چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

بهره‌برداری پایدار از دریاها و اقیانوس‌ها بدون پژوهش‌های علمی امکانپذیر نیست

نسخه قابل پرینت
کد خبر:3662
یکشنبه، ۲۷ تیر، ۱۳۹۵ | 12:36

بهره‌برداری پایدار از دریاها و اقیانوس‌ها بدون پژوهش‌های علمی امکانپذیر نیست

معاون پژوهش و فناوري وزير علوم در اولين نشست شوراي حكام مركز منطقه اي اقيانوس شناسي غرب آسيا  که صبح امروز در محل پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار شد بر پیگیری اهداف مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی غرب آسیا تاکید کرد.
به گزارش دیده بان علم ایران دکتر وحید احمدی کسب دانش و ارتقای آن در میان افراد جامعه را موتور اصلی توسعه و ایجاد ثروت در دنیای امروز دانست و گفت: منافع آموزش و پژوهش را نمی‌توان تنها از دریچه هزینه – فایده اقتصادی مشاهـده کـرد. گسترش آموزش عالی و فعالیت‌های علمی پژوهشی برای ساختن دنیایی بهتر و انسانی تر، لازم است.

 

وی تاکید کرد: منافع جهانی آموزش عالی و فعالیت‌های علمی پژوهشی شامل توسعه اقتصادی، بالا رفتن اهمیت ارزش های بشری در جـامعه، تقویت مردمسالاری و ثبات سیاسی، روشن‌بینی اجتماعی و ارتقای کیفیت عمومی زندگی است. بدیهی است که در این مسیر وظیفه اصلی را در هر جامعه ای دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی برعهده دارند بنابراین منافع (مستقیم و غیرمستقیم) آن نصیب همه افراد و گروه های جامعه می شود.

 

احمدی تصریح کرد: واضح است که آموزش عالی و پژوهش‌های علمی به تنهایی نمی‌تواند در توسعه کشورها موثر واقع شود، اما اهداف و پیامدهایی دارد که می تواند فرآیند توسعه را تسریع کند. در بند اول اساسنامه یونسكو هدف از تشکیل این سازمان كمك به استقرار صلح و امنیت از طریق ترویج همكاری‌ میان ملت‌ها در زمینه‌های آموزش، علوم و فرهنگ به منظور افزایش احترام همگان به عدالت، حاكمیت قانون، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی برای همه، بدون توجه به تفاوت‌های نژادی، جنسیت، زبان و مذهب، مطابق با منشور ملل متحد عنوان شده است.

 

وی گفت: توسعه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی میان کشورها علاوه بر نزدیک‌تر کردن ملت‌ها از طریق زبان واحدی به نام زبان علم و اندیشه منافع مشترک را تقویت می‌کند و صلح را میان ملت‌ها در پی خواهد داشت. با همین رویکرد بوده که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران توسعه همکاری علمی و پژوهشی با کشورهای منطقه را همواره به عنوان یکی از اولویت‌ها مد نظر قرار داده است.

 

معاون وزیر علوم ادامه داد: در این میان دریاها و اقیانوس‌ها به عنوان میراث مشترک بشری و شاهراه ارتباطی بین ملت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند جایی که هر کشوری از طریق دریا و اقیانوس با صدها کشور دیگر همسایه و هم جوار می‌شوند. حدود ۷۰ درصد سطح کره زمین را اقیانوس‌ها و دریاها پوشانده‌اند. اقیانوس‌ها و دریاها نقش اساسی در وجود حیات در کره زمین ایفا می‌کنند و بدون وجود آنها، حیات به صورت فعلی بر روی کره زمین امکانپذیر نبود. همچنین انسان به صورت‌های مختلف از جمله تامین غذا، استفاده از منابع زنده، استخراج مواد معدنی، استفاده از منابع غیرزنده، حمل و نقل و همچنين گردشگری از اقیانوس‌ها و دریاها و سواحل آنها استفاده می‌کند و نقش بهره‌برداری انسان از دریا و اقیانوس به شدت رو به گسترش است.

 

احمدی افزود: بدیهی است که بهره‌برداری بهینه و پایدار از دریاها و اقیانوس‌ها بدون انجام پژوهش‌های علمی امکانپذیر نیست و در همین رابطه با توجه به مشترک بودن دریاها و اقیانوس‌ها، همکاری‌های علمی-پژوهشی بین کشورها چه در سطح منطقه‌ای و چه در سطح بین‌المللی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.  ایجاد دانشگاه ها و موسسه های پژوهشی دریایی در نوار ساحلی ایران و پشتیبانی از انجام پژوهش های بنیادی و کاربردی دريايي همواره به عنوان یکی از اهداف در سیاست گذاری های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور ما مطرح بوده است. به گونه ای که امروز چندین دانشگاه و موسسه پژوهشی فعال در حوزه علوم دریایی و اقیانوسی در کشور در حال فعالیت هستند و گستره فعالیت تحقیقاتی را با همکاری مراکز منطقه ای به اعماق دریاهای پیرامونی توسعه داده اند.

 

به گفته وی،  جمهوری اسلامی ایران همواره به عنوان یکی از سیاست های اصولی خود بر همکاری با نهادهای بین‌المللی مانند UNESCO و IOC تاکید ویژه ای داشته است. گسترش همکاری های علمی-پژوهشی منطقه ای در  حوزه های دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند موجب شناخت بیشتر از این حوضه های آبی  و بهره برداری پایدار و حفاظت از محیط زیست دریایی آنها خواهد شد. همچنین افزایش مراودات اصحاب علم را در سطح کشورهای منطقه در پی داشته و با گسترش همکاری و دوستی میان نخبگان جوامع منطقه غرب آسیا، این دوستی بر همه آحاد جامعه نیز سرریز خواهد شد.

 

معاون وزیر علوم گفت: بر همین مبنا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران طرح مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی غرب آسیا را در سال ۲۰۱۰ میلادی به یونسکو ارایه کرد. این مرکز با اهداف توسعه پژوهش و آموزش در زمینه اقیانوس شناسی در منطقه اقیانوس هند، دریای عمان و خلیج فارس ، توسعه پژوهش در زمینه تغییر اقلیم جهان، پیش¬گیری و کاهش مخاطرات دریایی، انرژی های نو، امنیت انرژی، اشتغال زایی، پژوهش در زمینه توسعه اقتصادی در منطقه با بهره برداری از صنایع اقیانوسی، مشارکت کشورهای منطقه در فعالیت های بین المللی اقیانوس شناسی، برگزاری کارگاه ها، سمینارها و کنفرانس های بین لمللی و منطقه ای، تبادل فناوری و دانش روز اقیانوس شناسی بین کشورهای منطقه، ظرفیت سازی در منطقه، آموزش متخصصان و کاربرد امکانات و فناوری‌های به روز اقیانوس شناسی در پژوهش و آموزش اقیانوس شناسی ایجاد شده است.

 

به گفته وی بدیهی است در همه زمینه‌های ذکر شده امکان تعامل و همکاری میان کشورهای منطقه برای پیش گیری و کاهش اثرات بلایای طبیعی، کاهش اثرات تغییر اقلیم و تنوع اقلیم و سازگاری با آن ها، محافظت از سلامت زیست بوم های اقیانوسی و هدایت روندها و سیاست گذاری ها برای مدیریت پایدار محیط ها و منابع ساحلی و اقیانوسی یعنی همان اهداف میان مدت و بلند مدت یونسکو و کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی وجود دارد.

 

احمدی تاکید کرد: در این راستا وزارت علوم تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران حمایت کامل خود را از این مرکز اعلام می‌کند و امیدوار است با مشارکت همه متخصصان کشورهای منطقه این مرکز بتواند به جایگاه شایسته خود در سطح جهانی دست یابد.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مراسم دوازدهمین دوره اهدای جوایز بخش ایران IEEE با حضور رییس منتخب موسسه بین‌المللی برگزار شد

رحیمی عنوان کرد: استاد راهنما و هیات داوران، مسوولان اصلی تخلف در پایان‌نامه/یکسان شدن رتبه علمی ایران از لحاظ کمیت و کیفیت مقالات

ایران، صاحب «کرسی یونسکو در ترویج علم» شد

همزمان با مراسم بیستمین دوره جایزه ترویج علم برگزار شد: پاسداشت یک عمر تلاش دکتر رضا منصوری در راه ترویج علم و آگاهی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها