جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

وارداتی بودن ۷۰ درصد واکسن های طیور/تولید دو میلیارد دز واکسن طیور در موسسه رازی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:35673
یکشنبه، ۲۹ بهمن، ۱۳۹۶ | 12:38

وارداتی بودن ۷۰ درصد واکسن های طیور/تولید دو میلیارد دز واکسن طیور در موسسه رازی

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اعلام تولید سالانه دو میلیارد دز واکسن طیور در موسسه از واردات گسترده این واکسن ها به کشور که ۷۰ تا ۷۵ درصد بازار این محصولات را در اختیار گرفته انتقاد کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر علی اسحاقی که در بازدید از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی سخن می گفت با اشاره به لزوم همکاری و تعامل گسترده بین مراکز تحقیقاتی به ویژه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و موسسه رازی اظهار داشت: تولید فرآورده های بیولوژیک از جمله ماموریت های موسسه رازی است که چیزی بیش از ۶۰ نوع فرآورده بیولوژیک تولید می کنیم و از نظر دز، بین ۲ تا ۳ میلیارد دز تولید می شود.

وی با بیان اینکه در حوزه پزشکی، حدود ۹۰ درصد واکسن های اجباری از جمله فلج اطفال و… توسط موسسه رازی تولید می شود، گفت: در حوزه فرآورده های دامی،نزدیک به ۹۰ درصد واکسن ها و حدود ۳۵۰ میلیون دوز توسط موسسه رازی تولید می شود و بیش از دو میلیارد دوز نیز برای واکسن های طیور صورت می گیرد.

اسحاقی افزود: متاسفانه واردات واکسن در حوزه طیور بسیار زیاد است و ما در این حوزه، تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد بازار طیور را در اختیار داریم و بقیه در دست کشورهای خارجی و وارداتی است.

رئیس موسسه رازی با بیان اینکه در حوزه تحقیقات دو ماموریت داریم، ادامه داد: ماموریت اول تحقیقاتی است که منجر به تولید یا فرآورده جدید شود و به تعبیر دیگر، تولید دانش فنی محصولات جدید را در پی داشته باشد و ماموریت دوم ما بهبود کیفیت فرایندهای تولید است. در این راستا، در بخش تحقیق و توسعه، درآمد و تجاری سازی محصولات را مدنظر داریم. همچنین خرید دانش فنی و ایجاد شبکه گسترده با آزمایشگاه ها و موسسات مختلف، ایجاد شبکه های تحقیق و توسعه از دیگر اقدامات ما در موسسه رازی است.

  • پایداری تولید توسط بخش خصوصی در حوزه واکسن ها وجود ندارد

اسحاقی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی محققان، موسسه رازی را رقیب بخش خصوصی می دانند، اظهار داشت: نکته مهم در واگذاری دانش فنی و تولید محصول به بخش خصوصی، پایداری تولید توسط این بخش است. ما برای برخی محصولات فراخوان دادیم اما استقبال چندانی صورت نگرفت. مواردی هم که استقبال شد، پایداری تولید توسط بخش خصوصی را شاهد نبودیم وگرنه ما از ورود بخش خصوصی به حوزه واکسن و سرم سازی کاملا حمایت می کنیم و حتی حاضریم تولیدات خود را کاهش دهیم مشروط بر اینکه شرکت ها یا موسسات خصوصی در این حوزه، پایداری تولید داشته باشند.

رئیس موسسه رازی درخصوص آینده پژوهی و چشم انداز این موسسه این گفت: ما باید در آینده ۵۰ – ۶۰ نوع واکسن تولید کنیم اما اینکه واقعا امکان این امر وجود داشته باشد یا خیر، نیازمند بررسی است. همچنین در زمینه تحقیق و تولید نیز باید بتوانیم تحولات سال های آینده را پیش بینی کنیم اما در مجموع صادقانه باید گفت هنوز علیرغم تلاش های صورت گرفته، عقب هستیم.

  • استقبال از همکاری در حوزه پروتئینی و گیاهی در تولید واکسن

دکتر مهرداد راسخی، معاون تضمین کیفیت موسسه رازی هم در این جلسه طی سخنانی با استقبال از زمینه های همکاری و اقدامات انجام شده توسط پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در حوزه واکسن ها گفت: بحث تولید واکسن ها در حوزه گیاهی و کار بر روی پروتئین ها از جمله بخش هایی است که فرصت همکاری بسیاری در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه صنعت واکسن دارای آلودگی های زیست محیطی است و مصرف آب آن زیاد است، اظهار داشت: در زمینه کاهش مصرف، استفاده بهینه از آب، جزو مقولاتی است که می توانیم همکاری مشترک داشته باشیم.

  • تبادل تجربیات در قالب دستورالعمل ها و پروتکل های موجود

دکتر علی آمقی، معاون تحقیق و تولید موسسه رازی نیز در این جلسه گفت: تداوم تولید در حوزه واکسن، دشواری های خاص خود را دارد و نباید از پروتکل ها و دستورالعمل های تعیین شده فراتر برود. همچنین مقوله تحقیق و توسعه می طلبد که نگاه اصلاحی و رو به پیشرفت داشته باشیم و اینکه آیا می توان محصول جدیدی به سبد محصولات اضافه کرد یا خیر.

وی با اشاره به فعالیت های پژوهشگاه در حوزه واکسن های آنفلوانزا و نیز تولید واکسن های نوترکیب اظهار امیدواری کرد که فرصت همکاری مشترک در این حوزه، بین پژوهشگاه و موسسه رازی صورت گیرد.

  • سازماندهی ۲۰ گروه تخصصی در حوزه واکسن ها

دکتر مجتبی محرمی، معاون تحقیقات و فناوری موسسه رازی نیز در نشست مشترک با رییس و معاونان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به اینکه موسسه رازی می تواند ارتباط نزدیک تری با پژوهشکده بیوتکنولوژی جانوری پژوهشگاه در رشت داشته باشد، گفت: فعالیت های ما در حوزه تحقیقات دامپزشکی و توسعه و تحقیق در این حوزه است که در این زمینه، ۲۰ گروه تخصصی را در حوزه های انگلی، دام و انسان سازماندهی کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه این موسسه حدود ۱۵۰ عضو هیات علمی دارد که با محققان آن به حدود ۲۵۰ نفر می رسد، اظهار داشت: ما در قالب گروه های تخصصی و گروه های کاری می توانیم با پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی همکاری مشترک داشته باشیم.

محرمی همچنین تعریف پروژه های مشترک بین موسسه رازی و پژوهشگاه را در ارتقای اعضای هیات علمی طرفین موثر دانست.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخستین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی در دولت سیزدهم برگزار شد

امکان ردیابی تراریختگی مواد اولیه و خوراک آبزیان در کشور فراهم شد

دانشمندی که علم را «از مردم، با مردم و برای مردم» زندگی‌ کرد/در مراسم سالگرد درگذشت استاد عنوان شد: قره‌یاضی،سکوت نخبگان را خطرناکتر از مهاجرت نخبگان می‌دید

در تداوم پروژه های متعدد تولید واکسن کووید ۱۹ در ایران: نخستین واکسن mRNA ایرانی به مرحله کارآزمایی بالینی رسید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها