ممکن است تحلیل‌های مختلفی از نتایج امسال به ذهنتان برسد. قبل از  هر چیز تقاضا می‌کنم با نامی که نشان‌دهنده هویت واقعی شماست نظر دهید. کسانی که واقعاً دل‌سوز باشند بدون توهین و تحقیر نظر خواهند داد. البته قبل از از آن اکیداً توصیه می‌کنم یادداشت زیر را بخوانید:

مقایسه المپیاد بین‌المللی ریاضی و جام جهانی فوتبال!

قبل از تحلیل این‌که چرا رتبه امسال پایین‌تر از سال‌های گذشته است، به این فکر کنیم که اولاً این رتبه به چه معنی است؟  آیا به معنی این است که اعضای تیم امسال ضعیف‌تر بوده‌اند؟ آیا نشان‌دهنده تفاوت سؤالات امسال با سال‌های گذشته است؟ آیا نشان‌دهنده وجود مشکل در دوره‌های المپیاد است؟ یا وجود مشکل در نحوه آماده شدن دانش‌پژوهان برای المپیاد مستقل از دوره‌های رسمی؟ یا این‌که تیم تغییری نکرده و سایر کشورها که ضعیف‌تر بوده‌اند پیش‌رفت کرده‌اند؟ یا…

ثانیاً اهمیت رتبه بین‌المللی چه‌قدر است؟ توجه شما را به این بخش از یادداشت مذکور جلب می‌کنم:

المپیادی‌ها باید پاسخ‌گو باشند ولی در چه موردی؟

یک دانش‌آموز المپیادی استعدادی خدادادی دارد که با کمک مردم این کشور کشف شده و رشد کرده است. او در مقایسه با یک دانش‌آموز عادی مسئولیت بیش‌تری دارد ولی آیا منظور از این حرف این است که او مسئول است مدال بین‌المللی کسب کند و اگر نکرد باید بازخواست شود و شرمنده باشد؟ این مهم‌تر است یا این‌که در آینده استعداد خود را در راه خدمت به مردمش به کار نگیرد و صرفاً دنبال شهرت و ثروت و رفاه باشد؟

کارنامه مسئولین المپیاد ریاضی در ایران از چه جهت مهم‌تر است؟ تعداد مدال‌های طلا و یا تعداد کسانی که از این کانال برای خدمت به کشور تربیت شدند و در گوشه‌ای مشغول کار مفید هستند؟ رتبه بین‌المللی مهم است و یا میزان تأثیر مثبت در رشد استعدادهای دانش‌آموزان کل کشور؟…»