جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

استحصال وانادیوم و کیک قرمز «متاوانادات سدیم» از سرباره‌های فولادسازی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:37059
دوشنبه، ۲۷ فروردین، ۱۳۹۷ | 14:20

استحصال وانادیوم و کیک قرمز «متاوانادات سدیم» از سرباره‌های فولادسازی در کشور

طرح «بازیابی و استحصال وانادیوم (V۲O۵) از سرباره‌های آن در مقیاس آزمایشگاهی با هدف طراحی واحد نیمه صنعتی آن» با حمایت مالی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با تلاش پژوهشگر دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین اجرا شد.
به گزارش دیده بان علم ایران در این طرح، فرآیندهای خردایش (سنگ‌شکنی و آسیای سرباره)، لیچینگ مقدماتی با اسید هیدروکلریدریک (HCl)، عملیات تشویه نمکی با نمک کربنات سدیم (دمای ۸۵۰ درجه سانتی گراد)، لیچینگ کربناتی در دمای ۸۵ درجه سانتی گراد در حضور بی کربنات سدیم (NaHCO3) و در نهایت فرآیند های تغلیظ / تخلیص (استخراج حلالی)، استریپینگ و ترسیب جهت تولید کیک (رسوب) قرمز متاوانادات سدیم Na4V6O17)) انجام شد و بر اساس نتایج به دست آمده از این طرح، وانادیوم موجود در سرباره با بازیابی لیچینگ مقدماتی ۸۵,۹۸ HCl درصد و بازیابی لیچینگ قلیایی در حضور بی کربنات سدیم معادل ۴۳,۹۴ درصد و بازیابی ترسیب معادل ۵۰,۹۲ درصد استحصال شد.
تولید کیک (رسوب قرمز) متاوانادات سدیم برای اولین بار از سرباره فولادسازی از محلول لیچینگ قلیایی دستاورد ویژه این پژوهش است.
همچنین اجرای طرح داخلی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین تحت عنوان «بررسی روش‌های مختلف حذف ناخالصی‌های موجود در محلول لیچینگ وانادیوم»، مذاکره و توافق با شرکت ذوب آهن برای اجرای طرح در مقیاس نیمه صنعتی (Pilot Plant) و مذاکره با شرکت صنعتی و معدنی کاوشگران جهت استفاده از تجارب طرح برای استحصال وانادیوم از منابع اولیه سنگ آهن مرکزی ایران – یزد از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح بوده است.
وجود درصد قابل توجه وانادیوم در سرباره کنورتور فولادسازی و حجم زیاد سرباره تولیدی و همچنین با توجه به کاهش اثرات زیست محیطی وانادیوم، انجام این طرح، باعث اتخاذ تصمیمات جدیدتر در ارتباط با تولیدات جانبی صنعت فولاد و سرمایه‌گذاری در این بخش می‌شود.
افزایش درآمد کارخانجات ذوب ناشی از فروش محصول جانبی وانادیوم، امکان افزایش قیمت سنگ آهن خریداری شده از معدن‌کاران و به دنبال آن افزایش رونق این بخش، افزایش میزان اشتغال و افزایش تولید را امکان‌پذیر خواهد کرد.
پیش قدمی دانشگاه بین المللی امام خمینی در این خصوص، امکان اجرای این طرح را در مقیاس‌های صنعتی و نیمه صنعتی فراهم کرده و با سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایمیدرو و ذوب آهن، ارتباط دانشگاه با صنعت در زمینه‌های کارآموزی دانشجویان رشته‌های معدن و مواد، کارورزی، فرصت‌های مطالعاتی داخلی، دوره‌های پسا دکترای صنعتی و اخذ پروژه‌های بهینه‌سازی فرآیند، شبیه‌سازی، مدل‌سازی و طراحی کارخانه میسر خواهد شد.
از نتایج این طرح پژوهشی در مقیاس آزمایشگاهی که توسط دکتر رحمان احمدی عضو هیئت علمی دانشکده فنی مهندسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین انجام شده است، می‌توان جهت انجام پروژه‌ها و طرح‌های پژوهشی مشابه استحصال وانادیوم از سایر منابع وانادیوم نظیر سنگ آهن، کاتالیست‌های مصرفی و سوخت‌های نفتی نیز بهره‌برداری کرد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها