جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

غول پیکرترین هواپیمای جهان رونمایی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:36025
جمعه، ۱۱ اسفند، ۱۳۹۶ | 15:11

غول پیکرترین هواپیمای جهان رونمایی شد

پهن پیکرترین ابرهواپیمای جهان با قابلیت انتقال مسافران به مدار زمین به سفارش شرکت ماکروسافت ساخته شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، ابرهواپیمای «سپهر پیما» (Stratolaunch)، تازه ترین آزمایش خود را در مرکز فضایی صحرای موهاوی کالیفرنیا با  حرکت در باند مخصوص با موفقیت پشت سر گذاشت.

سرعت حرکت این ابرهواپیما، ۴۶ مایل درساعت بود.

این ابرهواپیما سال آینده نخستین پرواز آزمایشی به مدار را انجام خواهد داد با این حال هنوز زمان آغاز پروازهای تجاری سپهرپیما اعلام نشده است.

این هواپیمای پهن پیکر با بالهای بسیار گسترده و بلند، ۵۰۰ هزار پوند وزن دارد و با موشکهای پرقدرت به مدار فرستاده خواهد شد.

مایکروسافت که ساخت یک سکوی پرتاب ابرهواپیمای «سپهرپیما» به مدار «آرام سپهر» در جو بالای زمین را سفارش داده قصد دارد پیش از فرستادن این هواپیما به فضا آن را به مدار آرام سپهر بفرستد. اغلب ماهواره های پرتابی در این مدار در حرکتند.

شرکتهای دیگری هم که در تدارک سفر فضائی تجاری هستند از همین شیوه استفاده کرده اند اما سفینه یا فضاپیمای هیچ کدام به بزرگی «سپهرپیما» نمی رسد.

این ابرهواپیما که با شش موتور عظیم حرکت می کند، می تواند ۵۵۰ هزار پوند بار را تا ارتفاع ۳۵ هزارپائی جو زمین ببرد. راکت های پرتاب در فاصله بدنه با بالها تعبیه شده اند.

کارشناسان به چالش های عظیم پیش روی ساختن چنین ابرهواپیماهائی اشاره می کنند.

مارک دلتا، استاد هوافضائی موسسه تکنولوژی ماساچوست- MIT- می گوید در مورد ابرهواپیماها مساله ساختاری به تناسب بزرگ تر شدن اندازه آنها پیچیده تر و دشوارتر می شود اما می توان در باره همه چیز هواپیما از جمله اندازه و ساختار آن ابتدا مدل رایانه ای را ساخت و آزمایش کرد تا مشکلات خود را نشان بدهند.

مشکل دیگر تامین مالی برنامه است. برای ساخت «سپهرپیما» در سال ۲۰۱۱ بودجه ای معادل ۳۰۰ میلیون دلار در نظر گرفته شد که با توجه به پشتوانه عظیم مالی پل الن در مایکروسافت این در حال حاضر مشکلی به حساب نمی آید. به گفته او چنانچه درست و منطقی عمل شود، می توان مسافران و بار سبک را با هزینه ای به مراتب کمتر از میزان برآورد شده کنونی منتقل کرد.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها