پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

با افزایش ۶۰ درصدی نسبت به سال ۹۵: ایران پارسال بیش از ۱۸ هزار بار لرزید

نسخه قابل پرینت
کد خبر:36785
یکشنبه، ۱۹ فروردین، ۱۳۹۷ | 14:44

با افزایش ۶۰ درصدی نسبت به سال ۹۵: ایران پارسال بیش از ۱۸ هزار بار لرزید

شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۶ بیش از ۱۸ هزار زمین‌لرزه را ثبت کردند که نسبت به سال گذشته افزایش بیش از ۶۰ درصدی نسبت به متوسط سالیانه داشته است که استان‌های کرمانشاه و کرمان بیشترین سهم را در این افزایش داشته‌اند.

به گزارش دیده بان علم ایران، این زمین‌لرزه‌ها در نواحی مختلف ایران و نواحی مرزی رخ‌داده و توسط شبکه‌های لرزه‌نگاری ثبت و تعیین محل شده‌اند. علاوه بر افزایش رخداد زمین‌لرزه‌های متوسط و بزرگ که پس‌لرزه‌های فراوانی به همراه داشتند، افزایش ایستگاه‌های لرزه‌نگاری در سال‌های اخیر نیز باعث ثبت زمین‌لرزه‌های کوچک‌تر و به تبع آن افزایش آمار زمین‌لرزه‌های ثبت شده، بوده است.

در سال ۱۳۹۶ تعداد ۳۲۳ زمین‌لرزه با بزرگای بیش از ۴.۰ در داخل کشور توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسیده است که بزرگ‌ترین آن‌ها تاریخ ۲۱/‏۰۸/‏۹۶‬ با بزرگی ۷.۳ حوالی ازگله – سرپل ذهاب واقع در استان کرمانشاه رخ داده و باعث خسارت‌های جانی و مالی هموطنان عزیز کرمانشاهی شد.

از لحاظ آماری، ۱۰۰ زمین‌لرزه دارای بزرگای کوچک‌تر از ۱، تعداد ۶۹۷۳ زمین‌لرزه دارای بزرگای بین ۱ و ۲، تعداد ۸۸۷۶ زمین‌لرزه دارای بزرگای بین ۲ و ۳، تعداد ۲۰۸۹ زمین‌لرزه دارای بزرگای بین ۳و۴ و تعداد ۲۸۶ زمین‌لرزه دارای بزرگای بین ۴ و ۵، تعداد ۳۲ زمین‌لرزه دارای بزرگای بین ۵ و ۶، تعداد ۴ زمین‌لرزه دارای بزرگای بین ۶ و ۷ و یک زمین‌لرزه نیز با بزرگای ۷.۳ بوده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ملاحظات ساخت و ساز در حریم گسل

سابقه رخداد شش زلزله بالای ۶ ریشتر در بخش غربی گسل شمال تهران/عدم تاثیر زلزله دماوند بر گسل شمال تهران

زلزله ای به بزرگی ۳٫۹ دماوند را لرزاند

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها