جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

هفتمین دوره مسابقات رباتیک دانشگاه امیرکبیر آغاز شد/درخواست ایران برای میزبانی مسابقات رباتیک فیرا ۲۰۲۰

نسخه قابل پرینت
کد خبر:36126
یکشنبه، ۱۳ اسفند، ۱۳۹۶ | 12:37

هفتمین دوره مسابقات رباتیک دانشگاه امیرکبیر آغاز شد/درخواست ایران برای میزبانی مسابقات رباتیک فیرا ۲۰۲۰

رییس کمیته ملی رباتیک ورزشی از ارائه پیشنهاد میزبانی مسابقات جهانی ۲۰۲۰ فیرا به فدراسیون جهانی رباتیک ورزشی (Federation of International Robot Sport Association) خبر داد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر سروش صادق‌نژاد که در افتتاحیه جشنواره بین‌المللی رباتیک و هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی رباتیک جام دانشگاه صنعتی امیرکبیر سخن می گفت، خاطرنشان کرد: در این رویداد علمی که در روزهای ۱۱ تا ۱۵ اسفند ماه جاری برگزار می شود، ربات ها در رشته های مختلف ورزشی در دو بخش دانش آموزی و دانشجویی رقابت می کنند.

لیگ المپیک ربات های انسان نما به عنوان یکی از لیگ های مطرح این رقابت ها به دنبال به چالش کشیدن این علم در ورزش های مختلف است. ورزش هایی از جمله دوومیدانی در ماده های دو سرعت و ماراتن، بسکتبال، فوتبال، تیراندازی با کمان، وزنه برداری و … . 

وی با بیان این که لیگ‌های تعریف شده در بخش دانشجویی به گونه‌ای بوده که ربات‌های طراحی شده به سمت کاربردی شدن حرکت کنند اضافه کرد: بر این اساس در سال جاری، لیگ چالش ربات‌های چرخ‌دار را برگزار کردیم.

ریس هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی رباتیک دانشگاه امیرکبیر ربات‌های پرنده را از دیگر لیگ‌های بخش دانشجویی نام برد و ادامه داد: طراحی این ربات‌ها در راستای کاربردی کردن این نوع ربات‌ها بوده است.

صادق‌نژاد با اشاره به لیگ بخش دانش‌آموزی گفت: در بخش دانش آموزی برای اولین بار نگاه به مقوله خلاقیت، نوآوری و فناوری در کودکان و نوجوانان باعث شد تا لیگ خلاقیت در رباتیک با رویکرد موضوعات اساسی کشور مورد توجه قرار گیرد تا با این کار بتوان علاوه به ارائه مسائل ترویجی در این موضوع بتوان دانش آموزان خلاق را در جهت ارائه راهکارهای برون رفت از بحران های موجود در کشور سوق داد.

امسال با توجه به معضل کم آبی در کشور و بحران آب، این لیگ تمرکز اصلی خود را بر این موضوع نهاده است و امیدوار است تا این لیگ بتواند روحیه خلاقیت و نوآوری دانش آموزان در این حوزه را پرورش داده و آینده را در این موضوع برای آنان ترسیم کند.

وی ماموریت غیرممکن را از دیگر لیگ‌های بخش دانش‌آموزی نام برد و افزود: در این لیگ دانش آموزان باید بتوانند با امکانات موجود مسائل رباتیک ارائه شده را حل کنند.

رییس کمیته ملی رباتیک فیرا ادامه داد: در مرحله پیش ثبت‌نام و دریافت فنی ۳۲۵ تیم در ۱۵ لیگ دانش‌آموزی و دانشجویی ثبت نام کردند که پس از داوری ۲۳۶ تیم پذیرش شدند. از این تعداد ۱۶۱ تیم که شامل ۱۲۵۰ شرکت‌کننده می‌شود، در این مسابقات شرکت کرده‌اند.

گفتنی است مسابقات جهانی رباتیک فیرا (FIRA) که همه ساله در یکی از کشورهای جهان و به همت فدراسیون جهانی رباتیک فیرا برگزار می شود، عرصه ­ای را برای به چالش کشیدن نسل جوان و محققان در زمینه ربات های متحرک خودمختار فراهم می کند. این امیدواری وجود داری که مسابقات رباتیک جهانی فیرا (Federation of International Robot Sport Association) که از سال ۱۹۹۶ برای اولین بار برگزار شده است و همچنین مسابقات آزاد آن که در یکی از کشورهای عضو این فدارسیون برگزار می شود علاقه مندی به رباتیک را در بین جوانان به وجود بیاورد.

به وسیله این مسابقات، فیرا امیدوار است که به جوانان برای درک بهتر از مفاهیم علمی و سیر تکاملی تکنولوژی کمک کند. فیرا معتقد است که برخی از این علاقه مندی ها، باعث افزایش مهارت های علمی و مهندسی می شود که در نهایت به نتایج تحقیقاتی می انجامد که به انسان ها در راه های مختلف خدمت ­رسانی می کند.

فیرا تا به حال در کشورهای مختلفی از جمله استرالیا، برزیل، چین، فرانسه و کره­ جنوبی، تایوان، انگلیس و … به صورت سالیانه برگزار شده و هر ساله از سال ۱۹۹۶ پیشرفت چشمگیری داشته است. امروزه مسابقات فیرا به عنوان فستیوال رباتیک در دنیا شناخته می شود.

بیست و سومین دوره این مسابقات در اوایل ماه آگوست ۲۰۱۸ در کشور دانمارک برگزار می شود.

با برگزاری مسابقات آزاد رباتیک جهانی فیرا در کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران که به عنوان مسابقات انتخابی این رقابت­ها برای تیم های ایرانی محسوب می­ شود، این فدراسیون بدنبال آن است که بتواند در راستای اهداف خود که اشاعه دانش رباتیک و هوش مصنوعی، نگاه به پرورش روحیه خلاقیت و نوآوری و در نهایت کارآفرینی در این حوزه است، بپردازد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

درخشش تیم های ایرانی در رقابت های جهانی رباتیک کره جنوبی/ایران میزبان مسابقات جهانی رباتیک فیرا ۲۰۲۰ شد

ساخت دستیار رباتیک جراح قلب تپنده در کشور

ایران، میزبان بیست و پنجمین دوره مسابقات جهانی رباتیک فیرا در ۲۰۲۰

هشت سال از درگذشت پدر هوش مصنوعی و رباتیک ایران گذشت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها