- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

راهکار پیشنهادی دانشگاه ایلام برای بهبود کیفیت آب سد میمه

محققان دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام با بررسی علل کاهش کیفیت آب رودخانه میمه،  راهکارهایی برای رفع این مشکل ارائه کردند.
به گزارش دیده بان علم ایران نتایج حاصل از این پژوهش، تأثیر سازندهای (لایه‌های) مختلف زمین شناسی و عوامل ساختاری آن‌ها بر منابع آبی استان و همچنین نوع و میزان تغییر کیفی منابع آبی استان را در نقاط مختلف نشان می دهد.
محققان با پیش‌بینی کیفیت و محل تاثیر سازندها برمنابع تغذیه کننده آب مخازن سدهای در دست احداث، پیشنهادهای مناسبی بر اساس داده های ساختاری به دست آمده برای کاهش تاثیر سازندهای نامناسب و بهبود کیفیت منابع آب در مخزن این سدها در اختیار کارشناسان و برنامه‌ریزان طرح های آبی عمرانی قرار می‌دهد.
در این مطالعه که توسط دکتر حاجی کریمی، عضو هیات علمی دانشگاه ایلام انجام شده، مشخص شده که برخی سرشاخه‌های رودخانه میمه، شامل رودخانه‌های سیول و قدح که از داخل سازند زمین‌شناسی گچساران منشا می‌گیرند و آب با لایه‌های نمکی در تماس می‌باشد، باعث کاهش کیفیت آب این رودخانه شده و جهت بهبود کیفیت آب سد میمه که در پایین دست این رودخانه در حال اجرا می‌باشد، بایستی آب‌های شور بالادست به کمک لوله به پایین دست سد منتقل شوند تا از کاهش کیفیت آب رودخانه بتوان جلوگیری کرد.
به گفته محققان در صورت تامین اعتبار کافی برای اجرای روش‌های ارائه شده در این طرح و نظارت بر اجرای آن، علاوه بر آنکه می‌تواند دستاوردهای این پروژه را دوچندان کند بلکه باعث گسترش ابعاد این مطالعه به سایر منابع زیرزمین در استان و شهرهای هم جوار جهت بهبود کیفیت منابع آب زیر زمین و سطحی شود.
انتهای پیام