- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

مهلت ارسال آثار به رقابت علمی بین المللی «کنز» تمدید شد

مهلت ارسال فایل تصویری از دستاوردهای علمی به نخستین دوره «رقابت علمی کنز» که در حاشیه جایزه مصطفی (ص) به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود تا ۲۵ خردادماه ۹۷ تمدید شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، جایزه مصطفی(ص)، نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می ‌شود. این جایزه به احترام نام پیامبر اسلام (ص) و به دلیل تأکید بسیار آن حضرت به علم آموزی، به نام یکی از القاب ایشان، مصطفی (ص)، به معنای برگزیده نام‌ گذاری شده است.

بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) با هدف شناسایی، معرفی و تقدیر از اندیشمندان و دانش ‌پژوهان جوان جهان اسلام، اقدام به برگزاری مسابقه ‌ای تحت عنوان کنز (KANZ) می کند.

این مسابقه برای پژوهشگران زیر ۴۵ سال مسلمان در پنج حوزه ‌سلامت، فناوری اطلاعات و ارتباطات، آب و محیط زیست، انرژی و اقتصاد برگزار می ‌شود. ارائه راهکارهای مبتنی بر علم برای پاسخ به مسائل جوامع بشری یکی از ویژگی‌ های مهم جهت داوری آثار است.

در این رقابت، شرکت کنندگان باید دستاورد‌های علمی خود اعم از ایده، مقاله و اختراع را در قالب یک فایل تصویری سه تا پنج دقیقه ای به دبیرخانه رقابت ارسال کنند. در مرحله اول داوری آثار از طریق جمع سپاری صورت می پذیرد و هریک از شرکت کنندگان پنج فیلم از حوزه مرتبط با خود را با معیارهای تعیین شده از سوی دبیرخانه ارزیابی می کند و آثار برتر برای مرحله بعد انتخاب می شوند. سپس در جلسه ای با حضور اعضای کمیته علمی، آثار داوری تخصصی شده و سه فیلم برتر هر حوزه اعلام می شوند و به مراسم اختتامیه راه پیدا می کنند. در مراسم اختتامیه ۱۵ نفر (سه نفر برتر هر حوزه) به ارائه دستاورد علمی خود در مقابل داوران رقابت، سیاستگذاران و دانشمندان برتر جهان اسلام می پردازند و از سه نفر برتر تقدیر به عمل می آید.

کنز (Knowledge Application and Notion for Society)، رقابتی است میان دانش‌پژوهان، دانشجویان و اساتید که ایده های خود را در قالب یک ارائه تصویری حداکثر پنج دقیقه‌ای مطرح می‌کنند. این رویداد برای یافتن بهترین راه‌حل‌های علمی به‌ منظور حل مشکلات کشورهای اسلامی با اهداف استفاده از ظرفیت‌های جامعه متخصصان، انباشتی از آثار برای بهره‌برداری آتی،‌ ارتقاء سطح انگیزش و خلاقیت نخبگان جوان،‌ بسترسازی جهت شناسایی و تبادل ایده‌های علمی و فناورانه، استمرار تعامل محققان از طریق فضای مجازی و ظرفیت‌سازی فرصت‌های مطالعاتی برگزار می‌شود.

انتهای پیام