰ میلیون ریال درآمد عاید مرکز شد؛ البته طرح فرآوری این گیاهان و ارائه محصولات فرآوری شده مانند دمنوش‌های گیاهی در دست اقدام است.

شوشتری درباره مهم‌ترین طرح مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی گیاهی واحد کرمانشاه گفت: فعالیت تحقیقاتی تولید گل شیشه در ماه‌های اخیر آغاز شده است. گل شیشه گیاه درون شیشه است که نیاز به آب و هوا ندارد و به صورت زینتی به بازار ارائه می‌شود؛ این گیاهان بسته به نوع و ابعادشان می‌توانند بین یک تا شش ماه در شرایط درون شیشه رشد کنند و سپس به شیشه بزرگتر و یا گلدان منتقل شوند که صرفاً جنبه زینتی دارد؛ نمونه اولیه این محصول تولید شده است و در ماه‌های آینده با ورود به عرصه تجاری سازی، وارد بازار می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه اظهار کرد: این مرکز مانند سایر مراکز تحقیقاتی جنبه آموزشی و خدماتی نیز دارد. در بعد آموزشی برگزاری کارگاه‌های تحصصی مانند کارگاه آشنایی با روش‌های استخراج، خالص‌سازی و ارزیابی DNA و کارگاه کاربرد نشانگرهای مولکولی در ارزیابی تنوع ژنتیکی -که حدود ۶۳ نفر از همکاران از واحدهای سراسر کشور در آن شرکت کردند و به صورت ملی برگزار شد و حدود ۲۵۰ میلیون ریال درآمد حاصل از آن بود- بخشی از برنامه‌های آموزشی مرکز تحقیقات واحد کرمانشاه است.

استادیار گروه کشاورزی واحد کرمانشاه گفت : نخستین واحد فناور واحد کرمانشاه به عنوان «شرکت زیست‌فناور برگ‌آب» که ۳۳ درصد سهام آن متعلق به دانشگاه است در مرکز تحقیقات ایجاد شده است که زمینه فعالیت این شرکت، تولید گیاهان ارزشمند دارویی، صنعتی و زینتی است که از طریق تکنیک‌های ریزه‌زیادی انجام می‌شود و از امکانات آزمایشگاه کشت بافت و اتاق رشدی که در مرکز تحقیقات وجود دارد، استفاده می‌کند و در آستانه تبدیل شدن به شرکت دانش بنیان است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

وقوع بیش از پنج هزار و ۵۰۰ زلزله در استان کرمانشاه در یک سال گذشته

پنج داروی جدید ضد ویروس در کشور رونمایی شد

زلزله های اخیر کرمانشاه و کرمان از لحاظ چشمه لرزه زا کاملا متفاوتند/رخداد زلزله های بزرگ در منطقه زاگرس دور از انتظار نیست

دکتر زارع: پدیده نوری مشاهده شده در آسمان کشور، ارتباطی با زلزله ندارد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها