- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

/نقدی بر دیدگاه فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص تراریخته ها/توقف تولید انبوه مواد غذایی به استناد توطئه محتمل ابر­شرکت ها و سخت­گیری اروپایی­ ها منطقی است؟

چندی پیش مطلبی در تارنمای فرهنگستان علوم پزشکی با عنوان دیدگاههای علمي فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در خصوص محصولات تراریخته منتشر شد که در آن با ادعای ابهام در سلامت محصولات تراریخته پيشنهاد شده تا اطمينان يافتن از سلامت كامل مصرف اينگونه محصولات از كشت و واردات فرآورده‌هاي تراريخته به كشور جلوگيري به عمل آيد.

شقایق فکوری، کارشناس ­ارشد مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران در یادداشتی که برای انتشار در اختیار دیده بان علم ایران گذاشته نقدهایی را بر این مطلب که به طور غیررسمی و بدون امضای اعضای فرهنگستان با عنوان «دیدگاه علمی فرهنگستان علوم پزشکی در پایان نشست تخصصی و کارشناسی اعضای فرهنگستان علوم پزشکی» منتشر شده وارد کرده و با این ادعا که «در جلسات فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص محصولات تراریخته، اکثریت اعضای فرهنگستان و همچنین مدعوان حاضر، قاطعانه از سلامت محصولات تراریخته دفاع کرده ­اند» از فرهنگستان درخواست کرده «چنانچه مصوبه­ ای با مفاد منتشر شده در فرهنگستان موجود است، همراه با لیست اسامی حاضرین در جلسه درجهت تنویر افکار عمومی منتشر شود.»

در این یادداشت آمده است: «با توجه به رشد روز افزون جمعیت جهان، تغییرات اقلیمی و روند جهانی خشکسالی می­توان پیش بینی کرد که مهم­ترین چالش بشر در پنجاه سال آینده تامین امنیت غذایی است. بنا بر تعریف گزارش نهایی نشست جهانی غذا در سال ۱۹۹۶، امنیت غذایی “زمانی وجود دارد که همه مردم در هر زمان دسترسی فیزیکی و اقتصادی به غذای کافی، ایمن و مغذی داشته باشند”.

با این تعریف، امنیت غذایی در ایران را می­توان به طور قابل ملاحظه ­ای متکی به واردات دانست. سالانه ۱۲ میلیارد دلار محصولات غذایی به کشور وارد می­شود و ۵۵ درﺻﺪ ﺳﺒﺪ غذایی یا کالری ﻣﺮدم را ﮐﺎﻻی وارداﺗﯽ تشکیل می­ دهد.

نزدیک به دو دهه از واردات انبوه محصولات تراریخته به کشور می­ گذرد. اما امروز، با همت دانشمندان، بهره ­برداری از فواید فناوری زیستی در راستای افزایش تولید با تکیه بر منابع داخلی، در نهایت ممکن شده است. اگرچه آن­ها مجبور شدند “ادیسه”وار مسیر بیست ساله­ پر فراز و فرود همراه با کشمکش­های بیهوده و موانع غیرکارشناسی برای رسیدن به مقصد را طی کنند.

متاسفانه شاهد هستیم که هر قدر بیشتر به مسیر توسعه نزدیک می­ شویم، خصومت­ ورزی با فناوری از سوی عده ­ای، چهره­ عریان­تری به خود می­گیرد.

اخیرا، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، دکتر سید علیرضا مرندی، اقدام به انتشار بیانیه ­ای کرده که شامل دغدغه ­های ایشان برای تامین سلامت و امنیت غذایی مردم است و در نهایت پیشنهاد توقف تولید و واردات محصولات تراریخته را داده است. ایشان دلیل پیشنهادش را “ابهام” در محصولات تراریخته به استناد تصمیمات سخت­گرایانه اروپایی­ها و توطئه محتمل ابر­شرکت ها برای امنیت غذایی ما دانسته است.»

 

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: « برای افکار روشن و تیز­بین سوال پیش می ­آید که چگونه می­توان به استناد توطئه ابر­شرکتها و سخت­گیری اروپایی­ها، دچار “ابهام” در تولید انبوه مواد غذایی ممکلت شد.

جهت رفع ابهام ایشان در خصوص ضرورت گام نهادن در تولید محصولات تراریخته، می­توان از دو جنبه تامین کمی و کیفی نیازهای غذایی کشور و جهان به موضوع پرداخت.

کارتلها و ابر­شرکت های بین ­المللی تنها با معیار سود و فروش هر چه بیشتر فعالیت می­کنند. لذا گام در مسیر دستکاری فرضا مخرب محصولات نمی­گذارند. چه اینکه نهادهای بهداشتی و نظارتی خریداران بر کیفیت محصولات وارداتی نظارت می­کنند و به صلاح فروش بلند مدت آنها نیست که بازار خود را از دست بدهند. نظارت دول اروپایی در مصادیق تولید، تعبیر مثبت همان سخت گیری­هایی است که کمیسیون اروپا اعمال می­کند در حالی که بر برتری روش تولید تراریخته تردیدی ندارند. هم ­اکنون این نظارت را در قالب نهادهای موجود بهداشتی و پژوهشی کشور سراغ داریم.

در بیانیه منسوب به فرهنگستان علوم پزشکی، بدون طرح مساله و طی فرایند متعارف در شورای علمی فرهنگستان، شبهات غیر­علمی یک جریان خاص بدون عنوان رسمی و امضای اعضا به اسم بیانیه به رسانه­ ها ارسال شده است. بدیهی است که بیانیه منتشر شده، از آنجا که داری رای اکثریت اعضای فرهنگستان علوم نیست، فاقد وجاهت قانونی است.

همان­طور که در متن این بیانیه اشاره شده است، فرهنگستان علوم پزشکی جلساتی در خصوص محصولات تراریخته برگزار کرده است. در این جلسات، اکثریت اعضای فرهنگستان و همچنین مدعوان حاضر، قاطعانه از سلامت محصولات تراریخته دفاع کرده ­اند. لذا تقاضا می­شود، چنانچه مصوبه­ ای با مفاد منتشر شده در فرهنگستان موجود است، همراه با لیست اسامی حاضرین در جلسه درجهت تنویر افکار عمومی منتشر شود.»

انتهای پیام