جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

بازگشت گور خر ایرانی به پارک ملی کویر پس از ۳۳ سال

نسخه قابل پرینت
کد خبر:37278
یکشنبه، ۲ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 17:47

بازگشت گور خر ایرانی به پارک ملی کویر پس از ۳۳ سال

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: طرح معرفی مجدد گورخر ایرانی در کویر مرکزی با انتقال این گونه نادر از ذخیره گاه زیستکره توران به پارک ملی کویر مرکزی در نیمه خرداد ماه اجرا می شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، عباسعلی دامنگیر با اشاره به سفر حمید ظهرابی، سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به سمنان گفت: بازدید از زیستگاه های مستعد اجرای طرح معرفی مجدد گور خر ایرانی به پارک ملی کویر مرکزی همچون چشمه پیغمبر و اطراف آن در حوزه سیاهکوه، زیستگاه چشمه طلحه و چاه میش مست در حوزه ملک آباد از برنامه های این سفر بود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به بررسی های میدانی و سوابق مطالعاتی برای شناسایی و معرفی زیستگاه های مستعد اجرای طرح معرفى مجدد گورخر ايرانى در كوير مركزى، اظهار کرد: در نهایت، دشت شمالی سیاه کوه در محدوده زیستگاه دشتی چشمه پیغمبر به عنوان زیستگاه مورد توافق و اجماع نظر کارشناسان و متخصصان برای عملیاتی کردن معرفى مجدد گورخر ايرانى در كوير مركزى انتخاب شد.

دامنگیر با اعلام اینکه برای انتقال گونه نادر گور خر ایرانی از ذخیرگاه زیستکره توران به پارک ملی کویر مرکزی تصمیم گیری لازم صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: این موضوع علاوه بر ارتقاء تنوع زیستی، می تواند بر جاذبه های طبیعی منطقه هم بیافزاید.

وی افزود: به رغم جمعیت مناسب گور خر ایرانی در ذخیره گاه زیستکره توران، این اقدام در راستای ارتقاء تنوع زیستی و احیاء گونه در زیستگاه پیشین خود صورت می گیرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان تاکید کرد: اجرای این طرح نه تنها منجر به گسترش طرح قلمرو زیستی گور خر ایرانی در شرق و غرب استان سمنان می شود، بلکه پویایی سایر گونه ها و تنوع زیستی پارک ملی کویر مرکزی را نیز در پی خواهد داشت.

 دامنگیر گفت: اجرای این طرح همزمان با هفته محیط زیست در نیمه خردادماه خواهد بود و منجر به حضور گونه نادر گور خر ایرانی در پارک ملی کویر پس از ۳۳ سال می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تاکید شورای عالی امنیت ملی بر امنیتی نبودن حوزه تنوع زیستی و ژنتیک

مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی خبر داد:تهیه گزارش ملی ششم تنوع زیستی/مشارکت جدی در تدوین راهبردهای جهانی تنوع زیستی

آغاز اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا در غیاب مرجع ملی ایمنی زیستی

اول خرداد، روز جهانی تنوع زیستی/ جشنی برای ۱٫۷۵ میلیون گونه جانداران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها