سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

کشت تراریخته‌ها از گزارش‌های معتبر جهانی تا شایعات فناوری هراسان داخلی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:3599
شنبه، ۲۶ تیر، ۱۳۹۵ | 15:03

کشت تراریخته‌ها از گزارش‌های معتبر جهانی تا شایعات فناوری هراسان داخلی

فناوری هراسان بارها به ممنوعیت تولید محصولات تراریخته در کشورهای اتحادیه اروپا استناد کرده اند، این در حالی است که گزارش‌های متواتر دولت ها در مراجع مستقل از جمله گزارشات سرویس بین المللی توسعه کاربردهای بیوتکنولوژی کشاورزی (ISAAA) حرف دیگری دارد.

به گزارش دیده بان علم ایران، سارا حمزه لو، کارشناس ستاد توسعه زیست فناوری در یادداشتی در این زمینه می نویسد: «براساس گزارش سرویس بین المللی توسعه کاربردهای بیوتکنولوژی کشاورزی در سال ۲۰۱۴ پنج کشور اتحادیه اروپا ۱۴۳ هزار و ۱۶ هکتار از زمین های خود را به کشت ذرت تراریخته مقاوم به آفات اختصاص دادند.

کشور اسپانیا به تنهایی بیش از ۱۳۰ هزار هکتار از زمین های خود را زیر کشت ذرت تراریخته برده است. از سوی دیگر بیش از ۲۰ کشور اتحادیه اروپایی رسما واردات و مصرف محصولات تراریخته را تصویب کرده و به طور کل در اروپا ۷۱ مجوز صادر شده است. اروپا بعد از آمریکا بزرگترین مصرف کننده محصولات تراریخته است.

در بخش سوالات رایج سازمان بهداشت جهانی (WHO) مربوط به محصولات تغییر یافته ژنتیکی (GMO) سوالات متعددی درباره سلامت این محصولات شده است که در پاسخ به تمامی این سوالات، سلامت این محصولات تایید شده است. جمله صریح سازمان بهداشت جهانی در مورد این محصولات این است که “غذاهای ناشی از موجودات تراریخته ای که امروزه در بازار جهانی یافت می شوند مورد بررسی ها و تجزیه و تحلیل های مختلف و ارزیابی ریسک قرار گرفته و تایید شده اند که خطری برای سلامتی انسان ندارند. به علاوه، در کشورهایی که این محصولات مصرف می شوند هیچ تاثیری بر سلامت انسان گزارش نشده است”.

پژوهش‌های علمی ده ساله و بیست ساله در اروپا سلامت محصولات تراریخته را گزارش کرده و سازمان غذا و داروی کشور در وزارت بهداشت به عنوان تنها مرجع سلامت کشور به مردم در این خصوص امنیت خاطر داده است. بنابراین انتخاب با مردم است که منابع معتبر جهانی را مطالعه و از سلامت این محصولات مطمئن شوند و یا دنباله روی شایعات گوناگونی که درباره این محصولات وجود دارند باشند!

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید «بادمجان تراریخته» با «بتاکاروتن» بیشتر در ژاپن

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

  1. مهتاب گفت:

    سلام
    شما خودتون رو بی طرف معرفی کردید اما من هر چی توی سایتتون گشتم مطلبی در مورد استدلال مخالفین کشت انبوه تراریخته در ایران پیدا نکردم در حالی که ۸ مطلب (وشاید بیشتر از ۸ تا) در دفاع از این محصولات در سایت شما موجوده . چرا؟
    این افراد از اساتید دانشگاه و بیوتکنولوژیست و ژنتیسین هستند و استدلال های خودشون رو دارن. شما باید اجازه بدید خواننده ها خودشون قضاوت کنند.

  2. مهتاب گفت:

    بحث بر سر مسئله ای است که مستقیمآ با سلامت مردم در ارتباط است. مسئله سیاسی نیست، علمی است!

    این طور استدلال کردن برای منی که بیوتکنولوژی خوندم اصلآ راضی کننده نیست.

    اگر محصولات تراریخته مشکلی ندارند چرا ۳۸ کشور جهان رسما ممنوعیت کشت محصولات تراریخته را در کشورشان اعلام کرده‌اند؟
    http://sustainablepulse.com/2015/10/22/gm-crops-now-banned-in-36-countries-worldwide-sustainable-pulse-research/#.V81tDFt97IX

  3. مهتاب گفت:

    دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو ( از موافقین کشت محصولات تراریخته در ایران):
    خیلی واضح است که محصولات ارگانیک خیلی بهتر است به این دلیل که در تولید آن ها نه سمی به کار رفته و نه دستکاری شده اند. اما دقت داشته باشید که قیمت محصولات ارگانیک چندین برابر است.
    محصولات تراریخته ارزان هستند چرا که تولید را در واحد سطح افزایش داده اند.

    http://www.telewebion.com/#!/episode/1454083/

سرخط خبرها