- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

معرفی ارقام جدید و برتر گل داودی توسط پژوهشگر ایرانی

طرح معرفی ارقام جدید و برتر گل داودی خوشه‌ای باغچه و شاخه‌بریده محقق کشور حائز رتبه سوم پژوهش‌های کاربردی گروه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی این جشنواره شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، محمد رضا شفیعی درباره این طرح می‌گوید: ‌جنس داودی با ۱۶۰ گونه از لحاظ تنوع بالای شکل و رنگ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین گل‌های شاخه‌بریده و گلدانی درسطح جهان است. گل داودی در دهه ۷۰ میلادی در صدر تولید گل جهان قرار داشت و در دهه ۹۰ این گل پس از رز در مقام دوم تولید جهانی قرار گرفت.‌

وی با بیان اینکه کشور ما چنانچه دو مانع تولید سراسری و ارائه ارقام جدید را بر طرف کند، شرایط بسیار مساعدی برای تولید و صادرات داودی دارد، می‌افزاید: بر این اساس و با هدف معرفی ارقام جدید داودی برای توسعه صادرات گل کشور طرح تحقیقاتی دورگ‌‌گیری بین ۱۰ کلون داودی به‌منظور ایجاد تنوع در توده‌های داودی اجرا شد.

دکتر شفیعی افزود: هرساله پس از انتخاب والدین، انجام عملیات اخته کردن، ایزوله کردن، دورگ‌گیری و کشت بذرهیبرید حاصل در گلخانه و سپس در سال بعد انتقال نشانه‌های حاصل از بذر به زمین، ارزیابی بر اساس ۲۲ صفت تأکید شده در دستورالعمل بین‌المللی upov برای آزمون‌های تمایز یکنواختی و پایداری گل داودی انجام می‌شود.

انتهای پیام