جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شد: شبیه سازی دینامیک ملکولی فرآیندهای ازدیاد برداشت نفت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:36709
سه شنبه، ۱۴ فروردین، ۱۳۹۷ | 12:38

در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شد: شبیه سازی دینامیک ملکولی فرآیندهای ازدیاد برداشت نفت

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با شبیه سازی دینامیک ملکولی فرآیندهای ازدیاد برداشت نفت نشان دادند با استفاده از فناوری نانو هزینه ازدیاد برداشت نفت کاهش یافته و میزان استحصال نفت هم به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

به گزارش دیده بان علم ایران، گلشید هسراک که در تحقیقات پایان نامه اش با راهنمایی دکتر حمید مدرس و مشاوره دکتر سپیده امجد ایرانق از شبیه‌سازی مولکولی در بررسی جداسازی ترکیبات آلی با طراحی مواد جاذب مناسب استفاده کرده می گوید: دراین پروژه، فرایند ازدیاد برداشت و حذف آسفالتن با سیلاب‌زنی دی اکسید کربن و با استفاده از نانو ذرات اکسید فلزی به وسیله روش شبیه‌سازی دینامیک مولکولی بررسی شد.

وی با اشاره به اینکه در ایران برای برداشت سوخت‌های فسیلی همچنان از روش‌های قدیمی استفاده می‌شود، اظهار کرد: عمر بیشتر مخازن نفتی به مرحله ازدیاد برداشت رسیده است و این خطری است که منابع نفتی ما را تهدید می‌کند. از این رو به فکر ارائه روش‌هایی برای بهبود فرآیند ازدیاد برداشت نفت برآمدیم.

این دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بیان روش کار خود در این پروژه، گفت: در این پژوهش از روش شبیه‌سازی دینامیک مولکولی استفاده شده است که پدیده‌ها را از دید مولکولی مورد بررسی قرار می‌دهد. در روش‌های آزمایشگاهی به تاثیر کمی مواد پرداخته می‌شود، ولی علت این تاثیر مشخص نیست؛ این در حالی است که با استفاده از روش شبیه‌سازی دینامیک مولکولی علاوه بر پیش‌بینی نتایج، به علت آن هم پی برده می‌شود.

هسراک با بیان اینکه سیلیسیم فراوان‌ترین عنصر پوسته زمین است، گفت: مواد نفتی هم جزو مواد آلی محسوب می‌شوند، بنابراین با بررسی مکانیزم جذب با دیدگاه مولکولی، امکان بررسی مکانیزم جداسازی نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: در این پروژه از دو نانو ذره اکسید تیتانیوم و اکسید مس استفاده شد و سپس آسفالتن حذف شد؛ نتایج نشان از این می‌دهد که فرایند ازدیاد برداشت با استفاده از نانو ذره اکسید تیتانیوم تا ۵ برابر و با نانو ذره اکسید مس تا ۴ برابر بهبود داشته است.

هسراک اظهار کرد: همچنین مقدار حذف آسفالتن با استفاده از نانو ذره اکسید تیتانیوم به مقدار۲.۴ برابر و با نانو ذره اکسید مس به مقدار۱.۷ برابر افزایش داشته است.

وی افزود: یکی از مشکلات در جریان فرایند ازدیاد برداشت تولید آسفالتن و مسدود شدن چاه و کاهش بازده برداشت است که با افزودن نانو ذرات نه تنها بازده برداشت افزایش یافته، بلکه مشکل حذف آسفالتن نیز رفع شده است.

به گفته این محقق، روش شبیه‌سازی دینامیک مولکولی تکنولوژی جدیدی است که خیلی در کشور ما رواج نیافته و امکانات موجود برای استفاده از آن کم است.

وی با تاکید بر اینکه این روش در صنایع نفت، پتروشیمی و پالایشگاه قابل استفاده است، گفت: همچنین پدیده حذف آسفالتن با استفاده از روش «Depropanization» در پالایشگاه انجام می‌گیرد که هزینه زیادی دارد که با این روش این هزینه کاهش می‌یابد.

وی گفت: در این طرح از دی اکسید کربن در این فرایند استفاده می‌شود که جمع‌آوری و مصرف آن به کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش آلودگی محیط زیست کمک زیادی می‌کند؛ همچنین میزان نفت به دست آمده بیشتر می‌شود که از نظر اقتصادی بسیار اهمیت دارد.

به گفته این محقق، سیستم در مقیاس مولکولی بررسی می‌شود. یعنی امکان پیش‌بینی نتایج تجربی برای شرایط و مواد مختلف وجود دارد.

هسراک با اشاره به کشورهایی که از این روش (روش سیلاب‌زنی دی اکسید کربن) بهره‌مند می‌شوند، گفت: در ایران از این روش اصلا استفاده نمی‌شود؛ اما کشورهای نروژ و کانادا در این فرایند پیشرو بوده‌اند. البته امروزه در دیگر کشورها هم مانند کویت، ژاپن، چین و ….به صورت گسترده از آن استفاده می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

موفقیت محقق ایرانی در تولید بانداژ ضدعفونت با عصاره حنا و نانوالیاف

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دستاورد محققان ایرانی در شبیه‌سازی دینامیک مولکولی نفوذ آب در غشای پیل‌های سوختی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها