پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

تحقیقی گسترده در بریتانیا نشان داد:افزایش نقش چاقی در موارد جدید سرطان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:36668
شنبه، ۴ فروردین، ۱۳۹۷ | 14:07

تحقیقی گسترده در بریتانیا نشان داد:افزایش نقش چاقی در موارد جدید سرطان

نتیجه یک تحقیق گسترده در بریتانیا نشان می دهد که بیش از یک سوم موارد سرطان در این کشور قابل پیشگیری بوده‌اند.

به گزارش دیده بان علم ایران این تحقیق همچنین نشان می‌دهد ابتلا به سرطان به علت اضافه وزن و چاقی رو به افزایش است. در سال ۲۰۱۱، پنج و نیم درصد موارد سرطان در بریتانیا نتیجه اضافه وزن یا چاقی بود اما اکنون به ۶.۳ درصد رسیده است.

معیار اضافه وزن یا چاقی ضریب توده بدنی یا بی‌ام‌آی (BMI) است. ضریب بالای ۲۵ به معنای اضافه وزن و بالای سی به معنای چاقی است. روش محاسبه آن (وزن به کیلوگرم تقسیم بر قد به متر به توان دو) یا استفاده از محاسبه‌گرهای آنلاین است.

بدون در نظر گرفتن بی ام آی، توصیه می‌شود مردانی که دور کمرشان بالای ۹۴ و زنانی که دور کمرشان بالای ۸۰ سانتی متر است، برای کاهش وزن اقدام کنند.

در سال‌های اخیر تحقیقات متعدد نشان داده‌اند که چاقی به تدریج به بزرگترین معضل سلامتی در دنیا بدل می شود. سازمان بهداشت جهانی سال پیش گزارش کرد که شمار کودکان و نوجوانان مبتلا به چاقی در جهان طی چهل سال گذشته ۱۰ برابر شده است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت ایران، نیمی از ایرانیان بالای هجده سال مبتلا به چاقی هستند و منابع بهداشتی هم در بریتانیا هم در ایران به خصوص درباره چاقی زنان هشدار داده‌اند.

با این حال در بریتانیا همچنان سیگار با فاصله‌ای زیاد اولین عامل سرطان در بریتانیا است هر چند موارد آن از ۱۹.۴ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۱۵.۱ درصد کاهش یافته است.

مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا به این نتیجه رسیده که بیش از یک سوم موارد سرطان – بیش از ۱۳۵ هزار مورد- قابل پیشگیری بوده‌اند.

متخصصان می‌گویند سیگار، چاقی، تغذیه ناسالم و کم‌تحرکی از مهمترین دلایل سرطان هستند و تغییر سبک زندگی احتمال ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

بنابر اعلام مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا، مهمترین علل قابل پیشگیری سرطان، سیگار، چاقی،قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید (سرطان پوست)، آسیب‌های شغلی، عفونت‌ها، الکل، مصرف کم فیبر، تشعشعات، گوشت فرآوری شده، آلودگی و کم تحرکی هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دستاورد محققان ریاضی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه شناسایی ژن‌های محرک سرطان

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

کتاب «پتانسیل‌های درمانی اگزوزوم در سرطان» منتشر شد

مرکز مشاوره رایگان در حوزه خون و سرطان به همت پژوهشکده سرطان معتمد راه اندازی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها