پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ساخت شیشه هوشمند با قابلیت کنترل جذب نور در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:36479
سه شنبه، ۲۲ اسفند، ۱۳۹۶ | 12:27

ساخت شیشه هوشمند با قابلیت کنترل جذب نور در کشور

شیشه پنجره‌ هوشمند با قابلیت کنترل جذب نور توسط محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد طراحی و ساخته شد.
به گزارش دیده بان علم ایران، فروزان فقیری، دانش آموخته واحد علوم و تحقیقات که در تحقیقات پایان نامه اش موفق به ساخت این شیشه شده، صرفه‌جویی در انرژی مصرفی ساختمان‌ها را مهمترین هدف طراحی و ساخت این شیشه‌های هوشمند عنوان کرد و گفت: در تابستان و روزهای گرم به واسطه عبور نور از شیشه خودروها و پنجره ساختمان‌ها، فضاهای داخلی به شدت گرم می‌شود و هزینه‌های زیادی برای خنک نگه داشتن این مکان‌ها صرف می‌شود. به همین دلیل در این طرح تلاش برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان‌ها بر روی پنجره‌ها متمرکز شده است.
وی با بیان اینکه مطالعات زیادی برای یافتن انواع جدیدی از پنجره‌های شیشه‌ای با قابلیت دودی شدن در ساختمان‌ها و خودروها و همچنین سالن‌ها و مکان‌های عمومی انجام شده است، افزود: این فناوری کاربردهای فراوان دیگری هم دارد. به عنوان مثال شیشه‌ای را تصور کنید که قابلیت تغییر از حالت شفاف به حالت کدر، توسط یک کلید را داشته باشد. می‌توان از این شیشه برای پنجره خانه (در حالت نیاز به ایجاد عدم دید)، ویترون فروشگاه‌ها و همچنین در حمام‌ها استفاده کرد.
این محقق واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه این تکنولوژی در ایران وجود ندارد، تصریح کرد: با وجود اینکه استفاده از این شیشه‌ها هنوز متداول نشده است اما نمونه‌هایی در دنیا وجود دارد. پنجره‌های هوشمند موجود، از پنجره‌های الکتروکرومیک گرفته تا پنجره‌های با ذرات معلق، همگی به طریقی هوشمند به کنترل و بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها و اماکن عمومی کمک می‌کنند.
فقیری درباره صرفه اقتصادی به کارگیری این تکنولوژی، اظهار داشت: هزینه تمام شده برای ساخت این شیشه ها هم‌اکنون برای کاربری کلان مقرون به صرفه نیست. این دستاورد در صنایع خودروسازی، صنایع هواپیمایی، صنایع کشتی‌سازی و گردشگری دریایی، صنعت ساختمان، علوم ارتباطات و فناوری تصویری و… کاربرهای فراوانی دارد.
فقیری این پژوهش را در قالب پایان‌نامه اش با عنوان «طراحی و ساخت شیشه پنجره‌های هوشمند با قابلیت کنترل جذب نور» به راهنمایی دکتر محمود قران‌نویس و دکتر هومن اخوان و مشاوره دکتر محمدرضا حنطه‌زاده انجام داده است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

تعیین بهترین گونه سنگی مخزنی در میدان نفتی سروک توسط محققان ایرانی

بهبود عملکرد جسمانی ورزشکاران با طراحی دستگاه دروازه‌های هوشمند

ساخت دستکش لرزش گیر برای مبتلایان پارکینسون در کشور

ساخت دستگاه فورس اسپینینگ با قابلیت تولید نانو الیاف در زمان کم و حجم بسیار بالا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها