جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ستاری: وارداتی بودن ساختارها و پروتکل‌های استاندارد از موانع کاربرد کالاهای دانش‌بنیان ایرانی است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:36885
سه شنبه، ۲۱ فروردین، ۱۳۹۷ | 16:27

ستاری: وارداتی بودن ساختارها و پروتکل‌های استاندارد از موانع کاربرد کالاهای دانش‌بنیان ایرانی است

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با بیان این که فرهنگ‌سازی و استاندارد مهم‌ترین لازمه عرض اندام کالای ایرانی در عرصه بین‌المللی است، وارداتی بودن ساختارها و پروتکل های استاندارد و تایید کالاها در کشور را از جمله موانع استفاده از کالاهای دانش بنیان ایرانی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر سورنا ستاری، عصر امروز در حاشیه بازدید از گروه حصین – از مجموعه های دانش‌بنیان پارک فناوری پردیس – در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: نه تنها ماهیت اقتصاد نفتی ما وارداتی است، وارداتی بودن ساختارهای ارزیابی ما هم باعث شده که محصولات خارجی را تایید کنند اما در مورد محصولات ایرانی که نیاز به تست و آزمایش دارند به دلیل نبود آزمایشگاه‌ها و پروتکل های استاندارد مشکل داشته باشیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل مجوزهایی از اداره استاندارد اخذ کرده ایم که براساس آن برخی محصولات احتیاج به استاندارد اجباری نداشته باشند و تنها استانداردهای تطبیقی را رعایت کنند.

ستاری با اشاره به فعالیت حدود سه هزار و ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور بر موضوع شفافیت خدمات شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد و گفت:امسال باید حرکتی جدی در راستای توسعه استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان داشته باشیم. شفافیت خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان موجب شکسته شدن قیمت‌ها و از بین رفتن دلالی ها و توسعه استارتاپ‌های فناور می شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در خصوص توانایی مجموعه شرکت های دانش بنیان حصین که در حوزه خدمات کار می کنند و این که چقدر توانسته اند نیازهای کشور را رفع کنند گفت: این شرکت مجموعه ای است که در حوزه تکنولوژی و سخت افزاری بسیار مناسب کار کرده است و حدود سه چهارم کارت های بانکی را تولید می کند.

گفتنی است گروه حصین قشم که امروز مورد بازدید ستاری قرار گرفت مجموعه ای متشکل از ۴۰۰ نفر از نیروهای متخصص جوان است که در سال ۸۲ به همت تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف که از اعضای باشگاه دانش‌پژوهان جوان بودند شکل گرفته است.

از جمله دستاوردهای این مجموعه دانش بنیان ارائه انواع محصولات و خدمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بومی بانکی شامل Payment Switch، IPG, E_banking, CMS, USSD, CMS, Secure USSD, POS با پردازش روزانه بیش از یک میلیون تراکنش بانکی، تولید، شخصی‌سازی و تأمین بالغ بر ۱۰۰ میلیون کارت هوشمند، سیم کارت و کارت شهری در پروژه‌های ملی و اپراتورهای تلفن همراه، فروشگاه اندرویدی با بیش از ۱۱ میلیون کاربر، ۳۵ هزار نرم‌افزار ایرانی و ایجاد اشتغال برای ۱۰ هزار توسعه‌دهنده ایرانی، فروشگاه کتاب الکترونیکی با بیش از ۱٫۶ میلیون کاربر، ۱۰ هزار کتاب دیجیتال و بیش از ۵۰۰ ناشر، پلتفرم تبلیغاتی با بیش از ۳۵ میلیون نمایش روزانه تبلیغات در موبایل وب، اولین تولیدکننده HSM کاملاً سخت‌افزاری و بومی نصب شده در شرکت‌های پرداخت و اپراتورهای تلفن همراه کشور، نرم‌افزار بومی مدیریت فرآیندهای دولت الکترونیک، فروشگاه آنلاین کالا و خدمات گوشی‌شاپ، ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک (POS) و اولین بازارگاه حمل و نقل آنلاین کالای کشور (ترابرنت) است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دهقانی تاکید کرد: ضرورت ایجاد بیمه و بانک تخصصی با ریسک‌پذیری بالا برای حمایت از دانش‌بنیانها

محصولات و شرکت های برتر پارک فناوری پردیس تقدیر شدند

رییس جهاد دانشگاهی، سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شد

علت احتمالی استعفای ستاری، ناهماهنگی های ناشی از معاونت فناوری وزارت علوم است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها