شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

تهیه نقشه کواترنری خاورمیانه تا چهار سال آینده در ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:36831
سه شنبه، ۲۱ فروردین، ۱۳۹۷ | 10:34

تهیه نقشه کواترنری خاورمیانه تا چهار سال آینده در ایران

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از تهیه نقشه کواترنری خاورمیانه توسط  سازمان زمین‌شناسی تا چهار سال آینده خبر داد .

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر راضیه لک همچنین از انتشار نقشه‌های کواترنری و ماگماتیسم خاورمیانه در این سازمان خبر داد و گفت‌: این نقشه‌ها تا سال آینده توسط کمیسیون نقشه‌های زمین‌شناسی دنیا منتشر خواهند شد.

وی با بیان این‌که کمیسیون نقشه‌های زمین‌شناسی دنیا دارای معاونت‌های منطقه‌ای و قاره‌ای است، افزود: در آمریکای شمالی کشور کانادا، در آمریکای جنوبی کشور کلمبیا، در اروپا کشور آلمان، در قاره آفریقا کشور کامرون، در آسیا کشور چین، در اوراسیا کشور روسیه و در خاورمیانه نیز ایران از جمله معاونت‌های این کمیسیون است.

لک با بیان اینکه در منطقه خاورمیانه، ایران، مسوول تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی است، خاطرنشان کرد: از سال‌ها قبل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران در این کمیسیون بسیار فعال بوده و نقشه‌های زیادی را برای این کمیسیون تهیه کرده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، نقشه تکتونیکی ایران-پاکستان-افغانستان را از جمله نقشه‌های تهیه‌ شده از سوی ایران برای این کمیسیون عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به رضایت این کمیسیون از نقشه‌های ارائه شده از سوی ایران، تهیه نقشه تکتونیکی خاورمیانه، نقشه سایزموتکتونیک جهان،‌ نقشه متالوژنی خاورمیانه و نقشه زمین‌شناسی خاورمیانه به ایران واگذار شد.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تهیه نقشه تکتونوماگماتیسم خاورمیانه و نقشه کواترنری خاورمیانه را دیگر نقشه‌های تهیه شده از سوی ایران برای کمیسیون نقشه‌های دنیا خواند و گفت: بر این اساس تهیه نقشه دگرگونی خاورمیانه نیز از سوی این کمیسیون به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران واگذار شده است.

به گفته وی، قرار است با همکاری کمیسیون فرعی نقشه‌های دگرگونی و ماگماتیسم کمیسیون نقشه‌های زمین‌شناسی، این نقشه‌ نیز تا ۴ سال آینده تهیه شود.

لک با بیان این‎که دگرگونی یک اصطلاح تخصصی زمین‌شناسی است، توضیح داد: طی برخوردهای صورت گرفته در فرآیندهای کوهزایی و به واسطه دما و فشار موجود در این برخوردها، واحدهای سنگی دگرگون شده‌اند و بناست نقشه این واحدهای دگرگونی با در نظر گرفتن جایگاه تکتونیکی آنها تهیه شود.

وی در خصوص مقیاس این نقشه‌ها خاطرنشان کرد: این نقشه‌ها برای کل در مقیاس ۵ میلیونیوم تهیه خواهند شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این‌که در حال حاضر در حال تدوین استراتژی برای تدوین این نقشه‌ها هستیم، ادامه داد: در تهیه این نقشه‌ها از همکاری سایر کشورهای منطقه خاورمیانه که اعلام آمادگی کنند، بهره خواهیم برد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پیشکسوت هواشناسی هشدار داد: احتمال وقوع طوفانی بسیار عظیم در خلیج فارس

نقشه پراکندگی غارهای ایران تهیه شد/ پنج هزار غار کشور کجاها هستند؟

تهیه نقشه زمین‌شناسی یک‌ پنجاه‌هزارم شهر تهران با مدلسازی سه‏‌بُعدی

۳۰۰ دشت ایران به بحران فرو رفت!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها