- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

برترین‌های مهندسی ۱۳۹۶ ایران معرفی و تقدیر شدند

مراسم بزرگداشت روز مهندسی و تجلیل از استادان برجسته، مهندسان برجسته و پژوهشگران جوان برجسته مهندسی کشور، منتخب فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۶، بعد از ظهر امروز شنبه پنجم اسفندماه، همزمان با روز مهندس در فرهنگستان علوم برگزار شد.

به گزارش دیده‌بان  علم ایران در ابتدای این مراسم دکتر سعید سهراب‌پور رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم با بیان اینکه در ۱۴ دوره انتخاب مهندسان برجسته و شش دوره انتخاب استادان برجسته مهندسی و پژوهشگران جوان برجسته مهندسی، تاکنون ۴۰ مهندس برجسته، ۱۶ استاد مهندسی و ۲۹ پژوهشگر جوان مهندسی منتخب این فرهنگستان بوده‌اند از تشکیل اتاق فکر مهندسان برجسته در این فرهنگستان خبر داد و افزود: این افراد در زمان انتخاب استادان مدعو فرهنگستان در اولویت خواهند بود.

دکتر جعفر توفیقی، رئیس کارگروه انتخاب برگزیدگان مهندسی فرهنگستان علوم نیز در این مراسم، ضمن معرفی ۱۲ برگزیده مهندسی کشور، این افراد را شخصیت‌های برجسته علمی، پژوهشی و فنی و دارای سوابق پربار آموزشی و پژوهشی توصیف کرد و گفت: از محورهای مورد تأکید آیین‌نامه انتخاب مهندسان برجسته، شهرت علمی، شهرت اخلاقی و کوشا بودن این افراد در تربیت فرهیختگان و دانشجویان عنوان کرد.

وی افزود: در این آیین‌نامه همچنین به جامعیت علمی، مسؤولیت‌پذیری، وقت‌شناسی، احترام به همکاران، اخلاق حرفه‌ای، کیفیت و نوآوری در تدریس، انتقال مفاهیم نو در کلاس درس و مشارکت مؤثر استادان در برقراری ارتباط بین رشته تخصصی‌شان با جامعه و صنعت توجه شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که به ویژگی‌های پژوهشی این افراد، خدمات علمی، آثار برجسته پژوهشی اعم از مقاله، کتاب، گزارش علمی و نیز مورد استناد قرار گرفتن این آثار در سطح ملی و بین‌المللی توجه ویژه‌ای شده است.

رئیس کارگروه انتخاب برگزیدگان مهندسی فرهنگستان علوم با بیان اینکه نقش این افراد در توسعه علمی کشور، تأسیس دانشگاه، تأسیس دانشکده و رشته‌ها و برنامه‌های درسی مختلف در برگزیده شدن آن‌ها ازسوی فرهنگستان علوم تأثیر داشته است، گفت: تلاش شده تا افراد برگزیده از شخصیت‌های برجسته و مورد اعتنای جامعه علمی کشور انتخاب شوند.

در ادامه سه استاد برجسته مهندسی کشور، سه مهندس برجسته کشور و شش پژوهشگر جوان برجسته مهندسی کشور، منتخب فرهنگستان علوم به ایراد سخن پرداختند.

آخرین سخنران این مراسم دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم بود که ضمن تقدیر از کار خوبی که گروه علوم مهندسی در تجلیل و اعزاز استادان و پژوهشگران جوان و مهندسان برجسته انجام می دهد، تشویق نخبگان از سوی فرهنگستان علوم را یکی از وظایف اصلی فرهنگستان برشمرد.

وی افزود که فرهنگستان با این انتخاب ها تلاش می کند آنان را به جامعه علمی و دانشگاهی و بخصوص جوانان معرفی کند.

دکتر داوری اردکانی در ادامه با اشاره به اینکه معنای کلمه مهندسی از “اندازه” می آید و اندازه همان عدل می باشد، بر این نکته تأکید کرد که در همه شئون جامعه و در کار علم اگر اندازه رعایت شود، آن جامعه و علم آن جامعه به تعادل می رسد و کوشش ها و پژوهش ها در جای خود قرار می گیرد.

 

در پایان مراسم با حضور دکتر رضا داوری اردکانی، دکتر مهدی بهادری نژاد، دکتر پرویز جبه دار مارالانی، دکتر محمدرضا اسلامی، دکتر جعفر توفیقی و دکتر سعید سهراب پور، از ۱۲ برگزیده مهندسی منتخب فرهنگستان در سال جاری با اهدای لوح تقدیر و هدیه تجلیل به عمل آمد.

در مراسم گرامیداشت روز مهندسی سال ۹۶ از دکتر “مهرداد شکریه” استاد برجسته در مهندسی مکانیک، دکتر “سید محمدتقی فاطمی قمی” استاد برجسته در مهندسی صنایع و  دکتر “معصومه نصیری کناری” استاد برجسته در مهندسی برق و کامپیوتر به عنوان سه استاد برجسته مهندسی کشور تجلیل شد.

همچنین از مهندس “عبدالوهاب ادب آوازه” مهندس برجسته در مهندسی مواد و معدن، دکتر “محمدرضا پاکروان” مهندس برجسته در مهندسی برق و کامپیوتر و دکتر “محمدرضا ظهیر امامی” مهندس برجسته در مهندسی مکانیک بعنوان سه مهندس برجسته کشور تقدیر به عمل آمد.

شش پژوهشگر جوان برجسته مهندسی کشور، منتخب فرهنگستان علوم در سال ۹۶ که از آن‌ها نیز تجلیل به عمل آمد عبارت بودند از دکتر “حمید احمدی” پژوهشگر جوان برجسته در مهندسی عمران، دکتر “مجید پور انوری” پژوهشگر جوان برجسته در مهندسی مواد و معدن، دکتر “محمدصالح تواضعی” پژوهشگر جوان برجسته در مهندسی برق و کامپیوتر، دکتر “مهدی سلامی کلجاهی” پژوهشگر جوان برجسته در مهندسی شیمی، دکتر عطاءالله طالعی‌زاده پژوهشگر جوان برجسته در مهندسی صنایع و دکتر یاسر کیانی پژوهشگر جوان برجسته در مهندسی مکانیک.

انتهای پیام