شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

ساخت دستگاه بوجاری بستر شناورساز در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35956
شنبه، ۱۲ اسفند، ۱۳۹۶ | 15:26

ساخت دستگاه بوجاری بستر شناورساز در کشور

پژوهشگران سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، موفق به طراحی و ساخت دستگاه بوجاری بستر شناورساز مجهز به واحد تنظیم جداسازی مواد شدند.
به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر عباس اکبرنیا، مدیر اجرایی طرح در توضیح مشخصات فنی این دستگاه گفت: در این تحقیق، هدف ساخت دستگاه بوجاری مجهز به بستر شناور ساز مواد است که با استفاده از جریان باد نسبت به جداسازی کلوخه‌ها، خاک، پوشال و سایر بقایای گیاهی از دانه و مغز محصول برداشت شده طی یک مرحله عبور از داخل دستگاه اقدام می‌کند.
عضو هیات علمی پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران افزود: در این دستگاه ضمن کاهش مصرف انرژی و زمان در حجم برابر در عمل بوجاری، از آنجا که کار تمیز شدن دانه‌ها با کیفیت و کمیت بهتری انجام می‌گیرد، لذا در مرحله شست‌وشوی این دانه‌ها به آب بسیار کم و در نتیجه در مرحله خشک شدن دانه‌های شست‌وشو شده نیز به زمان و انرژی کمتری نیاز خواهد بود.
وی در خصوص روش‌های پیش از ساخت این دستگاه برای برداشت محصولات تصریح کرد: برای برداشت محصولاتی که امکان برداشت آنها با کمباین فراهم باشد به لحاظ ساختار دستگاه کمباین هم‌زمان با برداشت، عملیات بوجاری و تمیز کردن دانه‌های برداشت شده نیز انجام می‌گیرد.
اکبرنیا با اشاره به اینکه برخی از محصولات که امکان برداشت آنها با ماشین (یا کمباین) وجود ندارد، گفت: در اینگونه موارد عمل برداشت به صورت دستی و با داس یا دروگر انجام می‌گیرد و در محلی جمع‌آوری یا خرمن می‌شوند و سپس نسبت به تکان دادن خوشه (در گیاهانی چون کنجد) و یا از طریق خرمن‌کوبی اقدام می‌شود.
وی افزود: در این مواقع مقداری کلوخ، خاک و پوشال به همراه دانه جمع‌آوری شده، مخلوط است که باید نسبت به تمیز کردن و جداسازی این مواد از دانه (استفاده از انواع دستگاه بوجاری متداول) اقدام و در صورت استفاده از آنها برای صنایع غذایی باید دانه‌های بوجاری شده را شسته و خشک کرد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

وزیر علوم وعده داد: تاسیس پارک‌ علم و فناوری بین‌المللی هزار هکتاری در استان تهران

نخستین دائرةالمعارف گل‌سنگ‌شناسی ایران تدوین می‌شود

بومی‌سازی دستگاه جداکننده نفت از آب توسط پژوهشگران دانشگاهی

اعطای فلوشیپ تحقیقاتی اکولوژی دریایی در آلمان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها