پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

آشنایی با پرنده بی فرود «آسمان»/ هواپیمای پرواز «تهران – یاسوج» از نوع «ملخی دو موتوره» بود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35676
یکشنبه، ۲۹ بهمن، ۱۳۹۶ | 12:59

آشنایی با پرنده بی فرود «آسمان»/ هواپیمای پرواز «تهران – یاسوج» از نوع «ملخی دو موتوره» بود

هواپیمای شرکت آسمان که ساعاتی قبل در پرواز تهران – یاسوج سقوط کرد از نوع ATR-72 بود که یک هواپیمای ملخی دو موتوره از خانواده هواپیماهای منطقه ای با گنجایش کم است.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، این هواپیما توسط شرکت ایتالیایی فرانسوی ATR تولید شده می شود.

هواپیمایی آسمان در مسیرهای پروازی کوتاه داخلی خود از شش فروند هواپیمای ATR-72 استفاده می کرد که میتواند تا سقف ۷۴ مسافر در آرایش صندلی تک کلاسه را برای مسافت ۲۰۰۰ کیلومتر حمل کند.

ATR-72 تکامل‌یافته ATR-42 است، به طوری که این تکامل را می‌توان در تعداد صندلی‌های افزایش یافته، بدنه کشیده‌تر به میزان ۴،۵ متر، افزایش فاصله دو سر بال‌ها، استفاده از موتورهای قدرتمندتر و در نهایت مصرف سوخت بهتر مشاهده کرد.

این مدل در سال ۱۹۸۶ معرفی شده و اولین پرواز خود را نیز در روز ۲۷ اکتبر سال ۱۹۸۷ انجام داد. حدود ۴۰۸ فروند از این مدل هواپیما در دنیا پرواز می‌کند.

مسافران از درب تعبیه شده در قسمت عقب هواپیما وارد می‌شوند که امری نامعمول در صنعت هوانوردی به حساب می‌آید و از درب جلو به عنوان درب Cargo استفاده می‌شود. در هنگام سوار شدن و پیاده شدن مسافران از در عقب استفاده از Tail Stand کاری ضروری است، زیرا وزنی که ایجاد می‌شود میتواند دماغه هواپیما را از زمین بلند کند.

این هواپیما فاقد APU است در عوض سیستم ترمز ملخ را به همراه دارد. طرز کار این سیستم به این صورت است که چرخش ملخ پروانه موتور شماره ۲ این هواپیما از کار می‌ایستد و توربین مشغول تولید انرژی بدون چرخیدن ملخ می‌شود. این ویژگی هواپیما را به سیستم سنگین و گرانقیمت APU بی‌نیاز کرده است.

شرکت ای.تی. آر در پی برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران، اعلام کرد: با ایران برای تأمین حداکثر ۴۰ فروند هواپیمای توربوپراپ برای شرکت هواپیمایی ایران ایر قرارداد امضا کرده است. این قرارداد پس از مذاکرات تهران و رم که در نخستین سفر اروپایی حسن روحانی به اروپا انجام گرفت، امضا شد. پاتریک دو کاسل باژاک، مدیرعامل ای.تی. آر در بیانیه‌ای اظهار کرد این شرکت افتخار دارد که با فراهم کردن هواپیما به منظور تقویت و افزایش حمل و نقل منطقه‌ای در ایران، در دوران جدید این کشور مشارکت دارد و برای فروش ۲۰ فروند هواپیمای ۶۰۰–۷۲ و همچنین گزینه برای فروش ۲۰ فروند دیگر با ایران قرارداد یک میلیارد یورویی امضا کرده است.

ایران‌ایر قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲ سری ۶۰۰ را امضا کرده است. در اواخر اردیبهشت ۱۳۹۶ اولین سری از هواپیمای ATR72-600 به تعداد چهار فروند تحویل شرکت هواپیمایی ایران (ایران ایر) داده شد و در فرودگاه مهرآباد فرود آمد.

شرکت ای‌تی‌آر در اصل یک شرکت مشترک فرانسوی ایتالیایی است و در زمینه ساخت هواپیماهای توربو پراپ این شرکت قوی‌ترین سازنده در بخش هواپیماهای مسافربری است.

در گذشته هواپیماهای ملخی از موتور پیستونی (همانند خودروها) استفاده می‌کردند این موتورها قدرت و بازده کمی داشتند اما موتورهای کنونی ملخی هواپیماهای مسافربری زیرمجموعه موتورهای توربینی هستند و بازده بالایی دارند.

موتور این هواپیما توربوپراپ است به این معنی که به جای فن بزرگ در موتورهای توربو فن یک پروانه ملخی در آن قرار گرفته است. توربوپراپ نوعی موتور توربینی گازی است که در آن از گردش محور توربین برای گرداندن ملخ و ایجاد پیش‌رانش استفاده می‌شود. این نوع موتورها برای هواپیماهایی با برد کم و سرعت زیر ۷۰۰ کیلومتر در ساعت مناسب و به دلیل مصرف سوخت و تعمیرات ارزان‌ترشان نسبت به موتورهای توربو فن دارای صرفه اقتصادی هستند. این هواپیماها معمولاً برای مسافت‌های زیر ۷۰۰ کیلومتر مناسب هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در رونمایی از یادمان دانش آموختگان جان باخته دانشگاه شریف در فاجعه ۱۸ دی مطرح شد: دانشگاه در اصرار بر عدالت و کشف حقیقت کنار خانواده ها باشد

اعطای ۵۷ بورس تحصیلی دانشگاه های کانادا به دانشجویان ایرانی به یاد قربانیان سقوط هواپیما

رییس اسبق دانشگاه صنعتی شریف، داغدار درگذشت فرزند در سانحه هوایی

آیا باید از پرواز با هواپیمای ملخی ATR بترسیم؟

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها