- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

موفقیت محققان ایرانی در ساخت اولتراسانتریفیوژ ۶۰هزار دور در دقیقه

یک شرکت دانش بنیان ایرانی باحمایت موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، توانست به دانش فنی ساخت دستگاه اولتراسانتریفیوژ با قابلیت ۶۰ هزار دور در دقیقه دست یابد.

به گزارش دیده بان علم ایران رضا کیاپاشا مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، در خصوص این دستگاه جدید گفت: اولتراسانتریفیوژها دستگاه هایی هستند که در صنعت غذا و دارو، تحقیقات، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی همچنین برای تفکیک ذرات با چگالی های مختلف کاربردهای فراوانی دارند و ما اکنون موفق شدیم به دانش فنی آن با قابلیت ٦٠ هزار دور در دقیقه دست یابیم.

وی با بیان اینکه دستگاه اولتراسانتریفیوژ با این توانایی، تنها در آمریکا و ژاپن ساخته می شد، گفت: تیم تحقیقاتی ما از ١٠ سال پیش پس از استقرار در موسسه رازی با تعمیر، ساخت قطعه، سرویس و نگهداری دستگاه های سانتریفیوژ موجود در موسسه و چند مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی، توانست بخشی از دانش فنی ساخت این دستگاه را به دست آورد اما از چهار سال پیش و به طور مشخص از یک سال و نیم گذشته با تمرکز بر روی شیوه ساخت این محصول توانستیم دانش فنی آن را کسب کنیم.

ایمنی بیشتر دستگاه ایرانی نسبت به مدل آمریکایی

کیاپاشا مزیت اولتراسانتریفیوژ آزمایشی ساخت ایران را در قیاس با نمونه آمریکایی، ضریب ایمنیِ یک و نیم برابری و قیمت پایین آن برشمرد و یادآور شد: سانتریفیوژ از اقلامی است که از ٣٠ سال پیش تا کنون به علت تحریم ها، اجازه ورود آن به کشور را نداریم.

وی با بیان اینکه مهمترین قسمت این دستگاه، توربین روغن آن است، تاکید کرد: دانش فنی این بخش کاملا بومی و ساخت این شرکت است و با تکمیل مراحل ساخت، اکنون این دستگاه در مرحله آزمایش قرار دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به ویژگی های این دستگاه گفت: دستگاه اولتراسانتریفیوژ با مشخصه فنی ٦٠ هزار دور در دقیقه و نیروی جداسازی ٥٠٠ هزار g (جی) موارد استفاده گسترده ای در صنایع دارویی دارد و برای جداسازی موادی با چگالی نزدیک مانند پروتئین ها و اسید نوکلییدها در تولید داروهای نوترکیب، انواع واکسن های انسانی و دامی و مقاصد تحقیقاتی زیست فناوری به کار می رود و روتور مورد استفاده،  طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی در زمینه های بیولوژی و بیوشیمی مانند جداسازی ذرات ریز در حد و اندازه ویروس ها، پروتئین ها، RNA ها و DNA ها را محقق می سازد.

وی حمایت موسسه رازی را عاملی اساسی در این موفقیت ملی برشمرد و اظهار کرد: موسسه رازی، پیش از تاسیس مرکز رشد رازی و پس از شکل گیری آن، با در اختیار گذاشتن فضای مناسب و حمایت های مادی و معنوی، نقش به سزایی در تسریع و تسهیل روند کار داشت.

انتهای پیام