جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

قدیمی‌ترین مجموعه آموزش پزشکی جهان در اصفهان احیا می شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:36520
سه شنبه، ۲۲ اسفند، ۱۳۹۶ | 14:05

قدیمی‌ترین مجموعه آموزش پزشکی جهان در اصفهان احیا می شود

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مَدرَس ابن‌سینا قدیمی‌ترین مجموعه آموزش پزشکی در دنیا است، گفت: با همکاری شهرداری اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی این مدرس احیا می‌شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، سید محمدهادی ایازی در حاشیه بازدید از مَدرَس ابن‌سینا  اظهار کرد: طبق اطلاعات به‌دست‌آمده قدمت مدرس ابن سینا  ۱۶۵ سال، از اولین بنای آموزشی آکسفورد بیشتر و در واقع اولین بنای آموزش پزشکی برجای‌مانده در دنیا است.

وی افزود: اگر این مدرس به‌عنوان محلی که آموزش پزشکی در آن ارائه می‌شده محسوب شود، قدمت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به ۹۹۰ سال قبل یعنی ۱۰۲۴ میلادی و ۴۳۰ هجری شمسی بازمی‌گردد.

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت گفت: پس از بازدید از این مدرس و ملاقات با همکاران در سازمان نوسازی بناهای تاریخی شهرداری اصفهان و با اجازه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رایزنی‌ها برای انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداری اصفهان انجام شد.

ایازی افزود: طبق این تفاهم‌نامه که به‌زودی منعقد می‌شود املاک این مکان توسط شهرداری اصفهان آزادسازی می‌شود و دانشگاه علوم پزشکی با حمایت وزارت بهداشت مرمت، بازسازی و ساخت این مکان را برای احداث دانشکده طب ایرانی در محل مدرس ابن‌سینا انجام می‌دهد.

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت تأکید کرد: با احداث این مرکز، مدرس ابن‌سینا به پایگاه آموزش طب ایرانی تبدیل می‌شود که علاوه برجذب گردشگران و بازدید از قدیمی‌ترین مجموعه آموزش پزشکی و اضافه شدن دانشکده طب ایران به مجموعه دانشگاه علوم پزشکی، به فعالیت بخش خصوصی و احیاء بناهای تاریخی اصفهان منجر می‌شود.

ایازی در خصوص زمان راه اندازی این مرکز گفت: امیدواریم هرچه زودتر این تفاهم‌نامه میان شهردار اصفهان و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منعقد شود؛ درصورتی‌که شهرداری آزادسازی املاک را انجام دهد دانشگاه علوم پزشکی و وزارت علوم می‌توانند هرچه سریع‌تر مرمت و ساخت این مکان را آغاز کرده و آن را به بهره‌برداری برسانند.

وی با اشاره به اولویت وزارت بهداشت در سال ۹۷ تأکید کرد: اولویت وزارت بهداشت در سال ۹۷ اجتماعی شدن سلامت با محوریت کانون‌های سلامت محلات و مجمع سلامت محلات است، هریک از این کانون‌ها گروه‌های مختلف مثل مادر و کودک، سالمندان، شهر عاری از دخانیات و بخش های دیگری دارند که در قالب این گروه‌ها مشارکت ساختارمندِ مردم در امر سلامت را ایجاد می‌کنند.

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت اعلام کرد: درصورتی‌که این همکاری مشترک بین شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شود، عملاً مردم به‌صورت ساختارمند در حوزه سلامت فعال می‌شوند که این مسئله دربند ۲ سیاست‌های ابلاغی نظام سلامت نیز مطرح‌شده و به‌این‌ترتیب، هم با اصلاح سبک زندگی، سلامت مردم ارتقا می‌یابد و هم از ظرفیت مردم، محلات و گروه‌های اجتماعی در سلامت جامعه و پیشگیری از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

انجماد اسپرم حیوانات نادر در اصفهان

تولید شیرینی پروتئینه بدون قند برای بیماران دیابتی توسط محققان دانشگاهی

اصفهان، میزبان سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک‌های علم و فناوری

بزرگداشت دکتر شیخ زین الدین، امشب و فردا در اصفهان، دوشنبه در تهران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها