پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ملک زاده خبر داد: ایران در رتبه نخست استنادات مقالات علمی در منطقه/۲۰ درصد تولید علم ایران، حاصل همکاری های جهانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:37263
یکشنبه، ۲ اردیبهشت، ۱۳۹۷ | 11:38

ملک زاده خبر داد: ایران در رتبه نخست استنادات مقالات علمی در منطقه/۲۰ درصد تولید علم ایران، حاصل همکاری های جهانی

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، تحقیقات و فناوری گفت: ۲۰ درصد تولید علم ایران با همکاری های بین المللی صورت می گیرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر رضا ملک زاده در سمینار آموزشی «مشارکت در طرح‌های پژوهشی بزرگترین برنامه‌ تحقیقات و نوآوری در اتحادیه اروپا» که روز گذشته با همکاری مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد)، معاونت امور بین الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اداره کل تحقیقات و نوآوری کمیسیون اروپا و با حضور جمع زیادی از اساتید، محققان و دانشجویان علوم پزشکی در سالن همایش‌های مرکز قلب تهران، برگزار شد، به تشریح وضعیت سلامت در ایران پرداخت و اظهار داشت: مطالعات وسیعی تا کنون در زمینه شناسایی علل و برآورد بار بیماری ها در ایران صورت گرفته است. همچنین در کنار مشارکت در مطالعات جهانی مرتبط با این موضوع، ایجاد برنامه ثبت بیماری ها، راه اندازی مراکز مطالعات کوهورت در استان‌های مختلف، به ویژه اجرای مطالعه بزرگ کوهورت پرشین بر روی جمعیت ۲۰۰ هزار نفری در شهرهای مختلف ایران، اجرای پروژه مهم ایرانوم و پزشکی بازساختی (نخستین پروژه آنالیز دی ان ای در ایران)، ایجاد موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد) برای حمایت از طرح های تحقیقاتی کلان پزشکی و … از دیگر اقدامات در این راستا به شمار می رود.

وی با اشاره به نتایج مطالعه جهانی بار بیماری ها گفت: ایسکمیک قلبی، سکته مغزی، تصادفات جاده‌ای، پرفشاری خون، آلزایمر، دیابت، بیماری مزمن انسدادی ریوی، بیماری مزمن کلیوی، سایر بیماری های قلبی عروقی و سرطان معده از مهمترین علل مرگ در ایران محسوب می شوند.

ملک زاده با اشاره به وجود بیش از ۶۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی دولتی، بیش از ۱۹ هزار هیأت علمی علوم پزشکی، ۲۰۰ هزار دانشجوی پزشکی، ۵۵۰۰ دانشجوی PhD ، ۱۱ هزار دانشجوی بالینی و نیز ۸۶ دانشکده و ۶۱ هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در حوزه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: در حال حاضر، ۷۳۶ مرکز تحقیقاتی و ۴۲ موسسه تحقیقاتی در زمینه علوم پزشکی و سلامت در ایران فعالیت می کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، همچنین در زمینه انتشار مجلات علمی علوم پزشکی یادآور شد: ۳۸۸ مجله Peer review(داوری همتا) در حوزه علوم پزشکی منتشر می شوند که از این مجموع، ۷۲ مجله در مدلاین، ۴۷ مجله در وب آو ساینس و ۸۱ مجله در اسکوپوس نمایه می شوند.

ملک زاده، رتبه ایران در تولید علم جهان را بر اساس داده های بانک اطلاعاتی اسکوپوس، ۱۷ و سهم تولیدات علمی ایران از تولید علم جهان را در حال حاضر ۱.۷۹ درصد و سهم همکاری های علمی در تولید علم محققان ایران را شامل ۳۰.۲۷ درصد همکاری های علمی منطقه ای و ۲۰.۴ درصد، همکاری های علمی جهانی اعلام کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، همچنین روند انتشارات علمی محققان علوم پزشکی ایران را از سال ۲۰۰۰ تا کنون دارای رشدی بسیار سریع توصیف کرد و افزود: ایران، بر اساس داده های پایگاه اسکوپوس در تولیدات علمی، رتبه اول منطقه را داراست و بالاتر از ترکیه، رژیم صهیونسیتی و عربستان سعودی قرار دارد و ۱۰ سال زودتر از افق چشم انداز پیش بینی شده به رتبه اول تولید علم منطقه دست یافته است.

وی همچنین ایران را دارای رتبه نخست در استنادات مقالات در منطقه دانست و گفت: ایران رشد چشمگیری در استناد به مقالات با تاکید بر کیفی سازی مقالات طی سالهای اخیر داشته است.

به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، همچنین سهم ایران از تولید علم برتر دنیا بر اساس داده های پایگاه ISI، در سال ۲۰۱۷ به ۱.۹ درصد رسیده که این سهم در سال ۲۰۰۷ تنها ۷ دهم درصد بوده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

گزارش ارزیابی اثرگذاری اقتصادی و فنّاورانه بروندادهای علمی ایران/ ایران از لحاظ«سهم مقالات کاربردی از کل مقالات»در رتبه پنجم کشورهای اسلامی

اساسنامه نیماد بازبینی می‌شود

رتبه چهارم ایران در منطقه در شاخص «اچ»/ جایگاه جهانی هفدهم ایران در انتشار مقالات داغ

بررسی سه دهه عملکرد نظام سلامت ایران در مطالعه مهم محققان علوم پزشکی کشور: افزایش ۱۱۰ درصدی مرگهای مرتبط با آلودگی هوا در استان تهران/ موفقیت چشمگیر در کاهش بار بیماری های واگیر/ کنترل ناکافی بار بیماری های غیرواگیر

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها