پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

با تلاش محققان ایران شناسایی شد: نقش میکرو RNA‌ها در سیستم ایمنی مبتلایان ام اس

سه شنبه، ۱۵ اسفند، ۱۳۹۶ | 13:20

با تلاش محققان ایران شناسایی شد: نقش میکرو RNA‌ها در سیستم ایمنی مبتلایان ام اس

محققان پژوهشگاه رویان و چند دانشگاه کشور در پژوهشی مشترک اثر میکرو RNA ها در افزایش سلول‌های تی ترشح کننده اینترلوکین ۱۷ را در مبتلایان به ام اس بررسی کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران، مالتیپل اسکلروزیس (ام اس)، یک بیماری مزمن است که به علت تخریب غلاف میلین سلول‌های عصبی در سیستم عصبی مرکزی ایجاد می‌شود.

تحقیقات اخیر نشان داده‌اند، در مبتلایان به این بیماری شمار نوعی از سلول‌های سیستم ایمنی به نام سلول‌های تی (T) کمک کننده که ترشح کننده نوع خاصی از اینترلوکین (اینترلوکین ۱۷) هستند، افزایش و شمار نوع دیگری از سلول‌های سیستم ایمنی به نام سلول‌های تی تنظیم کننده، کاهش می‌یابد.

به منظور بررسی علل این پدیده و نقش میکرو RNA‌ها (گروهی از RNA های غیر کد کننده که در تنظیم بیان پروتئین‌های سلول نقش دارند)، دکتر نصراصفهانی، مریم مجد، سید یحیی رحمانی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن اثر میکرو RNA هایی که احتمال می‌رفت در تنظیم سیستم ایمنی در مبتلایان به ام اس موثر باشند مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور بیان میکرو RNA های مورد نظر در ۴۰ فرد مبتلا به ام اس و ۱۱ فرد سالم به وسیله روش‌های آزمایشگاهی بررسی و مقایسه شد.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی Iranian journal of basic medical science به چاپ رسیده است، نشان داد، در مقایسه با افراد سالم، در بیماران مبتلا به ام اس، بیان mir9-5p افزایش و بیان mir106a-5p کاهش یافته است.

این یافته نشان می‌دهد، احتمالاً تغییر الگوی بیان این میکرو RNA ها منجر به افزایش تعداد سلول‌های تی ترشح کننده اینترلوکین ۱۷ در مبتلایان به ام اس می‌شود.