- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

معمار ایرانی، کاندیدای جایزه معماری آکادمی سلطنتی هنر انگلستان شد

دفتر معماری علیرضا تغابنی به عنوان یکی از پنج کاندیدای جایزه دورفمن آکادمی سلطنتی هنر انگلستان انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران،آکادمی سلطنتی قدیمی ترین موسسه هنری در انگلستان است که برجسته ترین چهره های هنری انگلستان در آن عضویت دارند.

این موسسه امسال نخستین دوره جایزه سالانه معماری خود را برگزار کرد که هیات داورانی متشکل از ریچارد راجرز، لوییزا هوتون، محسن مصطفوی و … از بین ۱۰۰ دفتر معماری نامزد شده از سراسر جهان پنج دفتر را به دلیل نوآوری و تعالی فرهنگ معماری نامزد دریافت جایزه کردند.

جایزه معماری دورفمن رابطه میان هنر و معماری را تجلیل می کند و بخشی از تعهد آکادهی سلطنتی هنر در جهت اعتلای معماری است.

علیرضا تغابنی که متولد ۱۳۵۶ تهران است، دوره کارشناسی ارشد معماری و شهرسازی را در سال ۱۳۸۱ در دانشگاه گیلان به پایان برده و با کسب رتبه اول در آزمون دکتری دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، دوره دکتری معماری را تا سال ۱۳۸۶ به اتمام رسانده است. او طی سالهای تحصیل و پژوهش دوره ی دکتری ضمن اشتغال به حرفه ی معماری در دفاتر مهندسین مشاور تهران با شرکت در مسابقات متعدد معماری و اخذ رتبه های برتر در بسیاری از آنها خود را به جامعه معماری معاصر ایران معرفی کرد.

وی از سال ۱۳۸۳ به صورت مستقل به طراحی و تمرین معماری پرداخت و در سال ۱۳۸۷ با مشارکت، دفتر رازان را تاسیس و مدیریت  کرد و در سال ۱۳۸۸ دفتر معماری “دیگر “را پایه گذاری کرد که هم اکنون دفتر وی با این نام مشغول فعالیت است.

حاصل این دوره هشت ساله، طراحی بیش از چهل پروژه و جوایز متعدد معماری بوده که از جمله آنها دو بارکسب رتبه اول در جایزه بزرگ معمار (ویلایی برای یک دوست در سال ۸۷ و ویلای امیر در سال۹۰)، رتبه دوم جایزه بزرگ معمار(ویلای کوهسار در سال ۹۱)، رتبه اول مسابقه طراحی نما(ساختمان ۹۳ تهرانپارس در سال ۸۸ ) و فینالیست شدن در فستیوال معماری بارسلونا (ساختمان نظام مهندسی قزوین در سال ۹۰) بوده است.

او از سال ۱۳۸۱ به تدریس در دانشکده های مختلف معماری از جمله دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز و همچنین دانشگاه فردوسی مشهد مشغول بوده و نمایشگاه های انفرادی و جمعی نقاشی برگزار کرده است.

شاهکار معماری مدرن در خانه چرخان دروس!

از جمله آثار برجسته تغابنی، خانه شریفی ها در دروس تهران است. این خانه چرخان یکی از شناخته شده ترین پروژه های مسکونی معاصر ایران در جهان است. این پروژه توانسته رتبه اول فضاهای مسکونی جایزه معمار ۹۲ و جایزه معمار خاورمیانه در سال ۲۰۱۴ را به خود اختصاص دهد.

فضاهای خانه شریفی ها با طرح و ایده خاص که بر محور اقلیم و نیاز کاربر شکل گرفته از جمله طراحی های بی نظیر نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح جهانی است. در معماری این خانه نیز از پلان آزاد بهره گرفته شده که البته استفاده از آن باعث شاخص شدن طراحی شده است.

به گفته تغابنی، ایده این طراحی٬ برگرفته از اقلیم منطقه شمال شهر تهران است که در تابستان دارای اقلیم معتدل و در زمستان دارای اقلیم سرد است.

در این نوع طراحی٬ اشکال بازشوها از پنجره های مربع و مستطیل شکل به احجام مکعبی قابل چرخش تغییر یافت. ضمن اینکه خود این احجام دارای فضاهای داخلی تعریف شده٬ بازشو و تراس نیز می باشند و صرف نما سازی را نخواهند داشت. این احجام مکعبی با زاویه چرخش ۱۸۰ درجه در فصل زمستان دارای حجمی بسته با پنجره های کوچک و باریک و بدون تراس و با زاویه چرخش ۹۰ درجه در فصل تابستان دارای حجمی باز با تراس هایی عمیق و وسیع و پنجره های فراخ می باشد.

ویلایی برای یک دوست در لواسان

این پروژه زیبا که در دل طبیعت بکر منطقه لواسان تهران قرار دارد، در سال ۱۳۸۷ برنده جایزه معمار شده است.

به گفته طراح این پروژه، ساختمان قرار بود ساده و در عین حال ایمن باشد. منظره بی نظیر رویرو باعث شد تا طراح خلاق به این نتیجه برسد تا ساختمان قابی زیبا باشد بر چشم انداز منطقه، پس ساحتمان را به شکل دو قوطی طراحی کرد که نشیمن و آشپزخانه در بالا و اتاق خواب های در پایین قرار گرفته اند، لته های چوبی روی نما را شکاف خورده طراحی کردند تا منظره زیبا را از دست ندهند

در هر گوشه ساختمان دوستی بین ساختمان و طبیعت اطرافش حس می شود، اما نکته جالب تر تراس خانه است که برابر است با طول ساختمان، تراسی که شب های خنک تابستانی را دلچسب تر می کند، نمای این ساختمان از دو متریال تشکیل شده است، چوب و بتن. ترکیب این دو متریال در نما باعث مقاومت بنا در مقابل عوامل جوی همانند برف و باران می شود و مقاومت بسیار خوبی دارد.

ویلای کوهسار با منحنی های بی نظیر

ویلای کوهسار در کردان در سال ۲۰۱۳ ساخته شده است. این خانه با ۱۰۴ متر مربع مساحت در یک محوطه وسیع که دارای چشم انداز زیبای کوه های ابرز می باشد، قرار گرفته است.

با توجه به محدودیت های ساختاری، استراتژی طراحی، دنبال کننده مسیری بود که از طریق آن اسکلت اولیه می توانست به یک حجم خالص مکعبی که آن را در محدوده خود متمایز می کند تبدیل شود. کشش نما به سمت فضاهای باز و ستون ها نه تنها به نیازهای ساختاری پاسخ داده است بلکه به نماهای داخلی و خارجی کیفیت های فضایی نیز بخشیده است.

نکته بسیار حائز اهمیت این است که طراحی این خانه در حالی انجام شد که اسکلت و دیوار های باربر پروژه در گذشته ساخته شده بودند. ویلای کوهسار در سه طبقه طراحی شده است که در طبقه همکف آن، فضاهای عمومی به همراه یک اتاق خواب مهمان قرار دارد، در طبقه اول، اتاق‌های خواب به همراه نشیمن خصوصی و در زیرزمین، فضاهای استخر، سونا و جکوزی طراحی شده است.

انتهای پیام