جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

رییس سازمان زمین‌شناسی هشدار داد: بهره برداری ترکمنستان از آب های ژرف مرزی ایران/ تهران در دام «گرمایش جزیره ای»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:37292
یکشنبه، ۲ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 13:19

رییس سازمان زمین‌شناسی هشدار داد: بهره برداری ترکمنستان از آب های ژرف مرزی ایران/ تهران در دام «گرمایش جزیره ای»

 رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با تاکید بر اهمیت بهره گیری از آب های ژرف با توجه به کمبود بارندگی در کشور اظهار داشت: در حال حاضر آب‌های ژرف از طریق سیستم‌های گسلی وارد دریا می‌شوند و همچنین آب‌های مرزی نیز از کشور خارج می‌شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر راضیه لک که در سی و هفتمین گردهمایی علوم زمین سخن می گفت با اشاره به رویکرد این سازمان در هماهنگ سازی ماموریت‌ها در راستای ماموریت های سازمان‌های زمین‌شناسی در دنیا گفت: در این راستا با توجه به شتاب چشمگیر تغییرات زمین، سازمان زمین‌شناسی ایران نیز ماموریت‌هایی برای حفظ محیط زیست دارد. بر این اساس لازم است تصویری از آینده زمین تا ۲۰۵۰ داشته باشیم و ببینیم که چه اتفاقی در کره زمین رخ می‌دهد تا بر اساس آن و انجام نیازسنجی بتوانیم با فناوری‌های موجود، تمهیداتی برای مواجهه با روند تغییرات پیش رو بیاندیشیم.

وی تصریح کرد: محیط زیست پایدار، حفاظت محیط زیست در بهره‌برداری از منابع طبیعی، جلب مشارکت و همکاری عمومی و آموزش و عمومی‌سازی مفهوم علوم زمین و زمین پاک برای آیندگان از جمله چهار استراتژی مهم برای ایجاد زمین پاک است.

لک، اطمینان از دسترسی به آب و بهداشت، دسترسی به زمین پاک و قابل اعتماد و مدرن برای همه، ارتقای رشد اقتصاد فزاینده، ساخت زیرساخت‌های انعطاف‌پذیر، شهرهای امن و انعطاف‌پذیر،‌ حفاظت و بهره‌برداری پایدار از دریا و احیای مشارکت جهانی برای پیشرفت همه جانبه پایدار را از جمله اهداف جهانی پیشرفت پایدار عنوان و خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم اولین مخاطره جهانی برای زمین محسوب می‌شود، چرا که مطالعات نشان می‌دهد که زمین ۶ درجه تغییر اقلیمی در دوره‌های زمین‌شناسی تجربه کرده است.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران این میزان تغییر اقلیم را در ۲۰۰ سال گذشته دانست و ادامه داد: همزمان با انقلاب صنعتی و صنعتی‌شدن جهان، گازهای گلخانه‌ای توسط دو کشور آمریکا و چین به شدت تولید شد که به تدریج کل دنیا درگیر این مساله شده است، به گونه‌ای که منجر به افزایش نیم درجه‌ای دمای کره زمین شد.

لک با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر نیم درجه دیگر به دمای کره زمین افزوده شده است، یادآور شد: در حال حاضر، روند تغییرات در کره زمین به اندازه‌ای زیاد است که زمین نمی‌تواند خود را با این تغییرات سازگار کند.

وی نمونه این امر را شهر تهران دانست که میزان بارش‌های آن بیش از ۲۰۰ میلی‌متر بوده است، ولی اکنون میزان بارش آن کمتر از ۲۰۰ میلی متر شده است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی پدیده «گرمایش جزیره‌ای» را از دیگر چالش‌های زمین به دلیل تغییرات اقلیمی دانست و ادامه داد: در این پدیده، دمای یک منطقه از زمین به یکباره افزایش می‌یابد که نمونه آن را می‌توان در تهران مشاهده کرد.

به گفته وی در برخی از مناطق تهران بارش برف قطع شده است و به دمای آن نیز افزوده شده است.

لک با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای بهبود راندمان مصرف آب، مدیریت شهری و تغییر در الگوی مصرف انرژی برای جلوگیری از این مخاطرات، اظهار کرد: بر این اساس لازم است به استفاده از فناوری‌های نوین در بخش‌های صنعتی توجه شود و اقداماتی که موجب به مخاطره افتادن کره زمین می‌شود، از آن‌ها اجتناب کرد.

لک حرکت به سمت انرژی‌های پاک را از دیگر راهکارهای کاهش مخاطرات زمین نام برد و افزود: دنیا نیز به سمت تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر سوق داده شده است و بر اساس برنامه‌های جهانی از سال ۲۰۴۰ نیروگاه‌های خورشیدی و بادی افزایش چشمگیری می‌یابد و ایران نیز باید به این حوزه وارد شود.

این محقق حوزه زمین‌شناسی با تاکید بر لزوم توجه به مطالعات آمایش سرزمینی گفت: ایران در این حوزه در گام های اولیه است در حالی که باید صنایع کشور را بر اساس آمایش سرزمینی مستقر کنیم. در دنیا بیشترین صنایع در کنار آب‌های شور و لب‌شور است تا با استحصال و تصفیه آب‌های شور، آب مورد نیاز خود را تامین کنند.

به گفته وی در حال حاضر ایران یک درصد خشکی‌های کره زمین، یک درصد جمعیت جهان را دارد و تنها سه درصد منابع آب جهان در اختیار ایران است.

لک با اشاره به وجود تنش آبی در کشور بر لزوم توجه به آب‌های کارستی (آب‌های ژرف) تاکید کرد و ادامه داد:

رئیس سازمان زمین‌شناسی نمونه آب‌های کارستی را، آب‌های ژرف در مرز ایران و ترکمنستان عنوان کرد و افزود: این آب‌ها از مرز ترکمنستان از ایران خارج می‌شوند و کشور ترکمنستان نیز با احداث حوضچه‌هایی از آب‌های شیرین استفاده می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه آب‌های شیرین این حوضچه‌ها در ترکمنستان تبخیر می‌شود، اظهار کرد: این در حالی است که ما می‌توانیم با احداث‌ چاه‌هایی، آب شرب مشهد را تامین کنیم.

لک با بیان اینکه انتقال آب مخاطرات زیست محیطی زیادی به همراه دارد، ادامه داد: زبان مشترکی میان مردم و مسئولان برای حفظ مسائل زیست محیطی وجود ندارد و ما در تلاش هستیم تا با تقویت برنامه‌های آموزشی زبان مشترکی در این زمینه ایجاد کنیم.

رییس سازمان زمین شناسی با اشاره به اینکه این سازمان از سال ۸۳ با ایجاد دفتر مخاطرات برنامه‌هایی برای مخاطرات زیست محیطی تدوین کرده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر معدن‌کاری یک فرصت برای صنعت به شمار می‌رود، از این رو سازمان زمین‌شناسی با تدوین برنامه‌هایی در صدد است تا بدون ایجاد محدودیت برای فعالیت‌های معدن‌کاری به توسعه فعالیت در این حوزه اقدام کند.

وی در عین حال ایران را سومین کشور در معرض مخاطرات زمین‌شناسی توصیف کرد و گفت: زمین لغزش، ریزگرد، خشکسالی، زلزله و سیل از جمله مخاطرات ایران است و ما هر چند که در این حوزه‌ها برنامه‌هایی تدوین کردیم، ولی کافی نبوده است.

لک، ژئوتوریسم و ژئوپارک‌ها را از دیگر فرصت‌های کشور نام برد و اظهارکرد: در حال حاضر ژئوپارک قشم تنها ژئوپارک ایران است که به ثبت جهانی رسیده و ما در تلاش هستیم که ژئوپارک‌های دیگر چون ارس و طبس را به ثبت جهانی برسانیم.

وی با انتقاد از اقدامات پراکنده نهادها برای رفع مشکلات زیست محیطی، بر یکپارچه سازی این فعالیت‌ها در یک کارگروه مشترک تاکید کرد و افزود: سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در امور زمین شناسی با محوریت زمین پاک، تهیه اطلاعات پایه برای استفاده در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، انجام پروژه‌های کاربردی برای کاهش چالش‌های زیست محیطی، اجرای پروژه‌های مشترک کاربردی درون و برون مرزی و همچنین مشارکت در پروژه‌های جهانی از جمله برنامه‌های این سازمان است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اسلامشهر، رباط‌کریم و شهریار،کانون های فرونشست در استان تهران

کلوت‌های بیابان لوت و غار نمکدان قشم در فهرست ۱۰۰ محدوده برتر میراث زمین شناختی جهان

گزارش ۲۰۱۹ «شمارش معکوس اثرات تغییرات اقلیمی بر سلامت» مجله «لنست» هشدار داد: متولدان امروز به سوی آینده ای هولناک می روند

سازمان زمین شناسی اعلام کرد: فرونشست وسیع دشت‌های کرج و هشتگرد با نرخ ۷ سانتی متر در سال

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها