- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تشخیص بیماری های گوارشی با مانیتور پوشیدنی!

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو یک پایشگر پوشیدنی ابداع کرده‌اند که قادر است با پایش فعالیت‌های الکتریکی معده، علائم بیماری‌های گوارشی را شناسایی کند.

به گزارش دیده بان علم ایران، اساس عملکرد این سیستم، ردیابی سیگنال‌های الکتریکی انقباضات معده است.

نمونه ابتدایی تر این سیستم که در دهه ۱۹۹۰ ساخته شده بود تنها توسط متخصصان گوارش قابل استفاده بود اما دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو امیدوارند با استفاده از سخت افزار پیشرفته و الگوریتم‌هایی که به فیلتر کردن نویز کمک می‌کنند، سیستم دقیقتری بسازند که به پزشکان کمک کند مشکلات گوارشی و مسمومیت را بدون نیاز به روش‌های تهاجمی و حتی معاینه در بیمارستان تشخیص دهند.

محققان در طراحی این سیستم موقعیت‌های الکترود را بهینه کردند و تعداد کانال‌های اسکن را از یک تا ۲۵ عدد در دستگاه‌هایی با وضوح بالا یا هشت عدد در یک نسخه قابل حمل افزایش دادند.

آنها یک آزمایش کوچک بر روی ۱۱ کودک با دستگاههای با وضوح بالا انجام دادند، دانشمندان دستگاهی با رزولوشن بالا را در برابر تست تهاجمی فشارنگاری آزمایش کردند، که در آن یک کاتتر را برای اندازه گیری انقباضات معده وارد معده می‌کنند. نتایج EGG نزدیک به حد مجاز بود.

آرمن قریبنز، محقق پسادکتری دانشگاه سن دیگو و محقق ارشد این طرح گفت: یک متخصص گوارش می‌تواند به سرعت متوجه شود که کدام قسمت از دستگاه گوارش ریتم‌های غیرطبیعی را نشان می‌دهد و در نتیجه باعث تشخیص دقیق‌تر، تشخیص سریع‌تر و شخصی‌تر می‌شود. تاکنون اندازه‌گیری الگوهای الکتریکی فعالیت معده به طور مداوم و خارج از یک محیط بالینی چالش برانگیز بوده است.

این دستگاه می‌تواند در طول یک دوره طولانی به بیماران سالم و یا ورزشکاران در رژیم غذایی‌شان نیز کمک کند. همچنین ممکن است برای بیماران مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت که باعث مسائل گوارش ثانویه می‌شود، مفید باشد.

دانشمندان آزمایشی بر روی ۲۵ فرد بزرگسال مبتلا به اختلالات گوارشی انجام دادند و نتایج این آزمایش ارتباط دقیق میان سیگنال‌های الکتریکی و مشکلات خاص مانند درد شکم، نفخ کردن و سوزش معده را تایید کرده است.

انتهای پیام