جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

شناسایی سریعتر و دقیقتر تومورهای سرطانی با تراشه ابداعی دانشمند ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:36368
یکشنبه، ۲۰ اسفند، ۱۳۹۶ | 10:52

شناسایی سریعتر و دقیقتر تومورهای سرطانی با تراشه ابداعی دانشمند ایرانی

استادیار ایرانی بیوشیمی مایوکلینیک و همکارانش از دانشگاه ایلینویز موفق به ابداعی روشی جدید برای آنالیز بیان ژن شدند که برخلاف روش های معمول که پروتئین های حاصل از دستورالعمل های RNA و DNA را شناسایی می کنند مستقیما از RNA برای تحلیل بیان ژن استفاده می کند.
به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، این روش که مبتنی بر تراشه است تجزیه و تحلیل ژنتیک بافتها را که با روش های موجود چند ساعت تا چند روز طول می کشد نهایتا طی دو ساعت با دقت بالاتر انجام می دهد.
این روش دشواری های اندازه گیری پروتئین ها را که نیازمند آنتی بادی های خاص برای هر پروتئین هستند ندارد.
دکتر فرهاد کوثری، استادیار بیوشیمی و زیست شناسی مولکولی در مایوکلینیک که با همکاری دکتر رشید بشیر، هدایت این تحقیقات را برعهده دارد می گوید: هدف از مطالعه محیط میکروسکوپی تومور، شناسایی ژنهایی است که در نقاط مشخصی از آن بیان شده اند. در حال حاضر برای تحلیل بیان موضعی ژنها از روشی موسوم به FISH استفاده می شود ولی روش ابداعی ما بسیار سریع تر و دقیقتر است. به گفته محققان، RNA پیامبر (mRNA) اطلاعات ژنتیکی دقیقتری را نیز به ارمغان خواهد آورد.
این در حالی است که در تجزیه و تحلیل مدل های حیوانی و زنوگرافت ها واکنش پذیری متقابل آنتی بادی هدف با آنتی ژن میزبان می تواند به سیگنال های مثبت کاذب هم منجر شود.
تیم تحقیقاتی در این طرح یک تراشه سیلیکونی به اندازه ناخن انگشت ساخته اند 
که حاوی آرایه ای از بیش از ۵۰۰۰ چاه هرم شکل با لبه های تیز است. هنگامی که یک نمونه بافت سرطانی با ابعاد سانتیمتری بر روی تراشه قرار می گیرد، به صورت خودکار به صدها یا هزاران قطعه کوچک تقسیم می شود که به صورت موازی با استفاده از یک تکنولوژی موجود به نام تقویت کننده ایزوترمال متصل به حلقه (LAMP) تجزیه می شوند.
به گفته دکتر بشیر، تکنیک جدید، نمونه بافت را پیکسل بندی می کند و می تواند سلول های بسیار کمی را که ممکن است سرطانی باشند شناسایی کند. در حال حاضر هیچ تکنیکی که با تکثیر اسید نوکلئیک بافت خام با حفظ اطلاعات مکانی حفظ شود.”

محققان همچنان بر روی تکنیک بیان ژن کار می کند و قصد دارد آن را برای نشان دادن جهش های ژنتیکی برای سرطان های ریه و پستان، علاوه بر سرطان پروستات نیز استفاده کند.

آنها همچنین برای کاهش اندازه چاههای تراشه زیر ۱۰۰ × ۱۰۰ میکرون فعلی تلاش می کنند. این اصلاح باعث خواهد شد که بتوانند سلول ها را با وضوح بالاتر بررسی کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

«مرکز ملی پیشران طراحی تراشه» راه‌اندازی می‌شود

بازتاب وسیع خبر درگذشت جراح مشهور ایرانی مغز در رسانه های اسلوونی

قلمی که سرطان را در ۱۰ ثانیه شناسایی می‌کند

ساخت میکروسکوپ AFM یک سانتیمتری با همکاری محقق ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

  1. پریا مرادی گفت:

    با سلام و درود . دکتر فرهاد کوثری تبریک برای تلاش بی دریغ شما. اگرچه مردم ما به هر دلیلی قادر نباشند به گونه شایسته از شما تشکر و قدردانی کنند اما هر بیماری که شفا می یابد دعاهای خیراز طرف او و خانواده اش تا ابد مشمول حال شما و امثال شماخواهد شد. موفق و سربلند باشید و خداوند عمر طولانی بدهد تا همچنان به عالم بشریت خدمت نمایید.

سرخط خبرها