پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

توسط محققان ایرانی انجام شد: شناسایی و معرفی جهانی نوع جدیدی از محیط های طبیعی مصبی در شمال خلیج فارس

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35761
چهارشنبه، ۲ اسفند، ۱۳۹۶ | 15:51

توسط محققان ایرانی انجام شد: شناسایی و معرفی جهانی نوع جدیدی از محیط های طبیعی مصبی در شمال خلیج فارس

پژوهشگران ایرانی در مصب ‏رود مُند در ساحل شمالی خلیج فارس برای نخستین بار موفق به کشف نوع جدیدی از محیط های طبیعی مصبی شدند که آن را به عنوان «مصب لنزی آب شیرین» نامگذاری و معرفی کرده اند.
دکتر سید طالب حسینی، دانش آموخته فیزیک دریای پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در گفت و گو با خبرنگار دیده بان علم ایران اظهار داشت: با تحلیل داده های اقیانوس شناسی فیزیکی اندازه گیری شده در چارچوب طرح پژوهشی پایش خط ساحلی خلیج فارس منطقه ویژه اقتصادی پارس شمالی در سال ۹۲ نوع جدیدی از محیط های طبیعی مصبی شناسایی و معرفی شد و پس از آن در قالب مقاله ای در مجله علمی «Estuarine Coastal and Shelf Science» – از معتبرترین مجلات مطالعات اقیانوس شناسی ساحلی – به چاپ رسید.
وی با بیان این که این مقاله علمی با همکاری دکتر سیدمصطفی سیادت موسوی، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران ارائه شده است گفت: در این مقاله به توصیف فیزیکی این پدیده نادر مصبی تحت عنوان «مصب لنزی آب شیرین ‏(Freshwater Lens Estuary)» پرداخته شده که برای اولین بار در مصب ‏رود مُند در ساحل شمالی خلیج فارس مشاهده و گزارش شده و بدین ترتیب در مطالعات آتی مصب ها، مصداق و مثال مصب لنزی آب شیرین، مزیّن به نام خلیج فارس و مصب رودخانه مند خواهد بود.
خسینی تصریح کرد: مصب، بخش آخر یک رودخانه منتهی به دریا است که در آن، آب شیرین رودخانه با آب شور دریا آمیخته می شود و در طول رودخانه تا جایی که اثرات جزر و مد دریا دیده می شود، امتداد می یابد. در مصب لنزی آب شیرین که برای مصب رود مُند به ثبت رسید، آب نسبتاً شیرین رودخانه از هر دو سمت پایین دست (سمت دریا) و بالادست (سمت رودخانه) توسط دو توده آب شور محصور می شود: آب های ساحلی خلیج فارس، توده آب شور پایین دست مصب را تولید می کنند و منشأ توده آب شور بالا دست، روان آب فوق شور از کوه نمک دشتی (گنبد نمکی جاشَک) است که پس از باران های سیلاب زا به دنبال آب تقریباَ شیرین رود مند، وارد محیط مصبی می شود.
وی با بیان این که در تحقیقات انجام شده با همکاری دکتر سیادت موسوی، ضمن معرفی مصب لنزی آب شیرین، اثر این سیلاب فوق شور در ایجاد انسداد کشندی (tidal Blockage) و کاهش طول نفوذ شوری خلیج فارس به درون مصب هم بررسی شده، تصریح کرد: در نتیجه انسداد کشندی، جریان عرضی در منطقه نسبتاً عمیق نزدیک دهانه مصب، به طور مشهودی رخ داد. همچنین دیگر مشخصه های هیدرودینامیکی و اثرات فیزیکی مصب رودخانه مند مورد ارزیابی قرارگرفت.
حسینی خاطرنشان کرد: اغلب تحقیقات هیدرودینامیک بر خورها و مصب های قابل کشتیرانی کشور مثل خور موسی متمرکز است و لذا مصب های غیر قابل کشتیرانی اغلب بکر مانده اند و چه بسا با بررسی های دقیق تر بتوان پدیده های جالب دیگری را نیز در این مناطق کشف کرد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

فراوانی ذرات میکروپلاستیک در رودخانه‌های منتهی به دریاچه خزر

مدل‌سازی مقادیر شفافیت آب با داده‌های ماهواره‌ای

جایزه پژوهشی بنیاد هومبولت آلمان به جانورشناس ایرانی رسید

مدرس برنامه‌ریزی روستایی، سرپرست پژوهشگاه ملی اقیانوس ‌شناسی شد! + رزومه

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها