جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

کوکاکولا، متهم چاقی و دیابت!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:36752
شنبه، ۱۸ فروردین، ۱۳۹۷ | 15:39

کوکاکولا، متهم چاقی و دیابت!

دیده‌بان مواد غذایی (Foodwatch) در گزارشی با متهم کردن شرکت کوکاکولا به گسترش چاقی و دیابت به‌ ویژه تبلیغات این شرکت را “غیرمسوولانه” خوانده است.

به گزارش دیده بان علم ایران، این نهاد مدافع حقوق مصرف‌کنندگان در یک بررسی جامع، بخصوص به کمپین‌های بازاریابی کوکاکولا پرداخته و نتیجه این بررسی را در گزارشی به نام “گزارش کوکاکولا” منتشر کرده است.

اولیور هویتسینگر، یکی از اعضای دیده‌بان مواد غذایی، در جریان معرفی “گزارش کوکاکولا” در برلین گفت: «کوکاکولا بهتر از هرشرکت دیگری می‌داند که باید بخصوص در میان جوانان تصویری مثبت از این کالا بوجود آورد.»

در گزارش دیده‌بان مواد غذایی آمده است که این نوشابه‌های شکردار “نوشابه‌هایی بیماری‌زا” هستند. این گزارش بخصوص به تبلیغات شرکت کوکاکولا انتقاد می‌کند و این تبلیغات را “غیرمسئولانه” می‌داند.

در این گزارش در انتقاد به تبلیغات شرکت کوکاکولا از جمله آمده است که این شرکت آگاهانه با تبلیغات میلیونی در اینترنت و تلویزیون سعی در جلب کودکان و جوانان به این نوشابه می‌کند. این سازمان از شرکت کوکاکولا می‌خواهد به تبلیغات برای کودکان و جوانان پایان دهد.

اولیور هویتسینگر در این باره می‌نویسد: «طبیعی است که هر کس می‌داند که کوکاکولا یا فانتا سالم نیستند. اما کودکان نمی‌دانند که نوشیدن یک شیشه نوشابه در روز آنها را در خطر بیماری دیابت  قرار می‌دهد و احتمال اضافه وزن را در آنها افزایش می‌دهد.»

در گزارش دیده‌بان مواد غذایی همچنین در این ارتباط آمده است که میزان مصرف روزانه شکر در میان شهروندان آلمان بسیار بیشتر از حدی است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیشنهاد کرده است.

دیده بان مواد غذایی به همین دلیل از دولت آلمان خواستار افزایش مالیات بر نوشابه‌هایی شده که بیش از حد شیرین هستند و استدلال می‌کند که این نوع مالیات در بسیاری از کشورهای جهان وضع شده است.

شرکت کوکاکولا واحد آلمان روز چهار‌شنبه (۱۵ فروردین) در واکنش به این گزارش اعلام کرد که اضافه وزن “مشکلی پیچیده” است و تنها یک دلیل ندارد. این شرکت در ادامه خواستار گفت‌وگویی سازنده در این زمینه شده؛ گفت‌وگویی که راهکاری در این رابطه پیشنهاد کند.

شرکت کوکاکولا چندین سال است که نوشابه‌های بدون شکر نیز به بازار معرفی کرده است. این شرکت در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ نیمی از فروش خود را از راه نوشابه‌های بی‌شکر یا کم‌شکر به دست آورد.

واحد شرکت کوکاکولا در آلمان اعلام کرده که هزینه‌ها برای تبلیغات نوشابه‌های بی‌شکر یا کم‌شکر این شرکت بسیار بیشتر از تبلیغات برای نوشابه‌های شکردار است. این شرکت همچنین اعلام کرده که در رسانه‌هایی که مخاطبان‌شان کودکان زیر ۱۲ سال هستند تبلیغ نمی‌کند.

 انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تولید موش تراریخته برای کمک به تحقیقات دیابت در پژوهشگاه رویان

نتایج بزرگترین مطالعه ملی «شیوع دیابت در بزرگسالان و اقوام مختلف ایران» اعلام شد: استان یزد در راس شیوع/شیوع ۱۵ درصدی دیابت در بزرگسالان ایران

چاقی، میزان ماده خاکستری مغز را کاهش می‌دهد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها