- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از دو داروی ایرانی: تلاش چند ساله برای تولید «پلی پیل» و «سووداک»، الگویی عملی برای محققان علوم پزشکی است

وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از دو داروی محققان ایرانی با نام «پلی پیل» و «سووداک» که به منظور پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی و نیز درمان قطعی مبتلایان هپاتیت سی در تمام انواع ژنوتیپ ها توسط محققان پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران تولید شده است، این داروها را محصولی بسیار ارزشمند و تلاش چندین ساله جهت تولید آن را الگوی عملی برای محققان دانست.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی، در این مراسم ضمن انتقاد از عدم همکاری دستگاه‌های مختلف برای ادامه طرح تحول سلامت بویژه سازمان تامین اجتماعی گفت: در این مدت بسیار اذیتمان کردند و شادابی طرح تحول نظام سلامت را از ما گرفتند و البته بعضی از همکاران در دولت نیز بی‌اثر نبودند.

وی در ادامه این مراسم که در بیمارستان شریعتی تهران برگزار شد، با اشاره به بدهی دستگاه ها به بخش سلامت و عدم تحقق بودجه لازم در این بخش افزود: حتی اگر تصور کنیم که دو سه هفته مانده به آخر سال تمام اعتبار مالی که باید اختصاص می دادند را پرداخت کنند، باید گفت این دیگر چه تدبیری است؟! یک وزیر و رییس و معاون دانشگاه و … می‌خواهند مجموعه خود را اداره کنند، اما بیش از یک سال است که نتوانستیم به شرکت‌های دارویی، پزشک و پرستار و … بدهی خود را بپردازیم. امیدواریم تدبیری صورت گیرد و این روند اصلاح شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در عین حال باید متاسف بود که با وجود برخورداری از چنین سرمایه‌هایی، سالها پیش، به نحوی تصمیم گرفته شد که بیمارستان‌های آموزشی آسیب دیدند. اگر بیمارستان‌های آموزشی را به نظام‌های خودگردان وابسته نکرده بودیم، این مشکلات پیش نمی‌آمد. در حال حاضر استادان ما نمی‌دانند وقت خود را در بیمارستان برای درمان بگذارند یا آموزش یا پژوهش. اگر آموزش و پژوهش نباشد، نشاطی وجود ندارد. این درحالیست که رییس بیمارستان علاقه‌مند است که استاد و دانشجو وقت بیشتری را در درمانگاه‌ها بگذارند تا پول بیشتری بیاورند. ما بهترین سرمایه‌های خود را با سیاست نادرست، فرسوده می کنیم و امیدواریم این روند اصلاح شود.

هاشمی با اشاره به تلاشهای دکتر ملک زاده، معاون  تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در زمینه پژوهش‌های دارویی اظهار کرد: در این دوره از معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، دکتر ملک‌زاده یشترین سرمایه را از نظر آموزش و پژوهش ایجاد کرده‌اند. سازمان غذا و دارو هم باید توجه داشته باشد که حتما پتنت داروها تا بازگشت سرمایه اولیه، برداشته نشود و صنعت دارویی کشور برای سرمایه‌گذاری اعتماد کند و اگر نقصی در تصمیمات بوده، بتوانیم آن را اصلاح کنیم.

وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران نیز اظهار کرد: ما تا کنون توانسته‌ایم ۱۰۰ داروی جدید را به بازار معرفی کنیم که تمام آنها حاصل تحقیقات دانشمندان و اساتید این حوزه بوده است. از جمله این داروها که امروز رونمایی شدند دو داروی پلی پیل و سووداک هستند که در پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی و درمان هپاتیت سی بسیار موثر هستند.

وی گفت: این رونمایی ها نمایشی نیست و داروها در بازار هستند.

دکتر هاشمی تاکید کرد: جامعه پزشکی این داروها را می‌پذیرند و این داروها حتما در داخل و خارج کشور استفاده می‌شود و امیدواریم بیمه ها از آن حمایت کنند.

انتهای پیام