جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

انتشار تمبر یادبود «سمندر لرستانی» از سوی سازمان ملل

نسخه قابل پرینت
کد خبر:36488
سه شنبه، ۲۲ اسفند، ۱۳۹۶ | 12:43

انتشار تمبر یادبود «سمندر لرستانی» از سوی سازمان ملل

مدیر اجرایی کنوانسیون منع تجارت گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض (سایتیس) گفت: دفتر امور پستی سازمان ملل به مناسبت روز جهانی حیات وحش، اقدام به انتشار تمبر یادبود سمندر لرستانی کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، رضا فرجی افزود: در ۲۰ دسامبر سال ۲۰۱۳ در شصت و هشتمین نشست عمومی سازمان ملل و بنا بر پیشنهاد کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های در معرض انقراض گیاهی و جانوری حیات وحش(سایتیس)، روز سوم مارس به عنوان روز جهانی حیات وحش اعلام شد.

وی هدف از اعلام روز جهانی حیات وحش که مصادف با شکل گیری کنوانسیون سایتیس در سال ۱۹۷۳ است، افزایش آگاهی عمومی در سطح جهان در خصوص گونه های حیات و حش و نقش کنوانسیون سایتیس در حفاظت از گونه های جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض و کنترل تجارت گونه ها برشمرد.

فرجی تصریح کرد: به مناسبت روز جهانی حیات وحش، دفتر امور پستی سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ اقدام به انتشار ۱۲ قطعه تمبر از گونه های مندرج در ضمائم کنوانسیون سایتیس کرده است که یکی از این تمبرها به گونه سمندر لرستانی اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: این گونه که اندمیک (بوم زاد) ایران است فقط در استان های لرستان و خوزستان پراکنش دارد و در سال ۲۰۱۰ در پانزدهمین نشست متعاهدین کنوانسیون سایتیس در کشور قطر با پیشنهاد کشورمان در ضمیمه شماره یک این کنوانسیون قرار گرفت تا ضوابط این کنوانسیون و حمایت های دولت های عضو، زمینه حمایت هرچه بیشتر بین المللی از این گونه و ممانعت از تجارت غیرقانونی آن را فراهم کند.

سمندر کوهستانی لرستان گونه ‌ای سمندر بسیار رنگی است که در جنوب رشته کوه‌های زاگرس در نزدیکی شهبازان لرستان زندگی می‌کند.

طبق مصوبه شورای عالی محیط زیست ایران به علت در خطر انقراض بودن نسل این دوزیست، خرید و فروش و حمل آن ممنوع بوده و فرد خاطی جریمه و بازداشت می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ثبت روز جهانی «پرندگان کنار آبزی» در تقویم محیط زیست

زلزله های اخیر کرمانشاه و کرمان از لحاظ چشمه لرزه زا کاملا متفاوتند/رخداد زلزله های بزرگ در منطقه زاگرس دور از انتظار نیست

قدرت زمین لرزه‌ اخیر، ۳۰ برابر زلزله بم بود/ عمق ۱۰ کیلومتری، شدت تخریب در پهنه زلزله را افزایش داد

دکتر زارع: زلزله سرپل ذهاب در عمق کم به وقوع پیوست/کانون زلزله در خاک عراق بود/زلزله امشب بر گسل های دور از منطقه رومرکزی تاثیری ندارد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها