سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

ساخت سامانه پایش و مکان یابی منابع سیگنال در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:36099
یکشنبه، ۱۳ اسفند، ۱۳۹۶ | 10:22

ساخت سامانه پایش و مکان یابی منابع سیگنال در کشور

گیرنده AIS با قابلیت مانيتورينگ و مکان‌يابي منابع سيگنال با کاربری دفاعی و تجاری در کشور طراحی و ساخته شد.

به گزارش دیده بان علم ایران از آنجا که تولید و طراحی  محصولات مانيتورينگ و مکان‌يابي منابع سيگنال از جايگاه ويژه‌اي در مکان‌يابي و پايش فضاي فرکانسي برخوردار است و از طرفی این محصولات در زمينه‌هاي دفاعي و تجاري از کاربري وسيعي برخوردارند، محققان در کشور اقدام به طراحی و ساخت نخستین مانيتورينگ و مکان‌يابي منابع سيگنال با طراحی و ساخت گیرنده ” AIS” کرده‌اند.

اسماعیل وحدتی، مدیرعامل  شرکت دانش‌بنیان سازنده این سیستم با اشاره به  مهم‌ترین دستاوردهای فناورانه و زیست‌محیطی این طرح حمایت شده از سوی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی خاطرنشان کرد: محصول تولیدشده در زمینه مانيتورينگ و مکان‌يابي منابع سيگنال در خشکي و يا خطوط ساحلي قابل‌نصب و بهره‌برداري است.

وی در ادامه دانش توليد اين محصول را کاملاً بومي خواند و گفت: تولید این محصول جز خريد قطعات، نيازمندي ديگري به خارج از ايران ندارد.

این فعال حوزه فناوری با اشاره به مشخصات این دستگاه تولیدی بیان کرد: سامانه‌هاي مانيتورينگ و مکان‌ياب در زمينه‌هاي دفاعي و تجاري استفاده می‌شوند.

وحدتی بابیان اینکه شروع فعاليت در زمینه مانيتورينگ و مکان‌يابي منابع سيگنال  با ایده محوري ساخت سامانه‌هاي مکان‌ياب راديويي بوده است گفت: خريد اين مکان‌ياب‌ها از تولیدکننده‌های خارجي داراي محدوديت‌هاي فراواني است که در کنار قيمت مناسب توليد داخل،  مشوق اصلي ما براي ورود به اين عرصه بوده است.

وی با اشاره به‌ ضرورت فعالیت‌های فناورانه در حوزه دریایی گفت: خط مرزي دريايي گسترده‌اي در جنوب و شمال ايران وجود دارد که فرصت‌هاي زيادي در کسب‌وکار ايجاد مي‌کند. بهره‌برداري از اين فرصت‌ها با انجام کارهاي فناورانه ميسر است و لازم است چنين فعاليت‌هايي صورت بگيرد.

وحدتی فرصت‌ها و زمینه‌های رقابتی ایجادشده ناشی از این طرح را مهم دانست و گفت:  طراحی و ساخت “AIS” در زمینه مانيتورينگ سواحل و کنترل سبب  توليد دانش فني و ساخت محصولات ديگري نیز می‏شود که داراي کاربردهاي مستقيم در شناورها است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره ارگان‌ها و یا مراکزی حامی این طرح بیان کرد: در زمینه کاربري دفاعي، نيروي هوايي و دريايي از حاميان و کاربران اين طرح هستند و در راستاي گسترش محصول و افزودن ويژگي‌هاي بيشتر و کاربردي‌تر کردن آن تاکنون قراردادهاي متعددي منعقد شده است. براي کاربري تجاري مذاکراتي با سازمان تنظيم مقررات راديويي صورت گرفته است که اميدواريم به‌زودی منجر به قرارداد شود.

وحدتی با تاکید بر تأثیر این‌گونه طرح‌ها در اعتلای صنعت دریایی کشور گفت: به نظر مي‌رسد که جا براي کار در زمينه‌هاي مخابراتي در صنعت دريايي باز است ولي لازم است حمايت‌هاي موثرتری از شرکت‌هاي داخلي صورت بگيرد، تا قابليت رقابت با تولیدکننده‌ها و تأمین‌کننده‌های خارجي را پيدا کنند. اين کار با سپردن پروژه‌ها و محصولات کوچک و نگاه حمايتي به شرکت‌هاي داخلي قابل انجام است ولي لازم است در کنار آن خود شرکت‌ها روي رشد و توسعه محصول از روش‌هاي مدرن و به‌روز دنيا استفاده کنند.

وی ادامه داد:  توليدات شرکت‌هاي دانش‌بنیان نه به شکل يک محصول مجزا بلکه به‌ صورت یک‌روند بايد مورد توجه باشد تا در میان‌مدت و درازمدت بتوان شاهد تحول بود. قيمت محصول دانش‌بنیان شرکت رسا پرداز آينده براي مانيتورينگ و مکان‌يابي منابع سيگنال اصلاً قابل‌مقایسه با نمونه‌هاي خارجي نيست. ضمن این‌که نمونه‌هاي خارجي را نه به سهولت مي‌توان خريداري کرد و نه این‌که بعداً امکان تغييرات روي آن وجود دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها