جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

با همکاری ترکیه صورت می گیرد: تاسیس نخستین دانشگاه بین‌المللی زنان در افغانستان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:36624
شنبه، ۲۶ اسفند، ۱۳۹۶ | 15:04

با همکاری ترکیه صورت می گیرد: تاسیس نخستین دانشگاه بین‌المللی زنان در افغانستان

سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان از کلنگ زنی نخستین دانشگاه بین‌المللی زنان افغانستان تحت سرپرسی رولا غنی، همسر رئیس جمهور، در کابل خبر داد.

به گزارش دیده بان علم ایران به نقل از رسانه های افغانستان، عارفه پیکار، هزینه احداث این دانشگاه که از سال آینده آغاز خواهد شد را ۱۵ تا ۲۵ میلیون دلار اعلام کرد.

وی افزود که این دانشگاه با همکاری کشور ترکیه احداث شده و در ابتدا در سه بخش علوم پزشکی، علوم اجتماعی و علوم دانشجو جذب می‌کند.

سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان خاطرنشان کرد که دسترسی زنان به تحصیلات عالی، زیربنای مشارکت فعال آنان را در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فراهم می کند.

پیکار تصریح کرد: در سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۴۴ هزار و ۶۶۳ دانشجوی دختر در دانشگاه های دولتی و ۴۳ هزار و ۸۱۳ دانشجوی دختر در دانشگاه های خصوصی جذب شده اند.

وی در ادامه گفت: معرفی ۳۲۱ تن از بانوان برای ادامه تحصیل در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری به خارج از کشور، راه یافتن ۷۱۳ زن در دوره های های فوق لیسانس داخل کشور، آموزش قانون منع خشونت و پالیسی های حمایتی دولت از زنان برای ۱۲ هزار دانشجو، تدوین استراتژی تساوی جنسیتی یا جندر در تحصیلات عالی از دستاوردهای سال ۱۳۹۶ می باشد.

سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان همچنین اختصاص ۶۸۵۰ صندلی برای دختران در کنکور امسال به‌علاوه روند معمول جذب آنان را از دیگر برنامه های این وزارت در سال پیش رو عنوان کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها