- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

نخستین آزمایشگاه تائید نمونه سامانه‌های ذخیره سازی اطلاعات در کشور آغاز به کار کرد

همزمان با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، آزمایشگاه های مرجع تایید نمونه سیستم های دسترسی نوری و تایید نمونه سامانه های ذخیره سازی آغاز به کار کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، این مراسم همزمان با چهل و هفتمین سالگرد تاسیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

محمد‌جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری پژوهشگاه ارتباطات و‌فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه لازم است تحول درحال وقوع در حوزه فناوری اطلاعات شناخته شده و با اهداف و سیاست های هر کشوری که می خواهد آنرا اجراکند، انطباق پیدا کند تا هدف گذاری شود و برای حرکت برنامه ریزی صورت گیرد، گفت: لازمه همه آنها پژوهش است که ابتدا باید آینده پژوهی انجام شود از این بابت که بدانیم چه اتفاقی می خواهد رخ دهد، سپس انجام پژوهشی است تا آنچه در کشور در حال رخ دادن است را بدانیم و بعد تطبیق اسناد برای توانمندی هاست.
وی ساختار مدیریتی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات را برای تطبیق با تحولات در حال وقوع این حوزه لازم دانست و افزود: این تحول در ساختار پژوهشگاه باید انجام شود تا مدیریت دانش تحول را بتواند پرچمداری کند.
آذری جهرمی با اشاره به رونمایی پروژه های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در جریان بازدید خود اظهار کرد: امروز بخشی از پروژه هایی که طی یک یا دو سال گذشته در این پژوهشگاه به انجام رسیده رونمایی شد و ضمن ارایه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه ماهواره ها، آزمایشگاه های مرجعی که در کشور مورد نیاز است و بخش های مختلفی به آن وابسته هستند، آغاز به کار کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون اجرایی شدن ارز دیجیتال در کشور توضیح داد: پیاده سازی ارز دیجیتال وابسته به شبکه و یا پیام رسان خاصی نیست و آن چیزی که به آن نیاز داریم نخست پژوهش و ارزیابی در مورد رمزنگاری آن است تا به لحاظ تکنولوژیکی الگوریتم های آن را بتوانیم اجرا کنیم.

بالاترین مقام مسوول حوزه ICT با بیان اینکه موضوع دوم در مورد ارز دیجیتال قوانیم و مقررات آن است تا بدانیم سیاست های کلی در قبال آن چیست، تصریح کرد: باید بدانیم که ارز دیجیتال مان می خواهد پشتوانه داشته باشد یا خیر. سپس قوانین که بر اساس اصول اسلامی تعیین شده را بر اساس اصول فقهی قانون گذاری شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه دو موضع در قبال ارز دیجیتال می توانستیم داشته باشیم، گفت: نخست اینکه حالت انفعالی به خود بگیریم و نظاره گر تحولات در دنیا باشیم و دوم آنرا یک فرصت فرض کرده و حداکثر بهره وری را از آن داشته باشیم که ما موضع دوم را انتخاب کردیم.

آذری جهرمی با بیان اینکه چون مسوولیت حوزه ارز با بانک مرکزی است لذا مسوولیت پیاده سازی و پیگیری ارز دیجیتال نیز با بانک مرکزی است که چون در انقلاب چهارم صنعتی بسیاری از مباحث میان بخشی است، وزارت ارتباطات نیز در این حوزه به یاری بانک مرکزی آمده است.

وی با اشاره به اینکه لازمه بحث ارز دیجیتال، پیاده سازی مدلی از آن است تابه صورت پایلوت اجرایی شود و نظام مالی بتواند آنرا تجربه کند تا قوانین لازم را تعریف کنیم، افزود: البته سیاست ها و چهارچوب های ارز دیجیتال در کشور تبیین نشده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اقداماتی که در حوزه ماهواره ها در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده است، اظهار کرد: در حوزه ماهواره ها با وجود اینکه از نظر اقتصادی نمونه های خارجی ارزان تر هستند اما چون به نقطه خود اتکایی رسیدیم اقدامات انجام شده مهم و ارزشمند است.

وی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته برای ایجاد موتورجستجوی بومی تصریح کرد: به دلیل وجود تحریم های تکنولوژیکی در این حوزه گاهی پرداخت بیش از بخش بین الملل برایمان مقرون به صرفه است چون پایه های تکنولوژیکی به شمار می رود و صرفا نمی توان به آن از حوزه اقتصادی نگریست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از وجود سندی در حوزه جویشگر بومی در کشور یاد کرد و گفت: در این سند مراحل و زیرسیستم های آن مشخص شده است و جزو پروژه هایی است که بیشترین سطح اطلاع رسانی از طریق سایت دیدرس صورت گرفته است.

آذری جهرمی با بیان اینکه جویشگر بومی پارسی جو از نظر دقت عمل بهتر از موتورجستجوی بینگ و یاندکس است، اظهار کرد: به لحاظ توسعه زیرساخت های فنی در حوزه جویشگرهای بومی توسعه رخ داده است اما علیرغم همه تلاش ها، اقبال لازم در بازار رخ نداده که دلیل آن تکنولوژیک نیست.

وی از ساخت موتورجستجوهای خاص منظور در قالب موتورجستجوی بومی خبر داد و افزود: یکی از اقدامات، پیش فرض قرار دادن موتور جستجوی بومی در طرح اینترنت کودک است که باعث می شود استفاده از این موتور جستجو منجر به توسعه آن شود که باید به تدریج مراحل تجاری سازی آن را نیز آغاز کنیم.

همچنین، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه این برنامه از پروژه های سامانه اندازه گیری شدت میدان پرتوهای رادیویی (تقویت ،(KavEH9 کننده توان SSPA در باند Ku،  سوئیچ چندرسانه‌ای مبتنی بر IP کم‌ظرفیت(IMX کم‌ظرفیت- مدل سفیر)، طرح توجیهی رونمایی از آزمایشگاه های ارزیابی امنیتی پژوهشکده امنیت و سامانه بومی رتبه بندی و پایش وب سایت ها (رتبه نگار)در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات بازدید کرد.

انتهای پیام