پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

کادمیوم موجود در خاک تهران ۱۵ برابر حد استاندارد است/ مطالعات زمین‌شناسی پزشکی و کشاورزی در سه استان کشور آغاز شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:37299
یکشنبه، ۲ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 13:46

کادمیوم موجود در خاک تهران ۱۵ برابر حد استاندارد است/ مطالعات زمین‌شناسی پزشکی و کشاورزی در سه استان کشور آغاز شد

مدیر گروه زمین‌شناسی پزشکی سازمان زمین‌شناسی با اشاره به انجام مطالعات ژئوشیمی در تهران گفت: با این که حد استاندارد کادمیوم در خاک‌های کشاورزی ۲ میلی گرم بر کیلوگرم است، میزان این عنصر در خاک های تهران ۳۰ میلی گرم بر کیلوگرم است.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر فرح رحمانی که در سی و هفتمین گردهمایی علوم زمین سخن می گفت، خاطرنشان کرد: براساس این مطالعات، عناصر آرسنیک و سرب هم در خاک‌های سطحی تهران بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه، انجام این مطالعات در سه استان کشور در دستور کار سازمان زمین شناسی قرار گرفته است، تصریح کرد: در این مطالعات که در سال جاری اجرایی شده، به بررسی زمین‌شناسی پزشکی و زمین‌شناسی کشاورزی با همکاری مشاوران خارجی اجرایی می‌شود که امیدواریم بتوانیم تا پایان سال گزارش مبسوطی در این زمینه به جامعه ارائه دهیم.

مدیر گروه زمین‌شناسی پزشکی سازمان زمین‌شناسی با بیان اینکه با داده‌های به دست آمده از مطالعات زمین‌شناسی پزشکی می‌توان از بحران‌های بیماری‌زا در آینده پیشگیری  کرد، اظهار داشت: تمرکز مطالعات زمین‌شناسی پزشکی‌ بر کانی‌هایی است که مسبب بروز بیماری یا مضراتی برای چرخه حیاتی هستند؛ از این رو با مطالعات زمین‌شناسی پزشکی قادر هستیم با توجه به یافته‌هایی که از گذشته به دست آمده‌ است،  نواحی آلوده به بیماری را تشخیص دهیم.

رحمانی تصریح کرد: امروزه ژئوشیمی به کمک دانش پزشکی آمده تا بتوان از بروز بیماری‌ها در آینده پیشگیری کرد با این حال متاسفانه در کشور ما هنوز در این حوزه گام های چندانی برداشته نشده است. البته پس از ایجاد انجمن بین‌المللی زمین‌شناسی پزشکی در سال ۲۰۰۶، سازمان زمین‌شناسی ایران به عنوان اولین سازمان زمین‌شناسی دنیا به عضویت این انجمن در آمد و امروز ایران به عنوان نماینده تحقیقات خاورمیانه در این انجمن شناخته شده است.

رحمانی، زمین‌شناسی پزشکی را علم شناسایی تاثیر عوامل زمین‌شناسی و ژئوشیمی بر سلامت، حیوان و گیاه توصیف کرد و ادامه داد: بر این اساس، انتظار داریم که کمبودها و یا نارسایی‌های عناصر در محیط و همچنین میزان سمیت‌های موجود در محیط زیست می‌تواند بیماری‌هایی را برای انسان ایجاد کند. مثلا در صورتی که میزان عنصر کبالت در محیط بیش از اندازه باشد، منجر به شیوع بیماری‌های قلبی در جامعه و کمبود آن منجر به کم خونی خواهد شد.

وی افزود: وجود بیش از اندازه عنصر آهن در محیط هم به دلیل ته‌ نشین شدن، بیماری‌های کبدی و سکته‌های قلبی را در جامعه رواج می‌دهد و علاوه بر آن با ایجاد سختی در ماهیچه‌های قلبی،‌ کم خونی را عارض خواهد شد.

رحمانی اظهارکرد: بر اساس اطلاعات موجود از کمربند بیماری‌ها، آمار مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان، یک روند تقریبا یکسان در عرض جغرافیایی خاصی پیگیری می‌شود که این امر در مورد بیماری‌های قلبی و ریوی نیز صادق است. با توجه به اهمیت این مقوله در سازمان زمین‌شناسی، نقشه‌های زمین‌شناسی پزشکی را تهیه کردیم که به عنوان اولین نقشه‌های جهانی در این زمینه به انجمن جهانی زمین‌شناسی پزشکی ارائه شده اند.

وی گفت: این نقشه‌ها توزیع و پراکندگی عناصر معدنی را با بار بیماری‌های انسانی مانند سرطان‌ها و همچنین بیماری‌های دامی که می‌تواند منشا زمینی داشته باشد، تطبیق دادیم. این نقشه‌ها نشان می‌دهد که افراد ساکن در یک محدوده، با توجه به عناصر موجود در خاک به چه بیماری‌هایی مبتلا شده‌اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دکتر کمال‌الدین بازرگانی، استاد برجسته زمین‌شناسی اقتصادی درگذشت

دکتر مر، رییس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم شد

برگزاری همایش بین المللی چینه شناسی و زمین باستان شناسی پونتو کاسپین در تهران

سازمان زمین شناسی اعلام کرد: فرونشست وسیع دشت‌های کرج و هشتگرد با نرخ ۷ سانتی متر در سال

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها