شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

به همت پژوهشگران رویان انجام شد: کارآزمایی بالینی سلول درمانی مبتلایان کلیه های پلی کیستیک

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35782
شنبه، ۵ اسفند، ۱۳۹۶ | 14:01

به همت پژوهشگران رویان انجام شد: کارآزمایی بالینی سلول درمانی مبتلایان کلیه های پلی کیستیک

محققان پژوهشگاه رویان با همکاری دو بیمارستان طی یک کارآزمایی بالینی ایمنی و تحمل تزریق سلول های مزانشیم استرومایی مشتق از مغز استخوان در مبتلایان کلیه پلی کیستیک غالب را ارزیابی کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران، بیماری کلیه پلی‌کیستیک نوع غالب (ADPKD) یک بیماری سیلیوپاتی ژنتیکی (اختلال ژنتیکی مژه ای سلول‌های اپی‌تلیال کلیه) است که با تشکیل و بزرگ شدن کیست در اندام‌های مختلف شناخته می‌شود.

در این بیماری کلیه‌ها به‌طور خاص تحت تاثیر قرار می‌گیرند و بیماران ممکن است در نهایت به نارسایی انتهایی کلیه (ESRD) دچار شوند.

سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان (BM-MSCs) محافظت‌کننده از کلیه‌ها (رنوتروپیک) هستند و ممکن است عملکرد کلیه را از طریق اثرات ضد مرگ برنامه‌ریزی شده سلولی (آپوپتوتیک)، ضد فیبروتیک و ضد‌التهابی بهبود بخشند.

در فاز یک این کارآزمایی بالینی، هدف پژوهشگران ارزیابی ایمنی تزریق این سلول‌ها در بیماران مبتلا به کلیه‌های پلی کیستیک غالب بود اگرچه برخی شاخص‌های اثربخشی نیز در این مطالعه بررسی شد.

به گزارش شبکه علمی رویان در این طرح پژوهشگرانی از گروه کلیه پژوهشگاه رویان دکتر ناصر اقدمی، دکتر رضا مقدس‌علی و دکتر سروش شکرچیان با همکاری بیمارستان امام خمینی ساری به سرپرستی دکتر عطیه مخلوق و بیمارستان بقیه الله (دکتر بهزاد عین‌اللهی) مطالعه فاز یک «بررسی ایمنی و تحمل تزریق سلول های مزانشیم استرومایی مشتق از مغز استخوان در بیماران کلیه پلی کیستیک غالب» را طی سه سال اجرا کردند. این کارآزمایی بالینی با شماره NCT02166489 در سامانه NTH به ثبت رسیده است.
نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی Stem Cell Research & Therapy به چاپ رسیده است نشان می دهد در شش بیمار مورد بررسی پس از ۱۲ ماه مطالعه، هیچ عارضه جانبی در اثر تزریق سلول‌های مزانشیمی ایجاد نشده است.

با این که فیلتراسیون گلومرولی در این بیماران بهبود یافته بود اما به گفته محققان، میزان اثر‌بخشی سلول‌های مزانشیمی در این بیماران باید در کارآزمایی دیگری با جمعیت بیشتر و گروه‌های کنترل بررسی شود.

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

  1. سيدمرتضي گفت:

    سلام بعداز گذشت ۴سال ازاين تحقيق دستاورد جديدي هم براي نارسايي كليه داشتيد؟ بيماران دارند ازدست ميرن چراكاري نميكنيد لااقل دستمزدتون روحلال كنيد چراتحقيقات خوابيده من هم مثل بقيه خواهم مرد وخونم ميفته گردن كم كاري شماچرادردنيابازسازي كليه با سلول بنيادي انجام ميشه ولي مادرجاميزنيم چطورمهندسي معكوس رابه راحتي انجام ميديم نميتونيدازيك متخصص اين كارازخارج دعوت كنيداين علم رابه شما منتقل كندبدست آوردن دانش حتمانبايدتجربي باشه اكتسابي راحت تره

سرخط خبرها