- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

شمارش معکوس سیزدهمین دوره ربوکاپ آزاد ایران/تهران، میزبان بزرگترین رویداد رباتیک غرب آسیا

سیزدهمین دوره از مسابقات سالانه بین المللی ربوکاپ آزاد ایران از ​۱۴ تا ​۱۸ فروردین ماه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، رقابتهای امسال با حضور تیمهای دانش آموزی و دانشجویی داخلی و خارجی در ۲۵ لیگ مختلف برگزار می شود.

مسابقات سالانه بین المللی ربوکاپ آزاد ایران از سال ۱۳۸۵ به همت کمیته ملی ربوکاپ ایران و دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار می شود.

ربوکاپ يا جام جهانی ربات‌ها، يک پروژه بين‌المللی برای ارتقای هوش مصنوعی،رباتيک و ديگر زمينه‌های مرتبط است. فدراسيون جهانی ربوکاپ در تلاش است تا با طرح مسئله‌ای استاندارد که دامنه گستره آن تمامی فن آوری‌های موجود را به مشارکت و آزمون فرا می‌خواند به پرورش تحقيقات هوش مصنوعی و ربات‌های هوشمند بپردازد. ربوکاپ بازی فوتبال را با هدف ايجاد ابتکاراتی برای مسايل اساسی اجتماعی و صنعتی به عنوان محور اصلی تحقيقات خود انتخاب کرد.

هدف نهايی ربوکاپ تشکيل يک تيم کاملا هوشمند از ربات‌های انسان نما است که در سال ۲۰۵۰ برابر تيم قهرمان جام جهانی فوتبال به پيروزی دست يابد. برای اين که يک تيم از ربات‌ها در واقع بتوانند فوتبال بازی کنند فن آوری‌های گوناگونی بايد دخيل شوند، از جمله اصول طراحی عامل‌های خودکار، همکاری چند عامله ، استفاده از استراتژی، تحليل و استدلال زمان واقعی، و ترکيب حس‌گر‌ها. ربوکاپ محلی است برای آزمون يک تيم از ربات‌های هوشمند پرسرعت در محيطی پويا. ربوکاپ همچنين چارچوبی را برای تحقيق در جنبه‌های نرم‌افزاری خود فراهم کرده است. يکي از کاربردهای اصلی فن آوری‌های ربوکاپ جستجو و نجات در زمان وقوع بلايای طبيعی از جمله زلزله در مقياس وسيع است. ربوکاپ پروژه امداد ربوکاپ را به جهت ارتقای تحقيقات در زمينه مسايل اساسی اجتماعی شروع کرد و از اهداف اصلی آن استفاده مفيد از فن‌آوری برای کاهش خسارات جانی ناشی از وقوع بلايای طبيعی است.

تیم های ایرانی از سال ۱۳۸۲ از جمله فعال ترین تیم های ربوکاپ بوده اند. تعداد تیم های ایرانی سال به سال رو به افزایش بوده است. بنابرین زمان آن فرارسیده بود که مسابقات ربوکاپ در ایران به صورت آزاد برگزار گردد. همچنین با توجه با افزایش چمشگیر تیم های متقاضی شرکت در مسابقات جهانی ربوکاپ مسابقات آزاد در آینده تبدیل به مسابقات مقدماتی مسابقات جهانی ربوکاپ خواهند شد. مسابقات ربوکاپ آزاد ایران محلی برای آماده سازی و تقویت تیم ها جهت شرکت در مسابقات جهانی می باشد. به علاوه اینکه تیم های نوپا این فرصت را پیدا می نمایند تا از تجربیات تیم های دیگر استفاده نمایند و بیشتر با این مسابقات آشنا شوند. نخستین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران فروردین ماه ۱۳۸۵ با رقابت ۱۱۶ تیم از پنج کشور در قالب هفت لیگ برگزار شد اما در رقابتهای سال گذشته ربوکاپ آزاد ایران ۳۲۰ تیم از ۱۰ کشور در قالب ۲۶ لیگ رقابت کردند.

انتهای پیام