یکشنبه، ۳ تیر، ۱۳۹۷ | Sunday, 24 June , 2018

در قالب یک رساله آینده پژوهی: چشم انداز صنايع فرهنگی ایران در افق ۱۴۲۴ تدوین شد

نسخه قابل پرینت کد خبر:35785
۰۵ اسفند ۱۳۹۶ | ۰۹:۲۶
در قالب یک رساله آینده پژوهی: چشم انداز صنايع فرهنگی ایران در افق ۱۴۲۴ تدوین شد

⁣دانش آموخته دکتری آینده‌پژوهی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در رساله خود ضمن شناسایی آينده‌های بديل صنايع فرهنگی در ايران موفق به تدوين چشم انداز اين صنايع در افق ۱۴۲۴ شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، سیاوش ملکی‌فر در رساله اش با عنوان “شناسایی آينده‌های بديل صنايع فرهنگی در ايران و تدوين چشم انداز اين صنايع در افق ۱۴۲۴” از راهنمایی
دکتر سپهر قاضی‌نوری و مشاوره دکتر محمدامین قانعی‌راد و دکتر آرش موسوی بهره برده است.

همچنین دکتر امیر ناظمی و دکتر عظیمی به عنوان داوران داخلی و دکتر غلامعلی منتظر و دکتر طاهره میرعمادی به عنوان داوران خارجی در این جلسه حضور داشتند.

ملکی‌فر در تبیین ضرورت اجرای این تحقیق به کیفیت و فروش پایین محصولات فرهنگی بومی، غلبه محصولات وارداتی در بازار محصولات فرهنگی کشور، قاچاق بی‌رویه و مصرف محصولات فرهنگی غیربومی و مغایر با اصول و ارزش‌های ایرانی – اسلامی در بازار داخلی، سهم ناچیز محصولات فرهنگی ایرانی از بازار منطقه و فراتر از آن، نارضایتی تولیدکنندگان صنایع فرهنگی و بیکاری دانش‌آموختگان رشته‌های مرتبط با هنر و صنایع فرهنگی به‌ویژه رشته‌های علوم انسانی اشاره کرد و گفت: ساختار رساله بر پایه پاسخ به سئوالاتی درباره سناريوهای صنايع فرهنگی کشور در افق ۱۴۲۴، وضع مطلوب صنايع فرهنگی در افق ۱۴۲۴، مهمترين ذی‌نفعان صنايع فرهنگی کشور، وضع موجود از منظر نهادی، ذی‌نفعان و عوامل محیطی و عدم قطعیت‌های فراروی صنايع فرهنگی بنا شده است.

به گفته وی از نوآوری های این پژوهش، ترسیم سناریوها و وضع مطلوب صنایع فرهنگی، ارایه پیشنهادهای سیاستی بر پایه تحلیل صنایع فرهنگی در چارچوب لایه‌ای علت‌ها، و نوآوری در روش شامل، استفاده از CLA به عنوان یک روش اکتشافی برای تدوین چشم‌انداز با ماهیت هنجاری، استفاده از چارچوب «نظام نوآوری» به منظور شناسایی ذی‌نفعان صنایع فرهنگی، استفاده از تحلیل ذی‌نفعان و نگاشت نهادی در لایه دوم CLA، استفاده از تحلیل محتوا و هرمنوتیک در لایه‌های سوم و چهارم روش CLA و مقایسه سناریوهای برآمده از تحلیل لایه‌ای علت‌ها با سناریوهای به دست آمده از روش «عدم قطعیت‌های بحرانی» است.⁣

انتهای پیام

صنایع فرهنگی
به اشتراک بگذارید :

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *